Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 ..og derfor har de dårlig råd i alderdommen. Så hvis man kalkulerer med å være hjemmefrue og ikke tjene opp egne pensjonspoeng, er det slik man får det. Og ikke skjønner jeg at noen er OVERRASKA over det! Da har man jo satsa alt på å bli forsørga av andre gjennom hele livet sitt! Enten av gubben eller av samfunnet... I mange andre land ville man jo ha måttet leve sin alderdom hjemme hos slektninger og spise av deres mat, uten så mye som minstepensjonen engang. Face it, både arb.ledighetstrygd, sosialhjelpssatser, minstepensjon og overgangsstønader er laget og kalkulert som en siste utvei, som et sikkerhetsnett som skal forhindre at du må tigge til livets opphold av snille familiemedlemmer. Mange Dib-damer ser ut til å tro at det er Statens forbanna plikt å sørge for at vi ikke bare overlever, men at vi også lever fett. Og jeg er til og med sosialist - men dette blir for dumt. Yte etter evne, få etter behov, hvor ble det av det?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Du trenger å lære litt mer hvis du innbiller deg at det kun er de som aldri har jobbet som blir minstepensjonister.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Nei, det trenger jeg ikke. Pensjonspoeng får man kasta etter seg nå for tida, man får også pensjonspoeng for å ha omsorg for små barn. Men det var ikke likt for 40 år siden, det er sant. Gårdagens hjemmefruer drev sannsynligvis med mye mer ulønna arbeid enn nå, det er også sant, men har de hatt snev av lønnsarbeid, ville de også ha fått en pensjon som er større en minstebeløpet.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Jeg kjenner flere minstepensjonister, kvinnelige sådanne, som har vært yrkesaktive i det meste av sitt voksne liv. Flere av dem søker jevnlig sosialstønad for å klare seg.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Min far er ikke minstepensjonist, han får MINDRE!!! Han har jobbet hele livet, men siden minstepensjonistene fikk litt mer å rutte med la de på skatten hans. Og fjernet tillegg han har opparbeidet seg. Han hadde også forsikring gjennom if, men det han fikk ekstra der trakk nav ifra. Du vet lite om systemet HI.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Du uttaler deg skråsikkert om ting du ikke har greie på!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Så han bor i en nedbetalt enebolig, regner jeg med?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 mamma har jobbet hele live og er minstepensjonist. Min dust av en far førte henne ikke opp. Altså hun jobbet svart. Hun var rett under grensen, desverre.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 http://www.ssb.no/emner/05/01/10/inntekt/art_oa.html Her har du publikasjonene jeg baserer det på. Der får man "greie på" litt av hvert skal jeg si deg!
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 Det du sier stemmer ikke helt. Min mormor er minstepensjonist og makan til arbeidsjern skal man lete lenge etter. Hun fødte for det første 7 barn, tok vare på en syk svigermor, drev et småbruk med dyr og avlinger mens min morfar jobbet. I tillegg jobbet hun som vaskedame (hvitt) i flere tiår. Tross dette er hun altså minstepensjonist (og enke).
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Ulønnet arbeid (som gårdkjerringer osv) er dessverre en måte å bli bondefanga på, i alle fall var det det for våre formødre. Men VI selv trenger ikke stille oss i den posisjonen!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #12 Skrevet 20. mai 2011 Hvis du aldri har vært i jobb blir du minstepensjonist, men du kan godt bli minstepensjonist selv om du har jobba vettet av deg hele livet f.eks som selvstendig næringdrivende om du ikke tegner privat pensjonsforsikring.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #13 Skrevet 20. mai 2011 Oj, HI....tror du skal basere "kunnskapen" din på litt annet enn en link du har funnet på nettet. Det du kommer med stemmer ikke!! Driv litt reaserch før du uttaler deg! Dette blir jo bare for dumt!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #14 Skrevet 20. mai 2011 Hva har det med saken å gjøre? Påstanden var at de aldri hadde jobbet.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #15 Skrevet 20. mai 2011 HI, det finnes flere andre kriterier også for å bli minstepensjonist. F.eks hvis en førtidspensjonerer seg når en er 62 så blir en minstepensjonist.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #16 Skrevet 20. mai 2011 Min bestemor er minstepensjonist,men selv om hun som snart er 90 år var hjemme så jobbet hun likevel. Hun var sydame.Mange kvinner var hjemme på den tiden.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #17 Skrevet 20. mai 2011 Mulig mange av dagens mistepensjonister har jobbet lite, Men mange av oss damer som står i fare for å bli minstepensjonister (eller det heter jo ikke det lenger med pensjonsreformen) når vi selv blir pensjonister. Reformen er jo mye mindre gunstig for oss selv om vi får pensjonspoeng for å være i foreldreperm etc. Anbefaling: sett dere inn i hva pensjonsreformen betyr for dere, ikke bruk energi på å finne ut om dagens minstepensjonister har jobbet eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #18 Skrevet 20. mai 2011 Det var vel ikke bare faren din som var en "dust" hvis moren din jobbet svart hele sitt yrkedsaktive liv. Har man valgt å være skattesnylter er det ikke mye synd på en når man ikke får pensjon. Strengt tatt fortjener hun 100% streffeskatt på all svart inntekt hun har hatt.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #19 Skrevet 20. mai 2011 Min mormor var den som jobbet ute og forsørget familien. Morfar var bonde, men de tjente ikke noe særlig på gårdsdriften. Likefullt var min mormor minstepansjonist, og slet med å få endene til å møtes.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #20 Skrevet 20. mai 2011 "Yt etter evne, få etter behov" er gått ut på dato. "Yt hvis du gidder, krev det du mener du fortjener" er det nye mantraet. Er sosialist selv jeg altså, men en ganske stor del av meg mener det norske folk hadde hatt så JÆVELIG godt av et regjeringsskifte til fordel for høyresiden. Men nå ser det faktisk ut som om de rødgrønne begynner å få opp øynene for galskapen her i landet og, der vi bare pøser ut penger til enhver døgenikt og dagdriver som mener han/hun fortjener det. Hadde ikke følt meg trygg i dag om jeg hadde basert meg på lønn fra felleskassa uten å i det hele tatt være i arbeid...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #21 Skrevet 20. mai 2011 Min mor er minstepensjonist. Hun var yrkesaktiv ( om enn ikke i full stilling da) i 30 år. Fra hun var ca 50 år ble hun ufør, og nå er hun minstepensjonist. For noe tull at minstepensjonister aldri har jobbet...Ikke uttal deg om ting du ikke vet noen ting om, det blir jo så latterlig!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #22 Skrevet 20. mai 2011 HI, dette har du virkelig ikke peiling på. Min bestemor jobbet hele sitt liv; for det første fikk hun fire barn, for det andre var hun kone på gård - og det var ingen piknik kan jeg fortelle deg. ALT arbeid med barn, mat, klær, rengjøring, foring av dyr, foring av arbeidsfolk, bæring av vann, melking, stelling av ku - jeg skal hilse og si at det var arbeidsdager som få av oss opplever nå til dags - og godt er det. Allikevel ble hun altså minstepensjonist, men klaget ALDRI.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #23 Skrevet 20. mai 2011 Det er jo fordi slikt arbeid ikke var registret,og hun fikk derfor ikke pensjonspoeng. I dag er de aller fleste som ahr gård registrert som selvstendig næringsdrivende eller AS (hvos man er ansatt i eget selskap. Da får man pensjonspoeng, men man må selvfølgelig da også betale skatt av inntakt. Din bestemor har sannsynligvis aldri betalt skatt av sin inntekt heller?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #24 Skrevet 20. mai 2011 Hun viste ikke om det. Dette er gamle mennesker. Der en er død forøvrig. Kvinner skulle ikke legge seg bort i økonomien.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #25 Skrevet 20. mai 2011 Min mamma har jobbet siden hun var 18 år. Hvitt! Hun har de siste 10 årene måttet gå ned i en 50% stilling grunnet ødelagt nakke/rygg og gikt. Hun har omskolert seg 2 ganger. Hun er 62 år og kommer aldri til å bli annet enn en minstepensjonist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå