TillaMaria81 Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Sønnen min har den siste måneden plutselig blitt en liten person, med ekstremt mye personlighet... Han kan være hoppende blid, men også så ekstremt sint og vrang. Får han det ikke akkurat som han vil vrir han seg i bro bakover, vræler og hyler og kan holde på ganske lenge. Situasjonene han blir sånn er hvis vi - skifter bleie (han hater det) - kler av og på, spesielt på - han ikke får mere mat (tror ikke han er sulten fremdeles for han gulper ofte opp mat om vi gir for mye, men blir så sint når han skjønner det er slutt) - innimellom når han skal legge seg - sitte i bil (helt krise!) - hvis han vil til mamma (meg) og ikke får komme til meg - eller det værste kanskje, hvis vi tar fra han noe han leker med/vil ha men ikke får Han er også veldig mye blid, men blir så voldsomt sint i disse situasjonene, og jeg blir nesten litt nervøs og vet ikke helt hvordan man bør reagere. Er første barn, og vet ikke, bør man overse det? Snakke rolig og si nå må du slappe av, eller skal man si "Nei" eller tydelig demonstrere at han må slutte og jeg er sjefen? Han er jo ganske liten fremdeles så usikker på hvor "streng" jeg kan/bør være, samtidig føler jeg jo at han trenger litt grenser. Dere med erfaring, hjelp, hva gjør man? Går dette over eller har jeg fått ett barn med ekstremt temperamet?
LittLykkelig Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Hehehe jeg dauer.. Høres akkurat ut som min sønn på 11 mnd. Han kan bli så sint at han hopper på tripp trapp stolen (takk gud for forlengere på stolbeina, ellers hadde den velta!). Han kan headbange hodet sitt i veggen om han blir sint. Så jeg tror nok det er mulig ja.. Føler også det er litt vel tidlig å snakke om trass, men det er jo det det er! Min kan hyle av sinne om han ikke får viljen sin. Og jeg kan jo ikke gi etter da. Merker at om jeg gir etter en dag, så skal han ha det likens de neste dagene. Så jeg tror nok bare vi har gutter med sterkt temperament.. Hehe. Skal få brynet oss i trassalderen vi.. Synes forresten du skal si tydelig nei og sette grenser. De skal jo være i stand til å forstå ordet nei nå. Selv om de kanskje ikke lystrer.. Jeg er i allefall tydelig fra dag en. Orker ikke at hans raseri skal styre og kontrollere hele familien liksom.. Bare vær rolig, men bestemt. Og viktigst av alt; stå på ditt. Dersom man gir etter til slutt, har man tapt.. Hehe. Og det blir nok ikke lettere med årene, så bare øv deg på å sette grenser nå allerede.. Og vit at vi er flere i samme båt.. Good luuck..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå