Gå til innhold

Andre med foranliggende morkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha hatt litt blødninger gjennom dagen i dag, ble jeg sendt på ultralydsjekk på sykehuset i kveld. Der fant gynekologen at jeg har foranliggende morkake (placenta previa). Det er visst vanligere med blødninger når en har denne tilstanden. Som oftest retter det seg av seg selv ved at morkaken trekker seg oppover lenger ut i svangerskapet. Jeg er i uke 15 nå - er det andre med samme tilstand her som har kommet lenger i svangerskapet? Vil gjerne høre hva slags symptomer andre har - og ikke minst om morkaken har flyttet seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det, og er idag i uke 26.

Har ikke hatt blødninger siden uke 9, men blødde så å si hver dag før uke 9, var sikker på at jeg mistet flere ganger. Jeg skal på ny UL i uke 32 for å se om den har flyttet på seg (x fingrene for det).

Jeg har ingen plager pga det, men kjente ikke liv før i uke 20 (er 2.gangs), og jeg er litt ekstra forsiktig så jeg ikke får støt etc mot magen.

Skrevet

Takk for svar, Tussemor :)

Godt å høre at det har gått fint med deg utover i svangerskapet. Jeg hadde blødninger for første gang i dag, men skjønner jeg må være forberedt på at det kan forekomme en stund framover. Var fint å få se et sprellende, livlig foster der inne i dag i alle fall.

Er det vanskeligere å kjenne liv når morkaken er plassert foran? Jeg venter mitt tredje barn, så i teorien er det vel vanlig å kjenne liv forholdsvis tidlig.

Lykke til med ny kontroll i uke 32 - håper den har flyttet seg godt oppover i systemet!

Skrevet

Hei! Jeg hadde foranliggende morkake da jeg gikk med min datter. Det ble oppdaget i uke 22. I uke 32 hadde jeg kontroll og den hadde ikke flyttet seg. Det endte med planlagt ks i uke 38. Hadde ingen blødninger i svangerskapet. Fødte ei stor og frisk jente i juni i fjor. Lykke til!

Skrevet

Heisann :-)

Da jeg var på Ul i uke 19+6, fikk jeg også vite at jeg har foranliggende morkake og at den lå i dypt sete. Dette forsto jeg at kunne forårsake blødninger. Jeg har hatt kette blødninger frem til uke 15, men har ikke blødd noe de siste ukene, er nå 22+0.

Skal tilbake i uke 32 for å sjekke om morkaka har flyttet seg opp. Jeg kjenner liv omtrent hver eneste dag, men kjente ikke noe før i uke 20 ca.

Jeg er mer forsiktig nå som jeg vet at jeg har foranliggende, da jeg ikke ønsker noen slag eller press. Den kryper nok opp hos oss også, jordmor mente at dette ville rette seg frem til uke 32 :-)

Skrevet

Jeg fikk vite at morkaka ligger foran "utgangen" til babyen min nå i uke 20, så jeg må tilbake til høsten for å se om den har flyttet på seg eller om jeg må ha keisersnitt. Jeg har ikke hatt noen blødninger og har kjent sparking i flere uker, så for meg har det ikke gjort noen forskjell. Legen sa at i de fleste tilfeller vil morkaka flytte på seg, så jeg satser på det da jeg helst vil slippe keisersnitt.

Skrevet

Takk for fine svar alle sammen. Har enda et spørsmål: Har dere hatt et normalt aktivitetsnivå under hele svangerskapet - også når dere evnt har hatt blødninger? Glemte å spørre gynekologen spesifikt om dette, men antar jo at vanlig mosjon må være ok også nå?

Har forøvrig en litt ubehagelig følelse av at noe nærmest faller ut av livmoren når som helst - antar det er rimelig psykisk betinget ;)

Skrevet

Hei, jeg var på ordinær UL i går. Fikk beskjed om at jeg hadde foranliggende livmor. Har ikke hatt blødninger så langt. Fikk beskjed om at jeg kunne trene og gjøre akkurat som vanlig. Håper livmoren flytter seg oppover. Venter nr 3 og innbiller meg at livmoren var foranliggende med nr 2 også, og da fødte jeg naturlig. Er i uke 20 + 2. Krysser fingrene for at den flytter seg denne gangen og. Fikk beskjed om at jeg måtte ringe føden med en gang hvis jeg fikk blødninger og komme på kontroll. Så er jo litt skummelt og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...