Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg da. Fra hun var nyfødt frem til ca 2 mnd gikk det greit, hun så ut til å nyte det. Skrek som regel da hun ble tatt opp, men har tenkt at det sikkert bare er "sjokket" da hun er naken og rommet sikkert kjennes kaldt ut. Men fra 2 mnd ca og frem til nå - 3,5 mnd - skriker og skriker hun litt etter hun er kommet nedi vannet. 2 ganger har hun pludret og kost seg glugg ihjel, smilt og ledd, men ellers er det et leven uten like. De siste gangene har hun begynt før hun kommer i vannet, som om hun aner hva som er i gjære. Har samme temp hver gang, ca 37,3 grader, og prøver å holde rutinene sånn noen lunde. Noen som har tips til hva vi kan gjøre? Eller er det bare en fase? Vi bader ca 2 ganger i uken, kan det ha noe med saken å gjøre? Er redd om vi skal gjøre det oftere, og hun ikke liker det, så vil hun ta skrekken. Uff, det skal ikke være lett :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det bare er en fase som du sier?

Min gutt var ganske nøyaktig slik.

Han elsket å bade frem til han ble noen måneder gammel. Det var faren som badet ham da. Faren var litt... uforsiktig noen ganger og han fikk bl.a vann i ansiktet ved noen anledninger. Ikke farlige greier, men gutten ble kanskje litt skremt. Etter hvert så hatet han å bade! Mest av alt så tror jeg han rett og slett hater å LIGGE i vannet. Uansett, så likte han ikke å bade noe særlig.

Etter hvert så har jeg overtatt badingen. Vi bader hver fredag, og både jeg og lillegutten elsker det! Nå er han blitt så gammel at han kan sitte i karet og det er kjempepopulært. Han får også ligge på mage i baljen og, men da holder vi ham sånn at hodet er over vannet så klart. Han rett og slett elsker å bade nå, har med seg badeleker og greier, og det er en skikkelig kosestund for oss begge.

Greia var at jeg gjorde det skikkelig morsomt for ham å bade. Gjorde det til en lek for ham, brukte god tid, lo, viste ham at det var morsomt å plaske i vannet, osv. Hver fredag nå så har vi oss en skikkelig kosestund på badet =)

Er hun sånn til vanlig, at hun ikke liker å ligge kanskje? Min gutt ble sånn rundt 3 mnd alderen - at han hatet å ligge. Skulle ikke ligge noen steder, prøvde bare å komme seg opp.

Skrevet

Synes du hadde litt kaldt vann, noen spesiell grunn til at du har så kaldt vann? Gutten min skriker også hvis jeg er litt uheldig og tapper litt for kaldt vann :-) Han, som meg, liker godt og varmt badevann :-) Han bader bare 1 gang i uken, han blir jo vasket fra topp til tå hver kveld uansett.

Skrevet

Hun har ikke problemer med å ligge til vanlig nei, så får håpe det bare er en fase da. Men er jo en god stund til hun kan sitte og kose seg og plaske selv. Jeg og pappan har badet sammen og hver for oss. Så vidt jeg vet har det ikke skjedd noe når han har badet, så tror ikke det er noe annet enn at hun også kanskje bare hater vannet. Når begynte du og overta, og når begynte han og like badingen 369 <3gutt10<3 ??

Jordmødrene på sykehuset sa at vannet skulle være rett rundt 37,5 grader, så da har vi fulgt dette. Stoler ikke på at jeg kjenner det godt nok med albuen, burde jo det i grunn. Helt tilfeldig at det ble 37,3 da. Har kranen på en innstilling slik at det blir det. Om vi vrir varmt og kaldt om hverandre tar det tid å få rett temp. Hvilken temp bruker du da petite fleur? Villig til å prøve varmere jeg. Men det 2 gangene hun koste seg sånn, var tempen den samme :)

Skrevet

Jordmødrene på sykehuset sa til meg at vannet skal være godt og varmt, he he :-) Babyer er jo forskjellige, mine gutter liker varmt vann (spesielt han minste). Men det var bare en tanke, du kan jo prøve og se om det utgjør noe forskjell.

Best of luck!

Skrevet

Storesøster her var også sånn en periode, men så prøvde vi mageliggende bading! Holdt henne over vann med hodet da, hun lå liksom på magen og plasket med armer og bein. Og etter dette så ble det sååå kos! Badet ofte, elsket det, og skulle bare ligge på magen :)

Skrevet

Jeg overtok badinga når han var ca 4 måneder tror jeg. Han var ganske skeptisk i begynnelsen, men etter hvert gikk det mye bedre. Han kunne ikke sitte i balja da, var tvunget til å ligge på ryggen, men det gikk bra etter hvert. Det gikk seg gradvis til at han ble roligere og roligere i vannet. Det tok sin tid, og mye tålmodighet. Passet veldig på å ha en munter atmosfære og "påpeke" (fant ikke noe annet ord) at badinga skulle være morsomt. Brukte gooood tid hver gang vi skulle bade.

Det med tempen er sikkert individuelt, min gutt liker det litt kaldt faktisk =)

Forresten: Jeg bruker litt tid hver gang på å forberede ham på at nå er det bading! Lar ham se baljen, at jeg fyller den med vann, lar han sitte å ta litt i vannet før jeg putter ham oppi, og putter ham i vannet laaaangsomt. Må bare passe på at det er varmt nok på badet slik at han ikke begynner å fryse mens jeg viser ham baljen.

Skrevet

Sånn er det her og!! Gutten vår elsket å bade frem til han var ca 2 mnd, da ble det illskriking uten liiiike hver gang han kom nedi vannet. Han er 4 mnd nå. Vi prøvde å gjøre det koselig, morsomt, ulike tidspunkt på dagen, flere temperaturer, fra litt kaldere til litt varmere, men ingenting hjalp. Vi trodde det var pga sart hud, men tror egentlig nå det er fordi han ikke liker å ligge i den stillingen i noens armer (i "babystilling").

Begynte å ta ham med i dusjen jeg. Holder han bare vanlig inntil meg, og det funker kjempebra, ser ut til at han liker det. Vi øver masse på å få vann i ansiktet og han blir bare litt forfjamset. Og så er han megafascinert av selve dusjen og vannet som kommer ut. Tror tempen er på ca 37 grader. Det er selvsagt litt pes pga vi blir glatte begge to, må holde ham godt fast, men vi koser oss masse og gutten blir iallefall ren, i motsetning til den infernalske baderutinen der vi bare måtte forte oss å få ham opp igjen før han mistet pusten av skriking (føltes iallefall sånn..).

Skrevet

Ikke sikkert dette er til noen hjelp, men har plukket opp noen tips på babysvømming:

- hvis hun ikke liker det, prøv å ta en pause (så lenge du klarer- kanskje et par uker) sånn at hun glemmer det litt hvis hun har hatt dårlig opplevelse med det, kanskje dere klarer å dusje eller vaske med klut i mellomtiden? Så kanskje hun liker det når hun prøver det på nytt for "første gang" igjen?

- gjør det hun liker i vannet! hvis du ser hun trives med å sitte/ligge på en bestemt måte, eller med spesielle leker i vannet, så gjør dette så hun får gode opplevelser av å bade.

- husk å ha mesteparten av kroppen under vann, unntatt ansiktet. Ellers kan det bli kaldt. Det gjør ikke noe om hals og ører er under vann, og det er heller ikke skadelig om hun skulle få vann i ansikt og munn (på babysvømmingen får de jo dette hele tiden- vi ble derfor også lært opp til å ikke holde for hardt i barna- selv om man lærer å holde dem med godt grep så lærer man på babysvømming at man ikke trenger det- kommer de under vann så har de naturlig lukkerefleks, og da er det faktisk bare å "plukke" de opp igjen om man skulle være uheldig å gleppe taket! er myyye værre og miste taket når man er over vann- det er jo farlig)

- Ha en rolig start på badingen. Sørg for at det er ok temperatur på badet, og start kanksje med å dyppe tærne nedi vannet og sørg for at overgang mellom luft og vann blir litt gradvis så hun ikke får seg et lite "sjokk" at hun plutselig er i vannet.

- PS: noen nevner badetemperatur. På sykehuset syntes jeg de hadde for varmt vann, det var varmt å ta i. Hjemme har vi brukt kroppstemperatur (lunkent/kjenner ikke forskjell når man har albuen nedi), og det gjør ikke noe om det er litt under kroppstemperatur heller. Er iallfall ikke skadelig. Men kan jo hende jenta di har noen preferanse om det skal være litt kaldere eller litt varmere.

- Husker mamma tipset meg om å ha en klut over magen så hun ikke føler seg naken, og at det er noe hun kan ta tak i.

Masse lykke til med badingen!

Skrevet

Snella her var hysterisk i badekaret frem til ca 2 mnd alder. Plutselig så var det superskøy å bade :s

Nå er hun 7 mnd og straks hun skjønner at hun skal bade så setter hun i gang med skikkelige gledeshyl <3 (Det skjønner hun ved at plata oppå tørketrommelen er klargjort med håndklær etc- da ligger hun der og kikker lengselsfullt mot badestampen sin mens jeg har ei hånd på henne, og styrer vannet med den andre :) (Men som regel er enten pappaen eller storesøster med også, så da styrer en vannet og den andre passer på så ikke loppa ruller ned på gulvet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...