Gå til innhold

Brant meg veldig på kokende grøt og har fått blemmer. Hva kan man ha på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det svir jo som bare juling jo, enda jeg hadde det lenge under lunka vann. Erfaringer med å smøre på mentholatum eller ibumetin smertestillende salve? Skal jo helst kunne fungere som en glad mamma her, og ikke en som går rundt og uffer seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kjøp burn gel på apoteket...

jeg kjøpte brannskade pakken da mini var 9 mnd og reiste seg opp med å holde seg fast i olje ovnen !

mye kjekt i den pakken :)

tror ikke du burde ha på det du skrev, pga det skal man ikke ha på sår ol... står på pakkene :)

Skrevet

kjøp burn gel på apoteket...

jeg kjøpte brannskade pakken da mini var 9 mnd og reiste seg opp med å holde seg fast i olje ovnen !

mye kjekt i den pakken :)

tror ikke du burde ha på det du skrev, pga det skal man ikke ha på sår ol... står på pakkene :)

Skrevet

Trodde tingen skulle være kaldt vann, kaldt fordi da får man en raskere nedkjøling. Lunken/varmt gjør jo modsatt, det blusser opp. Nok derfor du har fått blemmer. Du kan smøre med en salve ja, og ta gassbind over salven igjen.

Skrevet

Kan jo ikke vente til i morgen for å komme meg på apoteket når det er nå jeg har brent meg... Tror jeg prøver mentholatum, er jo ikke åpent sår så...

Skrevet

Hold stedet i vann i 20 minutter, minst. Deretter 5 minutter ute av vannet og 10 minutter i vann igjen i noen timer.

Skrevet

Vann i ei bøtte, ikke iskaldt, men kroppstemperert...Jeg brant meg skikkelig på hånda ei gang og satt da i 4 TIMER (!) før jeg tok hånda ut av vannet.(tok nytt vann med jevne mellomrom)...da hadde det sluttet å svi så mye. Kjøpte så noe på Apoteket som jeg tok på. Fikk ikke arr en gang.

Skrevet

til 16:49

Du skal kjøle ned med kaldt vann noen få minutter i starten for å begrense dybden av skaden. Deretter skal du holde den skadede delen i temperert vann (ca 20 grader) i minimum 30 minutter.

Bruker du for kaldt vann til nedkjøling av brannskader kan du få lokale forfrysninger i huden og til og med nedkjøling avhengig av hvor på kroppen skaden er. Å holde brannskaden i kaldt vann over tid er også smertefullt.

Skrevet

Sånn til neste gang:

Mentholatum er en en fet salve, og skal ikke brukes på brannsår. Det vil svi mer. Kjøl det ned i vann i minimum 1/2 time, gjerne (mye) lenger. Det forhindrer at brannskaden utvider seg mer.

Ibumetin vil nok ikke ha store effekten. Hvis det ikke er åpent på noen måte, kan du forsøke xylocain salve. Den virker lokalbedøvende, og derfor smertedempende. Skal ikke brukes i åpne sår.

Burn aid spray/gel eller kompress er en grei ting å investere i.

Skrevet

Jeg har alltid burn gel i hus, så jeg tenker ikke på det :)

Skrevet

Jeg ringte bestemor, for det var så tregt med svar her. Smurte på eggehvite og det hjalp. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...