millepersille Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Jeg er i uke 31 og idag var jeg på ultralydkontroll på sykehuset (legen ved ordinær ultralyd konstanterete placenta marginalis). Ikke noe å uroe seg for, den kom nok til å trekke seg tilbake. Ganske riktig, morkaken ligger fint plassert der den skal og kommer ikke i veien for babyen på vei ut=)=) Det var jo en stor lettelse! (Selv om morkaken i 90% av tilfellene trekker seg tilbake). Det som kanskje ikke var like gøy, var at legen så at babyen hadde funnet seg en behagelig stilling med rumpa ned. Har hatt en baby i tverrleie gjennom hele svangerskapet, men nå trodde jeg han hadde snudd seg med hodet ned ettersom jeg har kjent spark/slag nedover mot blæren og oppover mot ribbeina. Der tok jeg FEIL.... Får innkalling til ny UL-kontroll om 5 uker for å se om den lille har snudd seg - eller om det blir setefødsel!! Jeg har absolutt ingen tanker om det med setefødsel, fordi jeg har aldri tenkt på det som noe realistisk. Så blind kan man bli=) Det eneste som gjør meg stresset er at dersom det blir setefødsel, må vi søke om fødeplass ved et annet sykehus! Det vil føre til en økt reisetid på 3 timer til sykehuset (uten jordmor), liggetid på kun/inntill 48 timer for førstegangsfødende, parkeringskaos og det er i tillegg dyrt som pokker for far å overnatte på barselhotellet. Jeg er mildt sagt ENGSTELIG. Hva er sjangsen for at poden kommer til å snu seg? Er det noen som har erfaring med å føde i seteleie? Vil jo helst unngå keisnersnitt.... Legen anbefalte også å gå i fødsel med sete, dersom han ikke hadde snudd seg.
alexx Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Hei! Har ingen erfaring, men vil gjene høre fra andre som har erfaring jeg også! Min sitter godt i bekkenet, og han snur seg ikke, 18 dager til termin.. Var på sykehuset denne uken, og fikk vite at bekkenet er stort nok for setefødsel, så jeg går for det. Vil helst slippe ks jeg også. Men er veldig spent! Jeg tror det går veldig bra og føler meg trygg på legene på sykehuset, men jeg har ikke så lang reisevei som deg. Skjønner godt at du er engstelig for å kjøre så langt med rier og baby i seteleie. Min har også sittet lenge, siden uke 29 eller noe, men din kan jo fortsatt snu seg! Kan fortelle om setefødsel når min er overstått
lille nina*Mamma til tre+spire Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Slenger meg på i denne gruppen,da min lille frøken også sitter godt plantet med rompen ned;) Jeg går også for setefødsel,siden ks for meg er en stor operasjon og er noe som jeg vurderer i hverstefall.. Krysser fingrene for oss alle sammen:) Skal også oppdatere når jeg har født,noe som jeg håper skjer om ikke sååå lenge..
Jordbæret <3 Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Jeg er nok med i denne eksklusive klubben jeg også. Min gutt har stort sett sittet med rompa ned i halvannen mnd, minst, men ved et par anledninger har han snudd seg rettveien. Men den gleden var kortvarig for nå ligger han med rompa ned og den rompa satt godt nede i bekkenet. Jeg er nå 31 uker på vei og veldig spent på ultralyden om to uker. Jeg velger definitivt ks om han ikke snur seg før fødselen. Venter spent på rapport fra dere som føder før meg. Lykke til dere!
alexx Skrevet 20. mai 2011 #5 Skrevet 20. mai 2011 Vi er vist flere i samme situasjon her, blir spennende å høre hvordan det går med dere! Når har du termin lille nina? Jeg har 17 dager igjen i dag, gleder meg bare til å få det overstått, skal ha alt jeg kan få av dop hehe
Minifrøken Skrevet 20. mai 2011 #6 Skrevet 20. mai 2011 Hei! Henger meg på denne tråden jeg også; er 32 uker i dag og fikk vite på kontroll hos jordmor i går at lille frøken sitter med rumpa godt plantet ned gitt.. Tror at hun må ha hatt den stillingen lenge, for jeg har kjent bevegelse på de samme stedene i mange uker. Fikk beskjed om at frem til uke 36 så gjør de ingenting, da skal hun bare få lov til å holde på og turne rundt der inne, men etter den tid blir det vel røntgen av bekken, evt. vendingsforsøk og hele den greia der hvis hun fortsatt ligger i sete. Jeg vil IKKE ha ks hvis det ikke blir absolutt nødvendig.. skal innrømme at selv om at mye kan skje på 4 uker og videre frem til termin, så stresser det meg litt tanken på at det kanskje kan bli setefødsel.. hadde liksom ikke vært innom den muligheten oppe i hodet mitt Vi får holde hverandre oppdatert om hvordan det går!
lille nina*Mamma til tre+spire Skrevet 20. mai 2011 #7 Skrevet 20. mai 2011 Hei alexx! Har egentlig ikke termin før 18juni,men kjenner på meg at frøkna vil ut litt før og jeg ønsker å bli satt i gang før pga jeg får store barn. Ønsker helst setefødsel,framfor ks.Så får vi se da;) men disse små luringene kan snu seg,helt fram til fødsel da;)
snuppene 09 og 11 Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 hei. jenta i magen min lå med rompa ned ved uke 32 og 34, men uke 37 hadde hun snudd seg (jeg merket ikke at hun gjorde det) fikk beskjed av lege og jordmor at de aller fleste som ligger i seteleie såpass tidlig som uke 32-34 vil snu seg før uke 37. har også sett råd her inne om at man skal gå mye, og endel som har anbefalt akupunktur (har ikke erfaring med det selv altså) så ikke bekymre deg for mye enda, mest sansynlig vil babyen din snu seg. lykke til!
Dikigoros_Høygravid Skrevet 20. mai 2011 #9 Skrevet 20. mai 2011 Hei, jeg har også en jente som sitter i dypt sete. Var på kontroll i dag, uke 35+2. Skal inn på Riksen for ny kontroll om en uke. Jeg kommer til å gå for ks da babyen er estimert til 4500. I dag var hun 3200, så hun er jo ganske så ferdig:) Synes det er veldig slitsomt med alle spark på blæren, og synes at det er mindre merkbare bevegelser denne gange som babyen ligger i sete..Forrige gang fikk jeg skikkelig spark, men nå er det mer romsteringer..
millepersille Skrevet 24. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 24. mai 2011 Så godt at vi er flere i samme situasjon=) det hjelper å se at det er flere som vil gå for naturlig fødsel, man blir jo litt tryggere på en slik opplevelse da!!=) men forstår godt de som vil ha ks også...spesielt dersom babyen er stor. Det skal bli spennende å følge hverandre, jeg er i vertfall spent på å lese deres erfaringer=))) Leste på nett i helgen at det er kun 3% av de som ligger i tverr-seteleie ved 30 uker som faktisk går i fødsel i sete... Så det er jo fortsatt håp for de fleste av oss! Dersom jeg/vi skal være så heldig at babyen snur seg - så kommer jeg IKKE mer til å ta for gitt det å føde naturlig, det er helt sikkert=) da skal jeg NYYYYTE det! hi hi=))))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå