Anonym bruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Jeg er 6 uker gravid med nr 2, og lillejenta på 16 mnd ammes fortsatt... Fikk beskjed med legen at jeg måtte slutte med amminga, for det ble for mye for meg. Har ikke hørt dette før.. Men kjenner jo at jeg er veldig sliten, så hun har kanskje rett? Noen her med erfaringer med amming og graviditet??
Askepott 3 barnsmor Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Jeg måtte slutte å amme da jenta mi var 10mnd fordi jeg mistet melka mer og mer etter at jeg ble gravid. Ikke noe i veien å slutte å amme når jenta di er så stor.
lillenims Skrevet 21. mai 2011 #3 Skrevet 21. mai 2011 Her er Ammehjelpens artikkel om amming og graviditet: http://ammehjelpen.no/artikkel/82/Graviditet-og-amming Kort sagt: i utgangspunktet ikke noe problem. Trøtt og sliten er det veldig mange som er de første ukene uansett og du har jo alt et barn å bli sliten av også, så i *utgangspunktet* har nok ikke slitenheten noe med amminga å gjøre. Samtidig kommer amminga på toppen av andre ting, og det er jo en ting du kan kutte ut som kanskje gjør det enklere i hverdagen. Så lenge du spiser ok, altså klarer å få i deg nok mat i løpet av dagen (det trengs maks en skive brød og et glass melk ekstra til amminga pluss et ekstra eple til knerten (ei skive og et glass melk i 3. trimester)) og ikke går veldig sterke kynnere av det senere, er det ikke noe i vegen for å amme mens du er gravid. Det kan hende melka forsvinner etterhvert, det er jo et hint, og det kan hende den smaker annerledes og ikke blir så godt likt av jentungen. Etter fødselen kan du også fortsette å amme begge to, bli enig med den største om at minstebaby skal få mat først. Jeg har også hørt om tandemammere som har stoppet brystbetennelse med en sugesterk 2-åring
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Hva er greia med å amme en så stor unge ??
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Min mor ammet søstera mi frem til hun var 2 år og 4 mnd (!). Men poenget er at hun slutta jo og amme en stund ut i den nye graviditeten og da bror min kom til verden fikk hun rett og slett ikke nok melk til han. Vet ikke om det har noe å gjøre med at hun ammet så lenge i graviditeten da men mest sannsynlig
The Bad Gal Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Tull og tøys. Du kan fint amme når du er gravid, men pass på å få målt jernnivået, for amming og graviditet tapper deg begge to, så mulig du må ta tilskudd av jern(men det skal legen avgjøre!) Jeg ammet storesøster frem til jeg var 6 mnd på vei med minsta, ble kjempeslapp, men jeg var dårlig fra før av(hyperemesis med begge barna, hurra), men ble litt mindre trøtt da jeg starta på jerntabletter ihvertfall. Jeg fikk heller ikke mindre melk, men amma bare på morgenen de siste mnd, siden jenta da var såpass stor(slutta da hun var 21 mnd) Da nr.2 kom fikk jeg så mye melk at jeg kunne holdt liv i en liten afrikansk landsby. Måtte ta ut et par dl melk foran hver eneste amming, siden trykket ble så kraftig at ungen kasta opp. Lå hun for lenge til puppen fikk hun så mye melk at hun kasta opp da også, hun larte ikke tømme ett bryst engang. Jeg ammer forsatt nå, hun er 16 mnd og jeg har fortsatt veldig mye melk. Gjør det du føle er best for deg og dine barn, ikke bry deg med hva andre synes med mindre det er av medisinsk betydning for deg og dine små. Amming under graviditet er IKKE skadelig på noen måte! mvh fru Amme-nazi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå