Gå til innhold

Dere med barn på rundt 7 mnd som får MME....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere fått beskjed av helsesøster å kutte ned på morsmelkerstatningen? Helsesøster fortalte oss at hun ikke skulle ha over 5 dl i døgnet, inklusiv det som er i grøten. Jeg kan ikke tro dette. Har aldri hørt om noen som ammer som får beskjed om å kutte ned på amminga, så hvorfor skal man kutte på MME???? Hun fortalte at for mye melk hindrer opptak av jern, men egentlig så tror jeg det er fordi hun er redd for at jenta vår skal legge på seg, siden vi foreldrene er litt kraftige.

Kutter dere ned på MME?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

vi var hos hs i dag og jeg tok opp akkurat dette temaet, men det er mer fordi jeg reagerer på at vår gutt på 6,5mnd nå tuller sånn når han får flaske. Han kuttet automatisk ut den siste av opprinnelig 3 flasker for en uke siden. Så nå får han 2x200ml pr dag samt to hele grøtporsjoner( hvor vi blander vann og grøtpulver). Hs mente at 400ml MME var helt passe for han pr dag. Han veier for øvrig 8,5kg og har jevnt over gått opp ganske mye pr uke da han er 5 uker prematur. Men nå ser det heldigvis ut til å stabilisere seg. Hvor mye veier jenta deres?

Svaret på spm ditt ble vel dermed; vår kuttet ned på det selv ved ikke å ville ha mer når vi tilbydde han det...

Skrevet

Hun veier 7700g og har vært lita og tynn siden hun ble født. Nå har hun baby bollekinn, men veier normalt mye i forhold til høyden (68 cm). Jeg vil ikke kutte i melka, vi er på tre flasker nå, hver på 240 ml, pluss at hun får grøt en gang per dag, og enten en frukt og et halvt middagsglass, eller et helt middagsglass. Merker jo at hun strengt tatt ikke trenger den tredje flaska, men jeg vil ikke begrense henne, bare gi henne det hun har lyst på, hun er da ikke på noe slankekur!

Jeg stusset bare på det, siden de som ammer ikke får beskjed om å begrense melka, så hvorfor skal man begrense mme?

Skrevet

Vet egentlig ikke hvorfor man skal begrense inntaket av mme. Men jeg fikk høre av helsesøster at de ikke skulle ha mer enn 1liter i døgnet.. Synest det høres mer passelig ut enn 5dl...

Skrevet

Vår gutt på snart 8 mnd får som regel 3 flasker nan pr dag, noen ganger 4. De er på 140ml.

Vår hs har aldri nevnt noe om å begrense mme, så dette var nytt for meg! Men tror nok småtassene regulerer dette ganske greit selv jeg da.. vil de ikke ha, så sier de fra :)

Skrevet

Det ligger endel tråder inne her om begrensning på MME, men det er vel 1 liter i døgnet som er "grensen".

Hvordan ligger hun ann på kurven sin? Om hun utvikler seg etter sin egen kurve så syns jeg ikke du bør kutte ned på MME..

En grense på 5dl i døgnet har jeg aldri hørt om, men mange mener jo at de ikke bør få over 1 liter i døgnet.. Så om du ikke gir henne over 1liter i døgnet så tror jeg du kan ta det med ro! =)

Skrevet

Jeg var hos helsesøster da jentene mine va 7 1/2mnd.

Jeg ammer, men har lyst til å kutte litt ned på ammingen.

Fikk da beskjed om at det var viktig at de fikk MINST 5dl melk i løpet av døgnet. Vist eg ikke klarte å få i de 5dl melk måtte eg vær obs på å gi annen næring som inneholdt melkeprodukter.... (evt tilsette melk(mm eller mme) i grøten)

Skrevet

Min helsesøster sa akkurat det samme, at de ikke skal ha mer enn 5 dl pr døgn etter at de er blitt 6 mnd. (Og vi er ikke overvektige, så det var nok ikke derfor hun sa det).

Etter 6 mnd begynner de å spise mer og mer vanlig mat, og de trenger da mindre melk. Morsmelkerstatning er jo mer tungt fordøyelig enn brystmelk, derfor er det ingen begrensning på brystmelk.

Skrevet

Jeg sporte hs på forrige kontroll, for hadde en mistanke om at jenta mi fikk for mye mme, og d fikk hun. For d er jo melk i grøten også... I tillegg til at mi jente gulper nå frykteli av mme..... Hun får nå 3 grøtmåltider om dagen, så har kutta ut litt mme. Får nå 2 flasker mme av 140 ml og 1 flaske med 170 ml.

Hun la godt på seg, er 6,5 mnd og 8,7 kg, men er 70 cm :) Så hun får mme tilimårran når hun våkner, etter grøten om mårran og om kvelden etter grøten. Etter lunsjgrøten får hun frukt og etter middagsglasset får hun vann :)

MME er i mange tillfeller mye feitere enn MM, så kan jo være derfor hun ville at du skulle kutte ned..... I mitt tillfelle var d ikke fløte i puppene, så hun la ikke på seg av MM, så måtte bynne med MME ...

Skrevet

Ok, greit å høre at det er flere som synes 5 dl var litt lite. Vi gir en flaske på natta og en flaske på tilimorgenen, og jeg synes ikke jeg kan kutte ut noen av disse. Men slik som noen av dere sier, tror nok at jenta mi greier å regulere dette litt selv, jeg gir henne det jeg føler hun trenger, uten dårlig samvittighet. :)

Takk for mange svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...