Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på overtid, og har en magefølelse på at jeg kommer til å bli satt i gang. Skal på Ullvål på mandag, og regner med at hvis det ikke har skjedd noe innen da, så blir jeg satt i gang. Er det verre enn at det går naturlig? Har lest litt om det på nett, og det virker som det gjør mye mer vondt, men at fødselen går fortere... stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig idividuelt vil jeg tro. Meg klarte de ikke sette igang, men det var 3 uker før termin. Først fikk jeg modningspiller som ikke funket på meg. Fikk rier av dryppet de prøvde etterpå, skrekkelig vonde, men de ga for lite effekt. Ble haste ks to døgn etter første modningspille.

Jm sa senere at det ikke ville være så ille med en fødsel som kom igang naturlig. Men har hørt om flere som har helt greie igangsatte. Jeg er derimot glad jeg ikke skal settes igang.

Skrevet

Dette er nok veldig individuelt. Kommer an på hvor moden du er i utgangspunktet og hvordan kroppen responderer på hormonene du får.

Jeg ble satt igang sist, og fra første tablett ble satt inn i skjæden gikk det nesten 3 døgn til gutten var ute. Hadde en tøff fødsel, som varte lenge og svært hyppige og vonde maserier. Måtte få to tabletter (en første dag og en ny neste dag) da virkningen av den første avtok. Altså åpningsfasen tok svært lang tid og var veldig smertefull. Så jeg håper ting går mer normalt denne gangen.

En venninne ble satt i gang i går, fikk tablett kl. 13 og fikk babyen sin rett før midnatt. Hadde, i motsetning til meg, en svært lett fødsel med mer "normale" rier. Det hadde hun forresten med nr. 1 også.

Så tror ikke det er noen fasit her. Men de sier at riene kan bli svært så hyppige når de settes igang, noe jeg var et bevis på iallefall.

Det går nok så bra så. Lykke til!!!

Skrevet

Det er høyere risiko forbundet med en igangsatt fødsel. Den kan være mer intens pga riene får ikke bygget seg opp slik de vanligvis gjør - men de kommer veldig kraftig fra starten av og veldig tett.

Det er og økt sjans for at fødselen ender med vakuum/tang eller haste KS. Hvorfor skulle den gå raskere? Det har jeg aldri hørt om. Min igangsatte fødsel varte i 14 timer (fra vannet gikk og de intense riene startet) som betegnes som normalt.

Selvfølgelig vil det beste være at fødselen starter naturlig. Men noen ganger så skjer det lite av seg selv og en trenger drahjelp for å komme i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...