Gå til innhold

Ultralyd så tidlig ? og hvorfor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kritiserer ikke men ser det er mange som tar ultralyd veldig tidlig.

Kan godt forstå de som har misstet og opplevd mye blødninger.

Men er det er spesiell grunn til at dere som ikke har opplevd dette ,velger å dra på ultralyd så tidlig?

Jeg vurdere selv å dra på UL i uke 12 -13 . Men fordi jeg da håper at det virkelig går opp for meg. Er fortsatt der at noen må klype meg i armen.

Jeg tror det er noe mer spesielt å se et foster , enn å se en reke?

Ikke missforstå meg . Det er sikkert herlig å se hjertet slå uannsett om det er reke eller foster ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt mange fordi gynekologen min sier jeg skal komme da. Han ville først ha meg der til 4+2 men da kunne jeg ikke, har så vært der på 5+2 og 6+2 og skal tilbake til 7+4. Jeg har aldri tatt ultralyd "for gøy" eller for å dekke min egen nysgjerrighet.

Skrevet

Årsaken er vel å få sjekket at alt er bra med fosteret. Eks. down syndrom er det mulig å få se tidlig....

I dagens samfunn er vi vel alle opptatt av å vite for så å kunne ta valg ut i fra det vi vet?...

Vi skal til ultralyd i uke 7/8.

Skrevet

Jeg har vært på ultralyd i dag, trodde jeg var i uke 8, men er i uke 7. Grunnen til at jeg er på UL så tidlig er pga. at jeg har diabetes type 1, og dermed er det viktig å se at alt vokser og utvikler seg som det skal. Skal igjen på ultralyd i uke 12, og igjen på "normal" ultralyd i uke 16/18. Blir fulgt opp veldig tett med andre ord, og jeg syns det fordåvidt er bra selv om jeg sikkert kommer til å ønsker helsepersonell dit pepper'n gror etterhvert.

Tro meg, det var ikke mye å se på UL i dag, bortsett fra em rekelignende sak med en usannsylig hjerterytme. Var koselig å se da, at det faktisk er noe som vokser "inni der". Jeg tror det var spesielt godt å se for min mann, ettersom det ikke helt har gått opp for han hva som skjer enda.

Skrevet

Jeg har vært på ultralyd i dag, trodde jeg var i uke 8, men er i uke 7. Grunnen til at jeg er på UL så tidlig er pga. at jeg har diabetes type 1, og dermed er det viktig å se at alt vokser og utvikler seg som det skal. Skal igjen på ultralyd i uke 12, og igjen på "normal" ultralyd i uke 16/18. Blir fulgt opp veldig tett med andre ord, og jeg syns det fordåvidt er bra selv om jeg sikkert kommer til å ønsker helsepersonell dit pepper'n gror etterhvert.

Tro meg, det var ikke mye å se på UL i dag, bortsett fra em rekelignende sak med en usannsylig hjerterytme. Var koselig å se da, at det faktisk er noe som vokser "inni der". Jeg tror det var spesielt godt å se for min mann, ettersom det ikke helt har gått opp for han hva som skjer enda.

Skrevet

takk for svar folkens.. Gratulerer alle sammen , og Lkke til med svangerskapene og vidunderene

Skrevet

For å få sjekket for downs syndrom og andre syndrom må man nok til annet enn en ordinær tidlig ul. Det er medisinsk-genetiske leger som tar seg av sånt og det krever henvisning fra lege/gyn. Man kalles inn i mellom uke 12 og 15. Man får da en samtale/veiledning pluss evt. genetiske undersøkelser etter eget ønske og anbefaling. Er man over 37 år er samtalen/veiledningen obligatorisk.

Skrevet

Dro fordi jeg var helt overbevist om at det var to, men var bare en =)

Skrevet

Jeg er blitt gravid ved hjelp av prøverør og skal på tidlig neste uke, da er jeg 7+5. Alle som får hjelp ved prøverør får tilbud om ultralyd tre uker etter positiv test.:)

Skrevet

Har hatt to SA, så jeg tror det ikke før jeg får se det hvis du skjønner... Ul i neste uke, da er jeg 7+5, bare for å (forhåpentligvis) få litt ro i sjela.

Skrevet

For min egen nysgjerrighets del, enkelt og greit. Har lege med ultralydapparat, så det er uimotståelig når man har muligheten til å ta en titt og se at det virkelig er noe der. Jeg var på UL i uke 8 og i uke 12 (da hadde jeg mistet alle symptomer i uke 9, og var bekymret). Selv i uke 12 sjekket vi ikke nakkefold, for det er enkelt og greit ikke et valg jeg ønsker å ta, men det er hyggelig å se at det er liv.

Skrevet

men går dere til privat og betaler for det eller får dere henvisning fra lege? skjønner jo at om det er spesielle ting som tilsier at man bør ha tett oppfølging går det gjennom lege, men tenker mer på disse frivillige ul.

forrige svangerskap fikk jeg veldig inntrykk av at ul var ikke noe man bare får for å få det liksom.. fikk jo såvidt ul når aktiviteten i magen var veldig lav i uke 24. kunne tenke meg en titt i uke 11-12 for å se at ting ser normalt ut og for at det kanskje skal gå opp for meg.. hehe... nå er jeg 7 uker i morra og tenker som så at sålenge jeg ikke blør eller har vondt,så er alt bra så langt :) hadde ikke hjertet slått ville jeg vel begynnt å blø.

Skrevet

Jeg skal på ultralyd i uke 12, og det for å sjekke om alt er bra, eller om det er noe galt/downs etc med fosteret. Jeg hadde ingen ultralyd før den ordinære sist, mens jeg denne gangen betaler meg til en ultralyd, bare fordi jeg vil ha ett friskt barn. Noen vil kanskje si det er hysterisk, men for meg er dette veldig viktig, og får jeg det ikke gjennom legen så betaler jeg meg til det, enkelt og greit.

Det er sånn samfunnet vårt har blitt,.

Skrevet

Jeg hadde hatt en blødning, og ville derfor sjekke at alt var bra. :) Tok ultralyd når jeg trodde jeg var 7+6, men jeg var visst 8+6 istedet jeg. :)

Skrevet

Jeg fikk henvisning fra legen til tidlig UL fordi mensen min har bestandig vært uregelmessig, så det er mest for å avgjøre litt mer hvor langt jeg er på vei. Ifølge jordmor er jeg nå mellom 11 og 13 uker på vei, skal ivei på UL 26.mai så det blir spennende å se hva de finner ut. håper på passert 12 da:)

Skrevet

ninini; som regel er alt bra men jeg opplevde i forrige svangerskap selv etter å ha sett hjerteslag på første kontroll at fosteret stoppet i utviklingen og jeg hadde ingen symptomer i det hele tatt, ingen blødning, magen vokste og brystene vokste og var ømme og jeg var kvalm som bare rakkern. Det var heller ingen tegn til at kroppen skulle "reagere" på at fosteret var dødt. Det sa de på sykehuset når de tok over etter påvist MA. Hadde ikke jeg gått til gynekolog for svangerskapskontrollene (og han tar ultralyd hver gang så langt) så hadde det nok gått mye lengre tid en de vel ti ukene jeg var på vei da MA ble oppdaget. Derfor er jeg veldig glad for at vi har hatt ukentlige kontroller denne gangen, for å se til at det utvikler seg som det skal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...