Gå til innhold

Ikke rettigheter til behandling så lenge jeg har anonym donor?!!!!!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Merkelig at de ikke forklarer hva de mener. det kan hende de mener at du må ta en streptokokkprøve før du kan få behandling, siden det kreves når du har vært på "sykehus" i utlandet.

Men jeg skjønner heller ikke hva slags behandling du mener. Betaling?

jeg får ikke eggløsning så har kommet til utredning på rikshospitalet, men jeg får ikke behandling i og med at jeg har valgt anonym donor, dette sa han gynekologen på ivf avdelingen. Kan man bli nektet behandling:/? syntes det virker så rart!

Åja. Det er fordi at i Norge er det ikke lov å bruke sæd av anonym donor, her kreves det at donoren er "kjent" (altså barnet kan få treffe han når det er 18).

Hvis du skal bruke anonym må du dra til Danmark for å få behandlingen, det stemmer ja.

Har dere valgt ut en spesiell donor dere vil bruke? eller er det bare at dere vil han skal være helt anonym?

Annonse

Da er de bare vrange. Jeg tror de har lov til å nekte det, men ikke helt sikker. Uansett finnes det mange gynekologer som er positivt innstilt til dette, vet om flere i Oslo. Hvis de er så negative på riksen, må dere kanskje bare dra til en annen gyn..

Hei!

Må si at jeg syntes det høres rart ut, selv om jeg ikke har peiling på dette med donasjon! Selv har vi valgt å genteste eggene mine da jeg har en genetisk translokasjon, dette er ikke lov i Norge og må derfor få behandling i Sverige. Men det var legen på sykehuset i Trømsø som søkte meg dit, de ordnet stort sett alt av papir arbeid, de innvilget økonomisk støtte til oss og reisen får jeg dekket av HELFO. Det jeg har av økonomiske utgifter er de vanlige 15 000 kr for medisiner og alle egenandelene. Ganske fantastisk siden det ikke engang er lov å genteste eggene... Men det vil jo i mitt hode bety at de støtter det, noe som kanskje blir feil med tanke på at det ikke er lov her til lands. Kanskje er vi bare utrolig heldig med sykehuset for at de har hjulpet oss. Men når vi skal få det av Norge, så skulle en tro at dere også kan få beh. i norge selv om norge ikke støtter anonym donasjon...

Så bra dere har vært heldige:)

Jeg syntes det er veldig trist siden jeg var hos en annen lege der i februar og hun sa hvis det ikke skjer noen endring nå så ta kontakt, og det gjorde jeg men fikk en mannlig lege(avdelingslegen). Å nå plutselig går det ikke:s fatter ingenting!!! er veldig frustrert!

Det høres veldig rart ut at praksisen avhenger av hvilken lege du treffer på. Dessuten kan jeg ikke skjønne hva Rikshospitalet har å gjøre med hva du skal med eggløsningene dine.

Men cfc i Danmark er jo en legedrevet klinikk, og sånn sett kan de kanskje hjelpe deg med å få eggløsning? Vet at noen har brukt Pergotime-kurer for å få eggløsning, men det har du kanskje prøvd? For enkelte med endometriose har lapraskopi hvor de fjernet cyster på eggstokker hjulpet, og man kan henvises via fastlege/gynekolog tror jeg. Så alternativene til Rikshospitalet kommer nok litt an på hva som gjør at du ikke får eggløsning.

Jeg har gått til Merete Blakstad på Majorstua, jeg husker ikke hvor lang tid det tok før jeg kom til, men hun er ihvertfall donorvennlig (selv om hun ikke akkurat er vennligheten selv), dog trenger du henvisning. Den andre gynekologen på klinikken har jeg hørt mer positive ting om, tror hun også er donorvennlig.

Jeg er usikker på hvordan du kan gå frem i forhold til Rikshospitalet, men jeg regner med en lege henviste deg, du kan jo be denne legen ta kontakt og høre om det ikke er mulig å få hjelp.

Jeg mener ikke og være ufin, men jeg synes egentlig ikke det høres så rart ut at du ikke får behandling ut i fra det du forteller. Det er mange som trenger og ønsker behandling med AIH/AID/IVF, så da skjønner jeg at du blir avvist når du har valgt en anonym donor - som ikke er lov i Norge. Jeg skjønner også at de ikke tilbyr deg "halv behandling" dersom du har fortalt at du skal insemineres i Danmark. Dette er min mening - uten at jeg har noen kunnskap om lovverket rundt dette.

Hva med partneren din?

Ser du skriver lenger oppi her at det er så dyrt dersom man skal gå privat, og at det er så lang ventetid dersom man har henvisning. Ja - privat er dyrt, og det er ventetider i det offentlige. Det har vel de fleste "assisterte befruktere" erfart. Dessverre.

Ellers støtter jeg rådet til Lillie Vanillie om å ta kontakt med legen som henviste deg.

Ønsker deg lykke til!

Jeg var også henvist til en gynekolog som tok alle tester før inseminasjon, men da jeg trengte ul før hver inseminasjon for å telle antall follikler så trakk hun seg. Jeg hadde da ventet et halvt år på å få komme til hos henne for testene.

Jeg måtte da ta for meg listen over lokale gynekologer og be pent for meg for hver gang. Ikke noe gøy å drive å krype sånn hver gang. Men jeg fant noen som var positive og behjelpelige når det trengtes. Etterhvert fikk jeg legen min til å skrive en henvisning til en av dem, jeg slapp unna ventetid og visste da hvor jeg skulle henvende meg ved behov.

Skjønner godt at du er frustrert. Det burde ikke være slik. Men her er man litt avhengig av legens egen overbevisning når det gjelder donor og Danmark. Finner man en som ikke ser noe i veien for dette så få man hjelp. Det er min erfaring.

Lykke til videre, ikke gi deg nå. Det løsner litt etterhvert.

Annonse

Synes ikke det er så rart at det offentlige helsevesen ikke prioriterer å hjelpe dem som reiser til danmark for å få hjelp det ikke er lov å få i Norge. I byene er det iallfall stort sett sånn at man må til privat gynekolog hvis man trenger bistand i forbindelse med danmarksturene. Enkelte mer landlige steder hvor det f eks bare er en gynekolog, vet jeg om enkelte enslige eller par som har fått hjelp i forkant av reiser ned til danmark for inseminasjon eller ivf.

Man kan selvfølgelig være frustrert over dette, men selv har jeg valgt å bruke energien på andre ting.

Du må nok bruke privat gynekolog, det finnes endel donorvennlige på østlandet.

Lykke til! :-)

Jeg syntes det er veldig rart, jeg burde jo få hjelp til å få tilbake eggløsningen min osv. slik at jeg kan funke normalt som alle andre!!!

Om jeg skal til danmark eller ei er jo urrelevant!!!

Hvis jeg drar tilbake til han og sier jeg har blitt hetro, eller valgt å gå for åpen donor, da skal jeg få hjelp? Tullball rett og slett!

De som har en sykdom, eller en feil burde få hjelp til dette uansett hva!

Tull at jeg skal nedprioriteres. Hadde jeg bare jugd hadde alt gått greit, herregud!

Be legen din om en henvisning til gynekolog.

Ta en ringerunde til gynekologer rundt omkring. Bor du i Oslo, hva med å spørre seg for i Asker eller andre steder litt utenom selve Oslogryta? Jeg har selv prøvd å bukke og neie meg inn og mange er veldig behjelpelig når de oppfatter situasjonen. Man blir først møtt med "her har vi alt for mye å gjøre allerede", men prøv å være ydmyk og spør om de vet andre som kanskje kan hjelpe dersom det er absolutt "nei, nei, nei". Evt. så vet jeg om noen i både Kristiansand og Bergen som kanskje kan hjelpe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...