Gå til innhold

Lite hopp ned på SF-målene, noen som har opplevd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjennom hele svangerskapet hatt jevn kurve innenfor normalområdet på SF-målene, i øvre sjiktet. I går, uke 30, krysset legen av under normalstreken (men fortsatt innenfor det skraverte normalområdet.). Først etter legetimen ble jeg litt bekymret for dette. Er det noen av dere som har hatt ujevn stigning i kurven deres? Hva kan det komme av?

Sikkert dumt å bekymre seg, men vi er vel sånn laget vi gravide, at vi helst vil følge kurvene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var rart ikke legen sa noe om det, men om h*n hadde vært bekymret hadde du blitt sendt til ultralyd. Leie på babyen har mye å si på SF-målene.

Skrevet

man bør jo helst følge sin egen kurve, men det er ikke sikkert det er noe galt for det. Babyens leie kan ha en god del å si.

Jeg hadde en avflatende kurve frem mot uke 30.Ingen sa noe på det, men har i tillegg tilvekstkontroller med UL grunnet lav fødselsvekt sist. Når denne i tillegg viste lav vekt i uke 33 (selv om det var innenfor mormalen) ble jeg og litt bekymret. Var hos jordmor i går (uke 36) og hadde et sf mål over streken for første gang siden uke 20. Jeg er nå litt lettet og beroliget. Tror de nok vokser litt i rykk og napp.

Er du bekymret så ta en telefon til jordmoren din eller til fødeavd/poliklinikk

Skrevet

Jeg bikket også under streken på et punkt, tipper det var rundt 32-33 uker. Men da skal det sies at ettt av kryssene nesten gikk ut av det fargede feltet på toppen også, så de har målt litt ujevnt. Kan skille litt hvordan de holder båndet. Men har ikke hatt en jevn kurve, og sant plutselig på den målingen. Tenkte faktisk ikke over det.

Men jeg synes at du skal ta en telefon til legen som målte hvis du føler deg utrolig, for når en først begynner å tenke så er det ofte vanskelig å få fred!

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar jenter:)

Legen nevnte at det var litt lavere SF-mål enn man kunne forvente ut fra tidligere kurve, men sa ikke noe mer om det. Og jeg kom ikke på at jeg skulle spørre heller. Typisk nok. Jeg har sendt en melding til jordmora mi, hun kan sikkert ta et nytt mål i dag, og se om hennes mål kanskje varierer litt ift legens mål.

Angrer hvertfall på at jeg begynte å google, da BLIR man jo bekymra! Teite internett;)

Skrevet

Hei

Jeg er i uke 31 nå nå og har også litt avflating i SF-mål. Det mitt andre svangerskap og jeg har ligget på den grønne streken i det grønne feltet i begge to. Min jordmor sa at det var mellom uke 28 og 32 vekstavvik viste og har henvist meg til ekstra ultralyd for å være på den sikre siden. Hun ble litt bekymret og klarte ikke skjule det -jo mer hun prøvde jo mer kjente jeg det. Har fått time neste uke og er selvfølgelig glad for å bli skjekket. Men helt ærlig: jeg føler meg fin og gutten har gode bevegelser - tror ikke de finner noe som helst galt. Vi har til og med bestemt at mannen ikke skal være med - så sikre er vi.

Venninna mi gikk ned hele det grønne området - ingen problemer et i gården!

Men få det skjekket om du ikke klarer å slå deg til ro.

Skrevet

Akkurat det samme skjedde med meg rundt uke 30. LEgen reagerte veldig og ville ha meg på UL for å sjekke vekst og livmor. Dette var det ikke behov for iflg svg.poliklinikken da jeg kjente masse liv. Mitt problem under svangerskapet har vært elendig matlyst og søvnproblemer, så legen sykemeldte meg 100 %.

Etter to uker var SF-målene tilbake på kurven de hadde vært før dette. ALtså kunne legen målt feil ELLER babyen kunne ligget i tverrleie den dagen...

Ring legen din om du er redd!

Lykke til :)

Skrevet

Hei!

Mitt symfysemål går i sikksakk, mest fordi fastlegen virkelig ikke har peilig og "gjetter" symfysemålet når jeg er der. (Er egentlig bare hos legen for å få sykemelding, men han tar det som en svangerskapskontroll.) Han har veldig lite peiling generelt på graviditet, klarer ikke finne fosterlyd eller noe. (Ja, han er tragisk, men er ikke så mange andre ledige leger nå for øyeblikket...)

Så kurven min hos legen ligger alltid perfekt midt på den røde linja, mens kurven som jordmor måler ligger i ned nedre grønne feltet. Jordmor sier hun bruker å følge kurven fra hennes egen måling, for folk måler symfysemålet litt forskjellig, så det er vanlig at man vil flate ut eller få plutselige hopp på symfysemålet når man går annenhver gang til lege og jordmor.

Skrevet

Forrige gang kom jeg aldri opp på det grønne området, jeg lå rett under og "sank" 4 firkanter etter noen måneder. Jeg ble fulgt opp med UL etter at sf-målet hadde "sunket" 2 fikanter, husker jeg. De sluttet å måle sf etter det (UL er jo mer nøyaktig), så jeg vet ikke hvor langt ned det gikk til slutt. Men alt stod bra til med babyen, så prøv å ikke bekymre deg for mye ennå:)

Skrevet

Jeg snakket med jordmor i sted, og hun mente at det ikke var noe å bekymre seg for. Sannsynligvis er det legen som måler litt ulikt fra henne. Blir spennende å se på neste kontroll uansett!

Takk for gode tilbakemeldinger:)

Skrevet

jeg har altid ligget over den røde streken. men når jeg var i uke 30 var sf målet på 27 .. så på 3 uker hadde det økt fra 26 til 27.. blir litt bekymret. vil lege sende meg på ekstra ul neste gang vist magen ikke har vokst ??

Skrevet

Opplevde det samme forrige uke på kontroll hos jordmor. Hun sendte henvisning til ny ultralyd pga det. Jordmor sa at jeg ikke hadde vokst så mye som forventet og at hun derfor ønsket å sende meg på en ekstra UL. Hun virket ikke bekymret i det hele tatt, og jeg tenker at hvis hun virkelig hadde vært bekymret, så hadde hun sendt meg på føden med en gang. Nå skal jeg på ny ultralyd i morgen, en uke etter, og siden jeg kjenner mye liv så krysser jeg fingrene for at alt står bra til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...