Gå til innhold

Gruer meg til ettåringen skal begynne i barnehage i august...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I august er jenta mi 15 mnd gammel. Gruer meg mye hver dag når jeg vet at hun skal dit, men tror det er best for henne slik at hun får sosialisert seg litt med andre småbarn. Merker allerede nå at hun er rastløs når vi er alene hjemme og vi ikke har vært sammen med andre barn.

Hun er veldig mammadalt, og vil helst være på fanget mitt om vi er på besøk. Mer tøff er hun om jeg sitter på gulvet. Hun er også begynt å bli redd fremmede. Hun har faktisk for omtrent 1 måned siden hylskreket når bestemor kom på besøk, til tross for at vi ser henne veldig ofte!

Har prøvd å elte henne på mini-sats, men der skriker hun bare når jeg ikke er der.

Huff.. Vondt i magen får jeg av å tenke på barnehage. Håper det vil gå bra og at det bare er smilende og greie mennesker som jobber i barnehagen!

Noen tips og råd? Noen andre som også har gruet seg til barnehagestart?

Det er så trist at hun ikke enda forstår at mamma kommer tilbake selv om hun drar. Hun hylskriker jo om vi er alene hjemme og jeg forsvinner ut av synsvinkelen hennes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gruer meg også veldig til barnehagestart, ikke fordi jeg ikke tror hun vil storkose seg men fordi jeg føler jeg mister litt kontrollen på henne. Helt teit å tenke sånn sikkert, men jeg gjør det!

Etter å ha jobbet i bhg selv, vet jeg at det ikke går lange stunden etter du har levert henne i barnehagen før hun storkoser seg:)

Lykke til til deg og jenta di! Det går nok kjempe bra :D

Skrevet

Undersøk om det er åpen barnehage der du bor. Da blir hun vant til at det er andre barn og voksne rundt, samtidig som du er der. Etterhvert som hun blir vant til å være der, så blir hun sikkert tøffere også.

En annen ting for å gjøre henne vant til barnehageområdet er å dra dit i helgene og leke på uteområdet de har. Da er hun hvertfall vant til å være der før høsten.

Skrevet

Det er lenge til August enda, den alderen datteren din er i nå er ekstra vanskelig ofte (når det kommer til seperasjonsangst). Jeg tenkte sånn med min datter, men fra første dag i barnehagen gikk det greit.

Skrevet

Tror det er en ganske normal følelse å ha det slik. Jeg ville likevel anbefale deg å prøve så godt du kan å ikke være for bekymret. Min datter startet i barnehagen for to uker siden, og det har gått over all forventning. Nå er hun riktignok bare 11 mnd gammel, og mange mener jo at det ofte er bedre når de er små, og hvertfall bedre enn når de er 2-3år og skjønner mer. Samtlige jeg har snakket med av barnehagepersonale og venner som jobber med dette sier at det avhenger mye av foreldrene. Barna er ekstremt gode på å oppfatte om mamma/pappa er utilpass eller anderledes, og dette kan gjøre at starten blir enda vanskeligere for de. Forsøk å trekke pusten dypt, tenke på at det er bra for de å være med andre barn og sosialisere seg, men også med andre voksne og lære at det ikke bare er mamma og pappa i denne verdenen. Om du kan så prøv å sett av litt mer enn de 3 dagene til innkjøring. Lever sent og hent henne tidlig noen dager, det letter på samvittigheten. Snuppas lengste dag har til nå vært 5 timer. Det kommer til å gå kjempe bra, det er jeg sikker på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...