Anonym bruker Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Lurer bare på om det er noen som del-ammer enda? Her får snuppa litt på morgenen før hun drar i barnehagen, å så kanskje litt på ettermiddagen mest for kos, å så litt på kvelden før hun legger seg. Har tidligere (før jeg fikk snuppa), alltid tenkt at, visst ungen kan be om pupp, finne den fram selv e.l. så er det totalt slutt fordi det er rart. Men etter lille snuppa kom til så har ammingen bare fortsatt og fortsatt, og synes det er helt naturlig. Har ingen problemer med å amme henne, men tenker kanskje at det ikke er bra for tennene? selv om vi pusser tennene etterpå? Hun spiser jo normalmat og drikker vanlig melk ellers, kanskje på tide å slutte?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2011 #2 Skrevet 18. mai 2011 Mange som ammer for kos. Men er vel på tide og slutte når ungen er over året... Vel det er min mening.
Romeren Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Du ammer så lenge dere har lyst. Ikke noe mer å si om den saken. Jeg ammer min på 18 måneder og har ingen planer om å slutte med det første.
Magia Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Morsmelk er veldig skånsomt for tennene. Så lenge dere føler dere vel med ammingen, er det ingen grunn til å slutte. Verdens Helseorganisasjon anbefaler at man ammer til 2 år. Her i Norge anbefaler de til 1 år, usikker på hvorfor...
lillenims Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Globalt handler amming til 2 år eller lenger (minst 2 år, gjerne lengre er vel WHO-anbefalingen) om overlevelse - om 90% av alle verdens barn ble ammet i henhold til WHOs anbefalinger så ville det redde flere enn vaksineprogrammet Bill Gates og Jens Stoltenberg promoterer for tida. I Norge er ikke amming AVGJØRENDE for barnehelsa, og i tillegg er det ikke gjort mange studier som viser noen signifikant forskjell på amming til 1 vs 2 år her, derfor har myndighetene valgt å fokusere på amming til 1 år. Men også her sies det at man gjerne skal amme lengre, det er ingen øvre grense - for i praksis så regulerer det seg selv. Som Jon Almaas sier (hans mor var med og grunnla Ammehjelpen), han sluttet jo å amme før han var russ. Når det gjelder dette med at barnet selv ikke skal si det vil ha pupp: hvorfor er det så mye verre om det sier "pupp" enn at det sier "brokkoli" eller "litago", egentlig?
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Amm i vei, så lenge du vil :-) Gutten min er 19 mnd, og vi ammer morgen og ettermiddag. Har ingen planer om å slutte helt enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå