lindalove Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Blir så fortvila,lei meg og samtidig irritert på helsesøster!! Var på 5 måneders kontroll i dag, og fikk masse skryt av den sterke, kvikke, raske og fine jenta vår. Hun er nesten alltid blid, sover hele natten (mates 1 gang), legger seg 18.30, hører og ser godt, og JA vi har vært super heldige!! Aldri har hun hatt trøbbel med magen, bæsjer en gang om dagen, har fått MME fra starten av (NAN), og nå får hun velling morgen og kveld, får smake på de tingene vi spiser, får noen ganger grøt, noen ganger middag eller frukt på glass... MEN helsesøster ARRESTERTE meg på at jeg ga henne mat før hun begynte å sutre/gråte pga sult!! Men jeg kjenner henne jo, og ser på hele henne at hun er sulten. Hun blir enten stille, eller veldig "rastløs"... Ikke alltid jeg er føre var, men prøver å være det, slik at hun skal slippe å gråte (da er det i tillegg vanskelig å få henne til å spise/ta flaska). Vi har ingen faste "timer" hvor hun får mat, bortsett fra morgen og kveld. Alt er sånn ca. Det vil si at det kan gå 2-3 timer mellom hver gang... Til helsesøster sa jeg 2 timer og det hang hun seg helt opp i:( Jenta vår spiser ca.120 mm til hvert måltid, og har en flott vekstkurve!. Helsesøster mente det var altfor ofte, i tillegg til at det var for lite mat hver gang... (Vi har heller aldri hatt problemer med gulping)... Hva mener dere andre der ute??? Tryggehten jeg endelig føler som mor, fikk seg en liten knekk pga dette. Men jeg prøver å tenke at så lenge alt er fint og flott, så skal jeg ikke la meg vippe av pinnen!!
Gjest Skrevet 18. mai 2011 #2 Skrevet 18. mai 2011 Gråt er et av de siste tegnene på barnets sult. Jeg gir mini mat før han gråter. Han spiser ca hver 3 time på dagen, men kan gå opp tiil 12 timer uten mat på natten. Hvis han skal få i seg dagsbehovet så må jeg faktisk gi han mat såpass ofte. Jeg syns du skal gi jenta di mat når du merker at hun er sulten.
vivvi_90 Skrevet 18. mai 2011 #4 Skrevet 18. mai 2011 Jeg ammer min på 4mndr., så det blir litt annerledes, men det går sjelden over to timer mellom hver måltid. Han er liten, men følger sin egen kurve veldig fint. Syns du skal stole på deg selv, og ta det HS sier med en "klype salt". Det er du som kjenner barnet ditt best. Og så lenge det går greit og du har ei fornøyd jente syns jeg ikke du skal vente til hun griner!
cadence Skrevet 18. mai 2011 #5 Skrevet 18. mai 2011 Skulle jeg ha ventet til vesla gråt etter mat, så hadde det resultert i at hun ikke hadde klart å få i seg noe som helst (det har dessverre skjedd et par ganger). Syns du skal ignorere HS uttalelse, gjør det du føler er riktig for deg og ditt barn. Det er DU som kjenner jenta di best!
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 18. mai 2011 #6 Skrevet 18. mai 2011 Det er det mest tullete jeg har hørt.. skal man liksom vente til å ungen gråter av sult nå, før man gir h*n mat. Nei vettu hva, gjør som du har gjort du.. Her går det ca 3-4 timer mellom hvert måltid, og det fungerer helt topp hos oss Aldri verden om jeg hadde vært så slem å vente med å mate han til han griner av sult!!
lus246 Skrevet 18. mai 2011 #7 Skrevet 18. mai 2011 Hei, Blir helt oppgitt over hva enkelte helsesøstre skal legge seg bort i. Flotte, friske, fine unger og så må de bare finne noe å pirke på virker det som. Forsvare lønna si kanskje? Gråter lillegutt her fordi han er sulten så har jeg ventet alt for lenge. Vi har nå innført rimelig faste måltider etter hvert (7 mnd). Viser ikke alltid "up front" at han er så sulten, men når han får maten så spiser han jo vanligvis godt, så da ER han jo det da. Er han mett så spiser han ikke. Heeeelt uaktuelt at han skal behøve å gråte for å få mat. Han er en slank og velproposjonert liten fyr. Du må ikke benytte helsestasjonen vet du. Du kan jo bruke fastlege. De oppfatter seg jo gjerne ikke som "autoriteter" på småtroll slik som mange helsesøstre. Litt rundere i kantene vil jeg tro. Personlig ville jeg nok kunne satt vedkommende ganske på plass hvis jeg hadde kommet i en sånn situasjon. Ville ikke vert redd for å be helsesøster holde seg til konkrete parametere som lengde og vekt og "klappe igjen" (på en litt høffeligere måte) på slike synsing. Skulle dette komme opp neste gang så si bare at dette er uaktuelt for deg å diskutere dersom du ikke ønsker det.
Gjest Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Enig med de over her. Jeg syns også at det er tullete å la ungen gråte, de fleste babyer klarer ikke å begynne å spise når de gråter. Har skjedd her noen ganger, da må vi gå rundt og gi smokken i 5 min før ungen roer seg. Så det er tull å la de gråte. Jeg har tre barn, har aldri latt gråten bli noen "vane" for barna når det gjelder mat. Et barn som lærer seg å måtte gråte for å få mat blir kanskje vant til å måtte gråte for å gi beskje om -Hei, jeg er sulten NÅ!" , ergo- man får en unge som skriker av sult til hvert måltid. Lykke til, og drit i HS. Du kjenner ditt barn best.
enits40 Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Enig med alle de andre! Min lille la på seg veldig sakte en periode og fikk åpenbart i seg for lite, men han gråt ikke for det! Ville derfor aldri ha ventet på gråt før måltid,...
Mammahjertet <3 Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 Det der var litt merkelig sagt av helsesøster. Så klart skal ikke ungen måtte gråte for å si fra om sult. Det er du som kjenner henne best og ser når hun viser tegn til sult. Så lenge hun vokser slik hun skal og trives godt tror jeg du bare skal fortsette akkurat slik du har gjort Ja den er sårbar den selvtilliten rundt det å være mor. Spesielt når en er førstegangs tror jeg. Kos deg med den lille jenta di, og stol på deg selv
Snuppa + Spire Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Når du trives, og vesla trives og alle er friske og glade, så kan jeg ikke skjønne hva som skulle være problemet her. Dette funker jo aldeles utmerket for dere, så her må du nok bare stole på deg selv:)
C.L.H85 Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Jeg mener at du kjenner din unge best. Uavhengig av hva helsesøster mener. Hvis jeg venter til vesla mi gråter,er a så desperat når hu får flaska at hun svelger mye luft... Så jeg prøver å la være at det går så langt.!min spiser hver 2 time og noen ganger hver3-4 time. Ungen regulerer vel det selv. Helsesøsteren jeg går til har aldri nevnt noe på det og mener det regulerer ungen selv. Følg mamma hjertet du;))
TiNi88 Skrevet 19. mai 2011 #13 Skrevet 19. mai 2011 Her gråter han alltid av sult! Han griner før han våkner, så jeg har liten mulighet til å gi mat før han allerede er hysterisk.. Han er bare 19dager, og spiser veldig skjeldent, men han spiser MYE til hvert måltid uavhengig av hvor lenge det er mellom. Han tømmer begge brystene først (ca100ml) og så kan han spise 100ml men mme rett etter! Om han er våken en time kan han spise 100ml til, minst!! Når han først sover lar jeg han sove mellom 4-7timer, da han uansett får i seg mer en nok mat! Helsesøster rynka på nesen til meg når jeg syntes det var greit at han hadde lagt på seg 350gram på ei uke. Han er lang og veldig tynn, og fikk veldig lite næring den første uka for han var syk og slapp, så jeg er jo bare glad for at han legger på seg, for han har ingenting å gå på. Nesten ikke en babyvalk på hele ungen!!!! Hun mente vel at han får for mye mat, men jeg kan jo heller ikke la ungen ligge å hylgrine for at han er sulten! Om han er sulten og ikke skriker sovner han ikke, han ligger og kaver med smokken i munnen til han blir så sulten at han griner igjen, så jeg gir han alltid mat om han gir uttrykk for at han er sulten! Er som regel vi mødre som vet best. Alle babyer er ikke like, og de har forskjellige behov!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 Istemmer - du kjenner babyen best, og så lenge babyen trives og går fint opp i vekt så er det vel ingen grunn til å endre på noe? Når det er sagt så pleier jeg nok å vente til gutten min på 3 mnd sutrer, selv om jeg vet at han blir sulten hver 1,5 timer (+/- 10 min). Eller om jeg skal noe spesielt så legger jeg inn en taktisk amming rett før vi reiser. Han ammes stort sett, så det tar jo ikke så lang tid å hente frem puppen. Hadde ønsket at han kunne spise litt mere sjelden. Han spiser MYE hver gang. Selv etter å ha tømt en flaske MME på 200-235 ml, er han sulten igjen etter 1,5 timer. Gleder meg til han skal begynne med grøt!
sthans Skrevet 19. mai 2011 #15 Skrevet 19. mai 2011 Hæ?! Gråte av sult er jo siste utvei. Pluss at veldig mange små får jo bare luft i magen av gråtingen og lite mat i seg, hvis det er starten på et måltid. Synes det høres ut som du gjør en super jobb jeg, så drit i hva den dama sa :-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå