Gå til innhold

CRP på 27 det er litt høyt sa legesekretæren i dag. (og et lite spm om feber)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men hva skal den ligge på? Jeg skjønner ikke det systemet, andre ganger vi har vært hos legen sanner de om lavt.

Frøkna ligger ganske stabilt på 38.8 gjort i hele går og idag. Fikk feber natt til 16 mai.

Ikke for å virke hysterisk men hva gjør dere i slike sitvasjoner?

Fortsetter under...

Skrevet

CRP skal normalt være under 5 mg/L, både for menn og kvinner.

Bakterieinfeksjoner i lunger og nyrer gir oftest verdier høyere enn 60 mg/L. Tester med verdier høyere enn 50-100 tyder på at det er en infeksjon med bakterier heller enn virus. Det betyr altså at dersom CRP er under 50 er det oftest en virusinfeksjon.

Skrevet

Under 50-70 i CRP er virus(må bare gå sin gang). Over dette er bakteriell(og kan kreve antibiotika).

Under 8(eller egentlig 0) er frisk.

Skrevet

Så det kommer egentlig ann på om man ser på om det er virus eller bakteriell så snakker man og høy i forbindelse med virus og lav om baktriell?

Skrevet

Nei, en ser det an. Dersom personen blir dårligere etter første måling, så måler en igjen(om så dagen etter, eller timer etter).

CRP er C-reaktivt protein, og første reaksjon i vårt immunforsvar. Den øker raskt, men synker også raskt. SR(senkningsreaksjon) vil gi mer informasjon, som et tillegg i testing.

En ser bare på hvor høy CRP er, og allmenntilstanden(inkl varighet av denne).

Er CRP 100, så blir i de fleste tilfeller behandlingen antibiotika(men ikke alltid).

CRP kan bli så høy som mangeoghundre........

Skrevet

Takker for svar, feber har økt til 40.9 og pusten ikke bra den surkler og hviner. ringe lege?

Annonse

Skrevet

Jeg hadde crp på rundt det da jeg hadde lungebetennelse og trengte antibiotika.

Ble sjokkert over hvor lav den var siden jeg var helt ødelagt.

Skrevet

Under 8 regnes ikke som noe som skal behandles.

Jeg har hatt over 400 og da jeg kom under 15 var de ganske fornøyde på sh.

Skrevet

Jeg som har svart over deg her. Ja, ved 41 i feber(temp) så ringer du uansett til legevakt. Hør hva du bør gjøre.

Små barn kan fort få høy feber, uten at det er noe galt :)

Jeg er utdannet helsesekretær, har jobbet litt på lab og har deler av sykepleien i tillegg. Bare sånn at du vet litt om meg.

Skrevet

Joda, litt høyt, men ikke noe faretruende. De måler på nytt for å sjekke om det øker eller synker (eller er stabilt) og tar det deretter. Min sønn hadde CRP på over 200 når han hadde dobbelsidig lungebetennelse, men han hadde nok hatt mye høyere tidligere i uka, han virket i grei form og vi trodde dte var forkjølelse og astma som blusset opp, men i grunn var det bronkitt som blusset opp til lungebetennelse. Han fikk penicillinkur på 11 dager.

Skrevet

Ja, ring lege /legevakt!!

Dersom små barn har veldig rask respirasjon tyder det på at barnet er veldig dårlig uansett hva crp viser.

Crpen kan ha steget til nå!

Og nå bør du kjøle ned barnet!! Det er ikke bra med så høy feber, det er vondt! Gi febernedsettende om du ikke har gitt før og ta ytre virkemiddel i bruk!

Du kan vaske barnet med lunkne kluter over hele, legge kjølige kluter under armene og på halsen og hodet. Kle av det og få temperaturen ned i rommet!

Min sønn hadde crp på 9 men ble utrolig dårlig, feberen var umulig å få kontroll på og det endte med feberkrampe og full hjerte stans!! Vi måtte gi hjerte lunge redning på stuegulvet for å holde liv i ham til ambulanse og luftambulanse kom! Drit i crpen og se an almenntilstanden hennes!

LYKKE TIL!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...