Gå til innhold

Barnevernet hentet 2-åring. Trodde pigmentflekker var voldsmerker

Anbefalte innlegg

Etter en bekymringsmelding ble en 2-åring hentet i barnehagen, på bursdagen hennes, av barnevernet og plassert i beredskapshjem, selv etter at en overlege som undersøkte barnet trodde at flekkene var såkalte mongolske flekker.

Barnet er nå tilbake hos foreldrene, men herregud for en grusom opplevelse det må ha vært for foreldrene og for barnet!

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7637405

Fortsetter under...

Her håper jeg det blir erstatningssak. Man kan ikke alltid tenke "er vi i tvil så fjerner vi barnet". Hva med å faktisk ha et bitte lite bevis. Selv leger sa jo at dette ikke var merker etter vold - allikevel ble barnet tatt bort.

Fælt å si det, men dette hadde ikke skjedd om foreldrene var norske.

Så usansynlig skremmende. Tenk at slike ting skjer gang på gang her til lands. Kjenner at jeg faktisk er litt redd for barnevernet, selv om jeg nok aldri vil ha noe med dem og gjøre siden vi er de beste foreldrene jeg vet om. Likevel... skummelt.

Annonse

Når barnevernet begynner å overprøve en lege, begynner det å bli skummelt. Alle bør drive med det de har kvalifikasjoner til å gjøre. Håper familien reiser søksmål, det her er ikke holdbart.

At det er avgjort at barnet ikke er utsatt for vold betyr da på ingen måte at det ikke er andre graverende ting som er galt. Det betyr bare at det ikke finnes hjemmel for å holde barnet vekke pga vold.

Jeg vet hvem denne familien er.

De er veldig gode foreldre.

selfølgelig kan noen tro feil om slike merker og jeg skjønner at de sende inn en melding fordi de altså trodde dette var merker etter vold.

noe man ikke skal overse.

men dette er ikke slike merker.

Dette er fødselsmerker og jenta ble sendt tilbake til foreldrene med en gang hun hadde blitt undersøkt.

merkene var den eneste grunnen til bekymringsmeldingen.

Barnevernet snur alle uttalelser fra helsepersonell til det negative. F.eks. spurte helsesøster meg om lov til å ringe til Barnevernet og si hvor fornøyd hun var med siste kontroll.

Dette fikk Barnevernet til å konkludere med at mor (jeg) har skiftende sinns-stemninger. Så det nytter ikke å ringe til BV for å fortelle noe positivt.

Helsesøster sa; Å, så mange negative erfaringer du har da.

Det er ikke spesielle erfaringer, det ER Barnevernet in action.

Jeg vet noen som opplevde at barnevernet skulle ha det til at barnet (på 12-13) hadde blitt misbrukt analt, siden hun ikke likte at legen undersøkte rumpa ved mistanke om innvollsorm. Hvem LIKER det liksom? Barnevernet ville ikke høre på lege, foreldre eller barnet selv som sa at ingenting tydet på at det hadde skjedd noe som helst med henne.

Det er jammen bra at barnehagen reagerte og at barnevernet tok meldingen seriøst og sjekket godt ut. Og så var det jo flott at det var falsk alarm og at barnet kom hjem igjen.

Legg merke til at legen MENTE (eller TRODDE) at det var mongolske flekker, ikke at han/hun visste sikkert at det var det. Det er dermed barnevernets plikt å forsikre seg så godt de kan om at det virkelig er det.

Det er klart det er en påkjenning for både barnet og foreldrene når slike ting skjer, og jeg skjønner at foreldrene blir fortvilete, lei seg og kanskje sinte også. Men tenk om det ikke hadde vært uskyldige flekker? Jeg har sett barn med mongolske flekker, i barnehagen hvor jeg jobber. Og vi var flere som omtrent stod med gråten i halsen og så på en treåring som virkelig så ut som om han var banka skikkelig. Men heldigvis var det en som hadde vært borti det før og så hva det var.

Det skjer vel noen ganger i året, men jammen skjer det motsatte oftere! Det er i hvert fall min vurdering. Dessverre er barn med ikke-etnisk norske foreldre nokså ofte utsatt for at fysisk avstraffelse blir godtatt fordi "det er en del av foreldrenes kultur".

Barnevernet er som regel en hjelp for de foreldrene som trenger det, men jeg er glad jeg ikke har deres jobb! Det er utrolig vanskelige vurderinger som skal gjøres og feil den ene eller den andre veien får veldig store konsekvenser. At noen velger det yrket er vanskelig å forstå for meg...

Annonse

Men legg merke til det som står i artikkelen: bv fatter kun slike vedtak når det er fare for barnets liv og helse!

Da må jo "plutselig" noen i barnehagen oppdaget flekkene og ringt.Flekkene må være i ett slikt omfang eller på slike steder at det så veldig alvorlig ut.

Jeg kjenner litt til bv i kr.sand via fosterforeldre osv,og det er ikke vanlig slik som skjedde her. Som de fleste andre steder i landete blir barn desverre stort sett hentet sent.

MEN det samme barnevernet i Kr. Sand nekter å gripe inn når far til mitt barn har samvær og i tilegg bruker narkotika! SNAKK OM PRIORITERING DERE!! Er så jævla forbanna på barnevernet nå! Pigmentflekker, det kan man gripe inn for, men en som ruser seg på amfetamin gidder de IKKE å bruke tia på fordi han bare har samvær i helgene og har fått dette gjennom en rettsak!

Og JA, jeg har prøvd og tilbake holde samvær, har prøvd retten, politiet, barnevernet, advokat, helsestasjon, familiekontor!

Hadde barnevernet bare krevd en hårprøve så hadde denne mannen blitt tatt men NEIDA! DET BLIR IKKE GJORT!!!!!!!!

Ikke tro alt dere leser i avisen, det er kun en side av saken!!!!!!!!

Selv om barnet ble tilbakeført etter en uke er det ikke sikkert barnevernet har henlagt saken, de følger helt sikkert opp og gjør andre mindre drastiske tiltak videre.

Min sønn har også mongols flekk på rumpa si... stor blå flekk.

Men gudskjelov så ble det konstantert helt fra fødselen av at dette var en mongolsk flekk.

Han er halvt Thai. :))

Det var det første jeg fortalte i bhg min lille begynte i nå også om denne flekken...så de ikke skulle tro noe annet. :-D

Har ingen erfaring med bv men tenker at det er noe i det 20:13 sier?! Samtidig må det jo være horribelt å skal komme å skal hente sitt barn i bhg også er barnet hentet av bv og plassert hos andre. Uff, forferdelig. Spesielt om det er slik som det fremstilles i denne saken, at en liksom ikke hadde noe peil at en var i søkelyset til bv.

Selvfølgelig er det i de fleste tilfeller et bra tiltak, men nå tenker jeg forferdelig som i at dette kun er grunnen og at den er feilaktig.

Dette vet jeg om har skjedd før også. Sikkert 15 år siden, og skjedde her jeg bor. Barnehagen meldte fra om et asiatisk barn til bv, siden det hadde en stor flekk på rumpa.

Det gikk heldigvis ikke så langt som denne saken.

Jeg blir skikkelig provosert av slike uttalelser som "dette er kun en side av saken" osv. Samfunnsdømming!

Fy fader, disse foreldrene har blitt utsatte for tortyr. Jeg hadde heller fått grisejuling, mistet jobb og alt jeg eide enn å bli fratatt barna mine i en uke. Barnevernet gjør feil, og faktisk ganske så mange i den siste tiden.

Der sitter det 25-åringer rett fra skolen og har kjempelyst på noe spennende å utrede.

Jeg vet en sak der den nyutdannede nest inntil fabriserte fakta i en påstått missbrukssak. Dette var hans første sak (bare det er jo vanvittig, at de lar en grønnskolling ta en sånn sak). Denne snudde på alt hva barnehagen sagt til dem og fremstilte en ganske vanlig hendelse til store tegn til missbruk.

Foreldrene fikk en stor unnskyldning etterpå men moren sliter med angts og søvnproblemer etter denne hendelsen. Så man bør ha saklig grunn for å anklage folk for noe. Det skjer hele tiden at folk blir uskyldig anklaget for noe, og det er større marertitt enn man kan forestille seg.

Kunne ikke vært mer enig 00:58.

Selvfølgelig kan bv gjøre feil, men selv om foreldrene får barnet tilbake og bv skulle henlegge saken er de dømt på livstid av flere.

Ser jo det bare av enkelte av svarene her inne.

Jeg velger dette yrket..

Jeg holder på med utdannelse til barnevernspedagog, og grunnen til at jeg ønsker å jobbe innenfor dette er fordi jeg vil ha muligheten til å hjelpe barn og foreldre, og i hvertfall de som trenger det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...