Gå til innhold

Mye melk, fornøyd baby, men ammer OFTE! Noen som kjenner seg igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mye melk og ungen legger på seg og er fornøyd og alt det der, men spiser gjerne hver andre time på dagtid i en alder av 3,5 mnd.... Gjør meg egentlig ikke så mye, men er litt slitsomt i og med at jeg ikke kan forlate ham så lenge av gangen. Og jeg vet han er sulten, ikke bare for kosen sin del at han vil ha pupp så ofte..

Så nå lurer jeg på om det er flere med lignende erfaringer... Når begynte dere med grøt? Skal til helsesøster om to uker, så skal selvfølgelig rådføre meg der også. Vet ikke om jeg skal begynne tidligere med grøt siden han legger på seg og er fornøyd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal begynne med grøt eller ikke når han er 4 mnd skal jeg ikke si noe om, der kan helsesøster gi deg bedre råd. Men anbefalingen er altså "fullamming/fullmming til 6 mnd, men grøt kan indtroduseres etter 4 mnd dersom det er NØDVENDIG", den er IKKE å starte *før* 4 mnd (er litt usikker på om siste setningen din skulle tolkes til "kanskje jeg skal starte nå som han er 3.5 mnd").

Det høres iallfall ut som du har nok melk, og det er jo kjempeflott :) Dersom du har små bryster så vil de kunne produsere like mye melk som store bryster kan, men lagringskapasiteten er mindre så du må tømme oftere. Kanskje det er grunnen til at du må amme annenhver time for at han skal være fornøyd?

En ting du kan forsøke er å amme to ganger pr bryst til hver måltid - dersom han vil. Amm på begge bryst til måltidet som vanlig, flytt han tilbake til det første og gjenta begge. Da vil han få i seg mer av den fete melka som ofte metter mer og lengre, kanskje det hjelper til å gjøre han litt lengre mett? (Det er ingen magisk forskjell på melka som kommer tidlig og sent i måltidet, men dess lengre barnet dier, dess høyere fettinnhold får melka. Dette skjer gradvis, og det er alltid fett i all melka.)

Men det kan også hende at han rett og slett er mett etter å ha spist det han får nå, og da vil han kanskje ikke ha en ny runde uansett.

Skrevet

Jeg hadde det på akkurat samme måte. Vesla mi er 4 mnd til søndag, og for ca 2 uker siden gikk det jevnt annen hver time hver dag. Plutselig avtok det, og nå spiser hun ca hver 4. time. Hun legger godt på seg, og er ellers sunn og frisk. Det kan jo hende det bare er en fase. Jeg ville ikke bekymret meg. :)

Skrevet

Takk for svar. Jeg bekymrer meg ikke, men kan til tider være litt slitsomt. Han sover dårligere på dagtid også. Spiser, er oppe en time, sover en time og våkner så for mat igjen. Heldigvis sover han godt på natta;)

Jeg mente ikke å starte med grøt nå, det jeg mente med "før" var vel heller før 6 mnd;) For jeg ønsker å fullamme så lenge som mulig.

Og vet ikke om det funker å amme på begge bryst engang, han er tydelig ferdig etter noen minutter ved brystet. Men det er sikkert bare en fase, ungen er jo fornøyd så da må vel bare mamsen finne seg i at det er sånn;)

Skrevet

Mine gutter har begge vært slik. Han første spiste annen hver time fra begge bryst på dagen helt fram til 7 måneders alderen. (Begynte med fast føde 6mnd). Fra 4 mnd annen hver time på natten også.

Nr 2 ammet jeg annen hver time fra ett bryst om gangen på dagtid til 6 mnd. (Begynte med grøt 6 mnd). Med han prøvde jeg å få til å spise begge sidene ved hvert måltid, slik at det kunne gå lengre tid mellom ammingene, men det ville ikke lillegutt, så da ble det slik. Han spiste forøvrig omtrent hver time på natten fram til 9 mnd. (Tror det var mest for kosen sin skyld det)

Skrevet

Jenta mi spiser gjerne hver 2. time på dagtid, og sover gjerne 4 - 5 timer mellom på natta. Tipper hennes ekstra spising på dagen er for å ta igjen det hun sover over på natta ;)

Kan det høres logisk ut...?!

La meg merke til at du sa at gutten din var kjapp i vendinga, kanskje han får i seg litt for lite av den feite, mettende melka? Og nærmest bare slukker tørsten? Men da legger man kanskje ikke på seg så bra, hvis det hadde vært tilfelle...?

Nei, dette er bare synsing fra meg, kan ikke nok om dette :) Men supert at du har nok melk, og gutten din legger bra på seg og er fornøyd med livet! (Og puppen!;))

Skrevet

Om han legger bra på seg, får han nok i seg nok melk også :)

Om det er uaktuelt å legge han til samme bryst flere ganger så går det an å legge han til det forrige ved neste amming, da vil melka der være fetere og det KAN altså hende han varer litt lengre enn 2 timer til neste gang han vil ha mat. (Altså venstre bryst kl 8, høyre kl 10, venstre kl 12 osv.) Da kan det godt hende at han vil ha "det andre" til samme måltid også, fordi det ble mindre melk til måltidet.

Vær veldig obs på smerte/ømhet eller kuler i det andre brystet, det KAN i en overgangsperiode (et par dager) sannsynligvis være økt risiko for tilstoppede melkeganger og brystbetennelse fordi du ammer sjeldnere pr bryst (dersom han ikke vil ha begge til hvert måltid). Men det er ikke noe problem å la det gå 4 timer mellom ammingene når brystet bare har tilpasset produksjonen til det.

Når alt dette er sagt så er det ingenting feil eller unormalt med å amme hver 2. time. Sannsynligvis er dette mer normalt enn å amme hver 3.-4. time, som mange ser ut til å mene at det idealet man skal strebe etter. La ungen bestemme og spise når den vil, det er det aller beste. Last opp ei korg med snop, drikke og matpakke og sett deg med fjernkontrollen i sofaen med god samvittighet i noen uker ;-) (Eller ute i solveggen, men pass opp for trekk/kald vind på puppen. Bruk ullinnlegg og en kun jakke.)

Skrevet

Jeg fikk beskjed på sykehuset at de hadde økeperioder rundt 14 dagers alder og rundt 3 mnd.

vesla her er bare 6 uker, men fikk beskjed fra legen i går om at hun fint kan vente 3 timer mellom hver gang hun får mat, så jeg skulle prøve med litt temperert vann. Det metter ikke, men det tilfredstiller suttebehovet.

Her ammer vi ca hver 2 time på dagtid, på kvelden med 1,5 timers mellomrom. Syns det er helt greit for hun lar meg sove opptil 6 timer sammenhengende på natta, så da får jeg heller ofre meg litt på dagtid =)

Lykke til!

Skrevet

Signerer her ja. Gutten min har vært slik hele veien, han er 4 mnd, men født 5 uker før tiden. Jeg ammer fortsatt annenhver time på dagtid og 1-2 ganger om natten. Jeg har mye melk og forholdsvis store bryster, så tror ikke dette har noe med brystenes størrelse å gjøre som en nevnte tidligere i tråden. Alle babyer er forskjellige og gutten min har det best med å spise litt og ofte. Jenta mi var også slik den første tiden og det roet seg veldig rndt 6 måneders alder, jeg satser på det samme denne gangen. Lykke til!

Skrevet

Bryster er forskjellige, og det er jammen unger også :) Rent fysiologisk har jeg rett i at store bryster har plass til mer enn små (påståelig? Jadda!!), men unger er forskjellige altså :) Har de lyst eller mage til å spise hver annen time så gjør de det, sånn ER det bare. Da hjelper det ikke om du har pupper store nok til å holde på en halvliter melk, hvis babymagen bare vil ha 50 ml om gangen.

Jeg tror det aller beste er å la barnet bestemme hvor ofte, lenge og mye det skal ammes. Som du sier så roer de seg ned etterhvert, enten det nå er fordi de faktisk spiser sjeldnere eller om det er fordi mor blir mer avslappa og ikke lenger husker eller tenker på hvor ofte det ammes. (De fleste babyer dier oftere og lengre de første par månedene enn senere.)

Skrevet

JAA, jeg kjenner meg igjen. Men her er det hver 1,5 time fra start til start amming, og det har det vært siden han var bitteliten. Han er 3 mnd nå og har helt siden fødseln sovet leenge om natta (ca 6-7 timer), den siste måneden har han i perioder sovet 8-9 timer uten amming. Derfor syns jeg det er helt greit at han får så ofte på dagen. Det blir ikke mere enn ca 10 ganger i døgnet. Jeg mener han spiser ganske mye ved hver amming. Vi tømmer begge bryst (som forøvrig er små) og jeg hjelper den fete melka ut ved å massere litt på sidene. Han får en flaske mme på kvelden i tillegg, og da tømmer han opptil 235 ml på en gang (like sulten igjen etter 1,5 timer...) Siden vekt og trivsel er bra, så har jeg fått beskjed å "fortsette med det vi gjør".

Men jeg gleder meg også til vi skal begynne med grøt - og det blir FØR 6 mnd helt klart ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...