Gå til innhold

Fødselshistorie førstegangs (lang!) :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer en 10 mnd forsinket fødselshistorie! Litt sent, men husker jeg syntes det var gøy å lese andres historie når jeg selv var fødeklar :)

Etter 9 travle døgn med vonde kynnere/maserier som kom og gikk, et par bomturer på sykehuset der jeg ble sendt hjem med sobril for å sove, og et besøk med jordmor 7 dager før termin med 1,5 cm åpning og nesten moden, var jeg ganske klar for fødsel.

Våknet kl. 05.30 etter en natt med lite søvn; atter en gang, med samme vondtene. Riene var ikke regelmessige, varte mellom 30 sek og 1 min, og kom med alt i fra 3-11 min mellomrom. Likevel var jeg overbevist at NÅ skulle det skje!

Holdt igjen samboer fra jobb et par timer, men vi kom fram til at siden det føltes akkurat det samme som alle de andra gangene, var det nok bare maserier.

Siden vi hadde kontroll kl 13 på sykehuset denne dagen (pga ferie på helsestasjonen), sendte jeg sambo på jobb, og prøvde å kvile meg. Riene ble ikke sterkere, og det var nå alt mellom 3-13 min mellom riene, så tenkte det bare var lurerier.

Vi kom på kontroll, og jeg følte meg liten. Riene viste ingen utslag denne gangen heller, men heldigvis fikk jordmor se hvor magen strammet seg, og sa hun forstod godt hvorfor jeg ikke fikk sove med denne type maserier! Hun foreslo at jeg skulle komme tilbake om kvelden og få noe å sove på under observasjon på sykehuset. I mellomtiden skulle jeg få noe smertestillende jeg kunne ta hjemme.

På vei ut av sykehuset ble riene sterkere, og det var godt med litt avslapping på sofaen. Riene var fremdeles uregelmessige, men samboer knep meg godt i storetåa for hvert tak.

Endelig var tiden kommet for innleggelse, og dette så jeg fram til; En hel natt søvn :) Jordmora som var der sa det var vanlig for førstegangsfødende å ha mye vondt før fødsel, og at det ofte hjalp med skikkelig søvn for å få i gang fødsel.

Vi fikk tilbud om å gå oss en tur, men jeg syntes synd i meg selv og ville bare ligge i senga. Riene ble sterkere og kom litt tettere, men framdeles uregelmessig. Etter vaktskifte, fikk jeg smertestillende og en sprøyte for å sove. En engel av en jordmor strøk meg på ryggen og sa jeg ville sove godt innen ti minutter...

...Jeg sovnet aldri! Riene tok seg ennå mer opp, og nå kom de som hagl, og varte lenge! Jeg hadde bare 1,5-2 cm åpning, og jordmødrene trodde ikke det ble fødsel på meg denne natta. Ingen fremgang de neste timene!

Endelig fikk jeg beskjeden om at de ville ta vannet mitt siden jeg ikke fikk sove. De sjekka åpning og da hadde jeg 3 cm. Jeg spurte om å få tisse før vi trillet inn på fødestua. Fikk hjelp til å komme meg på do, og det var veldig vondt å røyse seg. Skulle gå selv med gåstol inn på fødestua, men klarte ikke stå oppreist, så de bar meg i seng igjen før de trillet meg inn.

Siden jeg bare hadde 3 cm åpning, vart vi enige om at jeg skulle få lokalbedøvelse fram til jeg hadde nok åpning til epidural. Legen på stedet ble sendt for å hente, og mens skulle jordmor ta vannet. Da hadde jeg plutselig 6 cm åpning. Det var bare et dobesøk som skulle til, og de var imponerte! Vannet ble tatt, og det var visst misfarget.

I det hun skulle ha på meg bleie etter vannet var tatt, kjendte jeg et enormt nedpress. Jeg ropte at jeg måtte presse!! Jordmor lo forsiktig og smilte mens hun sa det bare var å presse, men det ville ikke hjelpe før jeg hadde full åpning. Jeg sto på mitt, og hun sjekket igjen. Da var det full åpning!! ENDELIG! Det hadde gått fra 3 cm til full åpning på under 10 minutter!! Selve åpningsfasen som skal være den vondeste, og jeg slapp billig unna :)

Pressriene var det beste av alt, jeg fikk hjelpe til selv. Vondt var det, og jeg var forberedt på 45 min pressing. Hadde 5-6 tette pressrier, så var det gjort på under 15 min :) Føltes kun ut som 30 sek, for det gikk så fort :)

I det hodet var ute kom legen opp med lokalbedøvelse, og sa OJJ her trengs vel ikke jeg mer!

Det var en Fantastisk følelse å få gutten på magen. De samme bevegelsene som var inni var lett gjenkjennelige der han lå!

Dere har myyyyee å gle dere til damer <3 <3 Gutten kom kl. 04.25, 23 timer etter første sammenhengende riene, og var 3210 gram!

Jordmødrene regnet det likevel som en rask fødsel, siden det tok under halvtimen fra åpningsfasen til ungen var ute, og sa jeg måtte belage meg på en styrtfødsel neste gang ;)

Gutten min er nå 10 mnd, og mammarollen blir bare bedre og bedre!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...