Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første tegn fikk jeg 4 uker før termin, da gikk slimproppen.

Så ca 8 dager senere våknet jeg kl 06 søndags morgen 8. Mai og følte at jeg var litt fuktig nedover lårene. Gikk på do, var veldig usikker på om jeg lakk fostervann... Gikk å la meg igjen (tenkte jeg skulle ringe føden senere å høre) Merket at jeg begynte å få regelmessige kynnere. Ble liggene noen timer å kjenne på det, de varte 30-45sek med 6 min mellom, ikke vonde men mer kraftigere en tidligere i svangerskapet. Kl 09.30 sto jeg opp, kom inn i stua og da gikk vannet.. uten tvil, ble helt vått på stuegulvet. Mannen min og dattra mi på 9år så forskrekket på meg:) Vi var ikke helt forbert på at dette skulle skje 19 dager før termin (første mann gikk jeg en uke over, og ble satt igang). Da ringte jeg føden, de ville jeg skulle være der før 12. På sykehuset, skjekket de at babyen hadde det bra, hadde ikke veldig sterke rier, så kunne dra hjem å slappe litt av og se om de tok seg opp. Vi har bare 15min reisevei så det var greit. Uansett fikk vi time kl09 dagen etter, hvis det ikke gikk av seg selv. Vi dro hjem, merket at riene ble fort mye kratigere nå var det bare 2-4 min imellom. Kl 15 var vi tilbake. Kl 16 sjekket hun opning da var det ca 3cm. Da ble vi lagt inn på fødestue. Kl 18 var det ca 4cm. Ble bare verre og verre.... prøvde å slappe av i badekar, syntes ikke det var så behagelig siden jeg skulle ønske vannet var mye varmere, ble bare stresset av det så jeg kastet opp.. Kl 20 var det 6cm, underer riene kunne jeg ikke tenke på noe annet en at jeg ville ha epudural men med en gang toppen ga seg, ville jeg ikke ha det. Kom en barnepleier med noe beroligende massasje oljer og maserte, det var utrolig bra, da klarte jeg å slappe av og plutselig kom riene rett etter hverandre. Merket at jeg måtte presse NÅ. Jordmoren var ute da, og barnepleiern sa ingenting når jeg spurte om det var bare å presse, heldigvis kom jordmoren løpene inn. Vi rakk aldri å vente på en jordmor til for lille gutten vår var ute på to press:) Kl 22.23. Han var 2795g og 46cm en herlig liten kar:) Følte jeg hadde en veldig intens men grei fødsel, anbefaler massasje med aromiske oljer, var veldig avslappende. Nå koser vi oss, ammingen går velig bra nå, ble litt vondt i starten, da han hadde feil suge tak, så ble velig sår. Veldig viktig å få hjelp hvis man kjenner ubehag under amming så det ikke blir verre. Lykke til alle sammen, sender dere masse fødestøv;) Klem fra oss:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...