Gå til innhold

Brystbetennelse - når kan man redusere/avslutte den hyppige tømmingen?

Anbefalte innlegg

Jeg var så uheldig og pådro meg brystbetennelse på fredag. Prøvde et døgn med kun å masere og tømme brystet, men ble ikke bedre. Influensasymtomer, frysebyger og 39 i feber, så dro til legevakten på lørdag.

Fikk antibiotika og nesespray, samt beskjed om å fortsette med hyppig amming/pumping.

Mandag var jeg så og si kvitt alle influensasymptomer, og feberen var borte. Brystet "løsnet" på tirdag, da fikk jeg ut melk fra området som jeg ikke hadde fått tømt tidligere, og i går føltes i grunn brystet ganske fint igjen (ikke lenger oppblåst og hovent). I dag er det likedan, men fremdeles er brystet svakt rødt i aktuelt område og kjenner at det er noen ømme lymfekjertler.

Spørsmålet er: Hvor lenge er det man må holde på med den nitidige tømmingen av brystet? Kan jeg redusere gradvis ned mot vanlig amming etterhvert? Eller må man holde på så lenge man går på antibiotika?

Fortsetter under...

Så flott at du har fått behandling så du er blitt bedre :) Veldig mange blir bedre etter et døgn med hyppig tømming, slik vi i Ammehjelpen beskriver på våre hjemmesider (http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt), men når man ikke blir bedre så skal man selvsagt kontakte lege! (Det samme dersom man føler seg så dårlig at man lurer på om man bør kontakte lege også. Er du i tvil så er du ikke i tvil.)

Når det gjelder hvor lenge du skal tømme brystet så er det (som du kanskje har funnet ut selv) vanskelig å finne noe definitivt svar på det. Jeg vil iallfall anbefale at du fortsetter å tømme brystet, dvs amme og pumpe/håndmelke, hyppig helt til ALLE symptomer er borte. Føler du at brystet er det minste ømt eller du ser at det er rødt, så fortsett.

Sannsynligvis vil det bli helt bra i løpet av et par dager, og da kan du trappe ned på tømminga (men fortsette med antibiotikakuren etter legens anvisninger). Dersom du ammer/pumper mye hyppigere og mer nå enn vanlig bør du absolutt trappe ned gradvis. Aldri gå så lenge mellom amming/pumping at du kjenner spreng!

Ofte kan det være effektivt å legge barnet til i en annen stilling, slik at haka kommer nærmest kulene i brystet. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/29/Ammestillinger for forskjellige stiliinger. Generelt hjelper tyngdekrafta til enklere tømming, så amming i knestående, liggende etc kan hjelpe.

Dersom du etter noen dager med antibiotika og bedring blir VERRE igjen, må du oppsøke lege på nytt. Ta da med melkeprøve og sørg for at du får foreskrevet korrekt antibiotika i forhold til den bakterien du er infisert med.

Senere forebygging:

Om du kjenner det minste antydning til kuler i brystene senere så få dem ut. Kanskje du kan klare å massere dem ut, varme omslag/dusj etterfulgt av massering eller håndmelding/pumping kan hjelpe for noen. Fordelen med håndmelking er at du kan konsentrere deg om melkegangene/kjertlene som er blokkert (melkegangene går ganske rett frem ut fra melkekjertel til brystknopp, altså ikke i en spiral eller noe slikt rundt i brystet).

Det er vel greit å pumpe litt til, ja, Men husk at babyen er den mest effektive til å tømme, så om du får ut veldig lite etter amming (10 ml når du pumper i 10-15 minutter, kanskje?) så er det sannsynligvis "tomt". Uansett så burde det være over i løpet av et par dager, og det klarer du sikkert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...