Gå til innhold

Har fått verdens vondeste hemoroide!! :( Hjelpes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er pinlig og ikke minst veldig ubehagelig med denne klumpen som ligger og pulserer. Noen som vet hva en kan gjøre med vonde hemoroider? Har hatt det før, forskjellen var at de har ikke vært vonde så har bare ventet til at de gikk over av seg selv. Reseptfrie salver syns jeg funker dårlig.

Noen gode tips for å få den bort?? Skal til legen seinere i dag.

Kan legge til at jeg har ikke vært forstoppet eller presset for hardt, denne kom ut av det blå... :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alcos anal salve, tror den er på resept. Kan iallefall brukes under amming, men er ikke helt sikker under graviditet. Men du kan jo spørre legen idag? De kommer forresten pga det økte trykket fra magen mot blodårer, sirkulasjon kan bli dårlig rundt omkring... Hvis ikke finnes det jo slike strikkløsninger, microskopiske strikk som blir festet rundt, slik at blodtilførselen hindres, den "dør" og faller av.

Lykke til!

Skrevet

Hei hei

Jeg har og fått en slik "venn".. den er helt syk vond. Trodde den skulle forsvinne med salver, men neida. Så må nok ta meg en tur til legen jeg og.

Jeg ser for meg noe særdeles ekkelt, og det er at denne "vennen" min skal komme enda lengre ut under fødsel, og på en måte henge ut av baken.. haha huff!! :P

Skrevet

Haha, uff så grusomt!

Den er skikkelig øm og hard så sliter noe vanvittig når jeg går på do. Holder på å svime av. Tør ikke å tenke på hvordan det blir etter fødsel. Sist hadde jeg flere nye "venner" bak i der som jeg oppdaget etter fødsel. Var en hel klase.......hoho. Alt det fine vi skal gå gjennom :)

Skrevet

Jeg fikk også dette problemet for ca 2 uker siden, argh :) Var kjempevond. Jeg prøvde først Ac3 Comfort og den lindret kanskje noe, men vet ikke om jeg synes den hjalp så veldig. Kanskje litt lindrende. Jeg passet på å rengjøre hyppig, brukte våtserviettene til lillegutt etter hvert do besøk, og da mener jeg hver eneste gang. Og smørte salve hver gang. I tillegg brukte jeg strålen med hardest trykk i dusjen (har dusjhode med tre ulike justeringer på strålen) og spylte godt når jeg dusjet. Etter en uke sprakk en hemoroide og det rant blod ned i do. Da ringte jeg lege, og han sa at jeg kunne legge/holde is på for å stoppe blødningene. Deretter måtte jeg bare behandle med salve og alcos anal er helt trygg og bruke for oss gravide. Den skal også være sammentrekkende og kløestillende. Jeg har utvendig hemoroider og har brukt denne salven i en uke nå og er myyye bedre. Har fortsatt med samme hygiene og rengjøringstiltak og smørt hyppig, og kjenner ingen kløe eller smerte lenger. Det er fortsatt en liten greie som henger utenfor åpningen, men den kan jeg nå lett dytte inn med litt salve. Behandlingen skal utføres i seks uker og legen sa det var bare å fortsette etter fødsel.

Det mest irriterende (og utfordrende) er at dette kan bli et problem man vil slite med etter fødsel. Man kan være heldig at det roer seg og trekker seg tilbake, eller man må ty til mer drastige tiltak som ev. strikk eller operasjon. Her er forøvrig en link til ulike behandlingsformer med og uten resept:

http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage-tarm/hemoroider

Skrevet

Tusen takk for tips!

Har vært hos legen og sjekket...fikk resept på salve og stikkpiller. Av gammel vane så vasker jeg meg alltid etter dobesøk, ikke går jeg med stringtruse heller (auu!). Legen sa at de ikke stakk hull i vanlige hemoroider, kun hvis det hadde dannet seg en liten blodpropp i dem.

Nå blir det pille og salve i rumpa hver dag, håper virkelig det hjelper! Kan ikke si at jeg gleder meg til klasen jeg får etter fødsel akkurat, men takk og pris så går de bort til slutt!

Skrevet

Hemorroider er kjipe saker, men veldig vanlig. De er utposede blodårer ved endetarmen som ofte dukker opp pga økt trykk, spes. ved graviditet (som nevnt ovenfor).

Når man får akutt vondt i en hemorroide er det fordi den har en trombose (liten blodpropp) i seg. Legen kan velge å skjære et lite snitt i den og tømme (gjøres ikke så ofte på gravide), men ofte går blodproppen over av seg selv etter noen (smertefulle-) dager, ved hjelp av smøring m sheriproct eller alkos-anal(svak) etter avføring.

Det kan hjelpe på meget smertefulle hemorroider å legge is på. Både isposer (eller en engangshanske fylt med vann hvor du knyter fingrene og klipper dem av som små ispølser - men legg gjerne papir eller tynt stoff rundt så du ikke forfryser noe) Stå på alle fire meg stumpen i været ca ti min. Hus å dytte hemorroiden inn igjen etter dobesøk. Det minsker trykket.

Hudposene som blir igjen etter hemorridene forsvinner ikke alltid, og det er ganske vanlig at de kommer igjen f.eks. ved flyturer o.l.

Blir man kronisk plaget kan strikkbånd benyttes eller evnt operasjon.

Heldigvis forsvinner hemorroideplagene for mange etter svangerskapet.

ps; i norge er hemorroidesalvene veldig milde, og selv de med hydrokortison (også de reseptbelagte) kan ofte benyttes under svangerskapet.

God bedring til alle med nye "uvenner" der bak ;-)

Skrevet

Blåvinge, jeg fikk akutt vondt selv om legen mente det ikke var en trombose - så han kunne ikke skjære i den slik at det lettet på trykket. Og når den er så steinhard så får jeg heller ikke dyttet den inn igjen. Får bare smøre på i de nærmeste dagene. Urk :S

Skrevet

Hmm. Er hemorroiden din steinhard og veldig vond så er jeg ganske sikker på at det faktisk er en trombose i den. Trombosen trenger ikke være stor selvom hemorroiden er det.

Ofte kan trombosen forsvinne etter noen dager, men selve hemor. er der allikevel og gjør vondt.

Den skal uansett, trombose eller ikke, gå ned av seg selv etter tre-fire (en uke?)dager med litt pleie.

Det kan hjelpe å massere den litt mellom to fingre, dytte inn (om du klarer,knip tenna sammen og dytt) og legge deg ned litt.

Kanskje er presset der nede ekstra stort og hemorroidene vil være smertefulle til etter fødsel.

Ønsker deg god bedring Lillegull - du blir bedre- og død over alle hemorroider!

Slemme slemme teite ekle ting, som plager oss når vi trenger det minst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...