smilekopp, 2 barnsmor <3 Skrevet 17. mai 2011 #1 Skrevet 17. mai 2011 Er det andre her med denne diagnosen? eg ligger i grenseland.. hadde 8,1 i blodsukker på glukosebelastningsprøven og fikk beskjed om å passe kostholdet og måle blodsukkeret sjøl... ellers lite oppfølging av lege foreløpig.er det noen som veit om ein slepper å gå over termin dersom ein har denne diagnosen? er i veke 29. er dritredd for å få ein veldig stor unge, det er vel økt sjanse for det med sv.d. erfaringer??? =)
Gjest Skrevet 20. mai 2011 #2 Skrevet 20. mai 2011 Sniker inn fra dinbaby.. Jeg fikk påvist sv.dia i uke 28, Hadde 9,2 etter glukosebelastningen. Ble henvist til ernæringsfysiolog (er ikke overvektig) og poliklinikken på sykehuset for oppfølging. Fikk hjelp til hvordan jeg skulle spise pluss utdelt blodsukkerapparat. Målte mange ganger om dagen. Klarte å holde det veldig bra i sjakk. Var på vekstestimering hver 3.uke p.g.a fare for stor baby. Ho lå 10% under gjennomsnittet hele veien. Var på vekstestimering dagen før termin hvor han røsket litt og satte vekten da til 3500g. Babyen kom neste dag og veide 2900g. Gikk opp 7 kg hele svangerskapet. Kan jeg spørre hva du mener med eskimo i magen?
tuss2011 Skrevet 20. mai 2011 #3 Skrevet 20. mai 2011 Hei! Jeg har svangerskapsdiabetes og har fått beskjed om at de ikke lar meg gå over termin pga frykt for for stor baby. Vet ikke om dette er fra sykehus til sykehus, men det faller meg naturlig å tro dette gjelder for alle Hadde uansett tatt opp dette med sykehuset du har valgt å føde på, så du ikke blir gående usikker Lykke til!
Gjest Skrevet 21. mai 2011 #4 Skrevet 21. mai 2011 Legen sa til oss at så lenge babyen ikke er kjempestor (over 4kg) så gjør de ikke noe med det. Det er noe helt annet med "vanlig" diabetes. De settes også gjerne i gang tidlig p.g.a mors form under fødselen. Lang fødsel gjør gjerne at man blir sliten og da har man dårligere kontroll over blodsukkeret. Legene er litt lei¨å sette i gang. Det er jo best om det skjer når kroppen er klar for det selv. Så litt ulik praksiss er det nok.. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå