Gå til innhold

Jehovas vitner, feirer ikke de 17.Mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen til de vi var hos idag, gravde i hagen og lekte på lekeplassen før vi skulle gå til toget og etterpå....

Feirer de ingenting?

Fortsetter under...

Skrevet

De feirer vel bibelske høytider som påske og pinse?

Skrevet

de feirer ikke 17 mai nei.

Vet ikke om de feirer noe annet.

Vet bare at hva "vi andre" feirer lar de være og feire..

Skrevet

Jehovas vitner feirer ingen ting, heller ikke kristne høytider som f.eks. jul. I deres øyne vil 17. mai-feiring være synd, fordi hyllest av ting som flagget, kongen og nasjonen er avgudsdyrking.

Skrevet

Hvilke høytider Jehovas vitner feirer

Vitnene feirer ikke jul og andre kristne høytider, heller ikke fødselsdager. De feirer bare en høytid og det er påsken til minne om Jesu død. Det er fordi de mener det er det eneste Bibelen krever at vi skal feire.

Siden det ikke er noe direkte påbud om å døpe barn bruker Jehovas vitner voksendåp.

Annonse

Skrevet

De feirer forøvrig heller ikke ting som fødselsdager. Av samme grunn: avgudsdyrking.

Skrevet

Eh ok... Leser her at de heller ikke feirer påske fordi de ser på det som en hedensk tradisjon.

http://midtblantmange.com/religion.php?id=jehovas

"De har istedenfor en minnehøytid på den dagen han døde. Denne datoen varierer hvert år, men det er ofte nærme påske. Derfor tror mange at Jehovas Vitner feirer påske, noe de ikke gjør."

"Den dagen han døde", må vel bety den dagen Jesus døde? Men det er jo langfredag... så den skjønte jeg ikke helt.

Jul er jo den høytiden de argumenterer mest mot. Men de sier de gir hverandre ekstra mange gaver i hverdagen.

Skrevet

Er jeg sær som ikke har feiret 17. mai på noen som helst måte?

Skrevet

Høres trist ut.. får håpe de i det minste feirer bursdagen til barna da..

Skrevet

"Vitnene feirer ikke jul og andre kristne høytider, heller ikke fødselsdager. De feirer bare en høytid og det er påsken til minne om Jesu død. Det er fordi de mener det er det eneste Bibelen krever at vi skal feire."

--

http://midtblantmange.com/religion.php?id=jehovas

"De feirer heller ikke påske, fordi de ser på dette som en hedensk tradisjon. De har istedenfor en minnehøytid på den dagen han døde. Denne datoen varierer hvert år, men det er ofte nærme påske. Derfor tror mange at Jehovas Vitner feirer påske, noe de ikke gjør. "

Skrevet

"Høres trist ut.. får håpe de i det minste feirer bursdagen til barna da.. "

– Niks. Ikke fødselsdager, som flere allerede har nevnt.

Skrevet

...MEN brått så får de masse gaver, en mer tilfeldig dag! Ikke for at det er bursdag, men...bare nesten.... hihi..

...og god julemat kjøper de gjerne når det er "priskrig" på det værste, like før jul..

Annonse

Skrevet

"...MEN brått så får de masse gaver, en mer tilfeldig dag! Ikke for at det er bursdag, men...bare nesten.... hihi.."

– Mulig noen omgår reglene på denne måten, men de jeg har hatt kontakt med, har vært konsekvente. Ingen gaver, verken til jul eller bursdagen. Og selvfølgelig heller ikke ting som juletre, 17. mai-tog, påskeegg, tannfegave eller annen hedensk styggedom.

Skrevet

Jeg trodde Norges nasjonaldag ikke handlet om religion og tro...men der tok jeg feil.

Jeg vil nok aldri forstå denne troen/retningen, men alle har forskjellige oppfatninger av livet:)

HI

Skrevet

De mener ikke at nasjonaldagen handler om tro. De vil bare ikke tjene noen annen "herre" enn Gud, heller ikke landet de bor i. Av samme grunn nekter alle mannlige vitner å gjennomføre både militærtjeneste og siviltjeneste.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er reglene, men her har vi noen vitner og de går i 17.mai tog for barnas skyld, de har et par ganske små guttunger som også vil gå i tog, spise is og pølser og leke og det har de valgt å la barna få delta på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...