Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til navn. Det har seg slik at jeg har en forlovede fra New Zealand og vi kommer til å bruke hans etternavn. Mine foreldre mener det er helt uaktuelt og uforsvarlig å gi barnet et engelsk-lydende navn når vi skal bo i Norge. Samtidig må det kunne være anvendelig i begge land. Jeg må også innrømme at jeg ikke er så keen på et altfor vanlig navn ;) Foreldre og venner har jo så klart et poeng når det gjelder "altfor" engelske navn, som Jean, Brian, Liam, Joyce som lyder nesten litt latterlige (spesielt i komb. med norske etternavn)

Norrøne navn er uaktuelle (selv om jeg vet at mange her går i vranglås så snart noe ikke-norrønsk/"sterkt" og norsk kommer på banen...)

Vi har tenkt litt på Melody og Edvard .. Disse lyder noenlunde ok på begge språk :) Helt på villspor eller har dere noen forslag på navn som kan være aktuelle?

Fortsetter under...

Personlig synes jeg ikke Melody er fint. Synes også det låter litt rart på norsk. Edvard er jo et internasjonalt navn, som fint kan brukes.

Andre forslag er:

Lilly

Anna

Maria

Sophia/Sofia

Johanna

Benjamin

Samuel

Jonah

Elijah

Jeg synes det er nesten selvsagt at dere burde ha noe som er mer 'engelsk-klingende' når din mann er fra New Zealand, og synes det virker helt på jordet av familien din å si noe annet... Greit nok å ikke velge Matthew, da det ikke er enkelt å si på norsk, men det finnes mange navn som funker utmerket på begge språk :o)

Jeg synes Edward er et supert forslag! Men ville skrevet det Edward på grunn av din manns bakgrunn :o)

Melody høres rart ut på norsk synes jeg. Da ville jeg nok valgt å uttale det Melodi på norsk, rett og slett for pga det veldig lett blir Melody vil ofte bli uttalt på haltende engelsk på norsk... Og det blir litt sånn harry...

Egentlig så synes jeg det er helt ok at man uttaler engelske navn noe annerledes på norsk enn engelsk (f.eks. Jasper rett frem på norsk, men Djæzpr på engelsk).

Jasper

Casper

Max

Tristan

Hector

Rohan

Leonard

Felix

Colin

Maximus

Cedric

Hendrick

Evander

Titus

Castor

Samuel

Caspian

Emmett

Angus

Bathazar

Crispin

Duncan

Hayden

Merlin

Milo

Ronan

Rufus

Willem

Elliot

Philip

Henry

Matilda

Ophelia

Hermione

Felicia

Elvira

Constanse

Amelia

Emmelinn

Elanor

Noria

Augusta

Stella

Evangeline

Filippa

Isobel

Aurelia

Celia

Olivia

Og en ting til - ikke heng deg oppi hva din familie sier :o) Det er du og din mann som skal velge et navn dere liker! Hva andre mener er knekkende likegyldig. De venner seg fort til navnet!

Jeg ser ikke helt denne problemstillingen, med mindre man er veldig kresen på navn. Det er jo så mange navn som er internasjonale og enkle å uttale både i Norge og i engelskspråklige land. Det er jo ikke sånn at det står mellom et hyperengelsk og et norrønt navn. Edvard er et eksempel! Vakkert navn også, stemmer helt klart på det.

Melody er pent, men det kan dessverre bli litt harry på norsk....

Noen navn jeg liker som jeg synes fungerer like godt på begge språk:

Amelia

Cornelia

Edith

Elisabeth

Helena

Lavinia

Lilly

Louisa

Lydia

Margareth

Martha

Miriam

Sofia

forslag til guttenavn trenger du jo ikke;)

Edvard/Edward er et navn som fungerer fint på både norsk og engelsk.

Melody gjør ikke det. Det blir bare harry og jått på norsk.

Det er mange jentenavn som fungerer fint på begge språk, du trenger jo slett ikke velge et norrønt? navn.

Ellen

Liv

Bianca

Lilly

Milly

Greta

Anne

Ruth

er mine forslag.

William

Oliver

Christopher

Christian

Elisabeth

Stella

Sophia

Adriana, utenlandsk, men utrooolig fint.

Det er jo sååå mange fine navn som fint uttales og leses like godt på norsk som på engelsk.

Synest det var spesielt av fam din å kalle det uansvarlig å gi barnet et "utenlandsk navn" når pappaen kommer fra andre siden av jorden.. det skulle vel bare mangle at navnet klinger like bra der som her og omvendt..

Dere blir nok enige om et fint navn, lykke til:)

Annonse

Hva med foreksempel Erik? Det er jo et fint og solid norsk navn, samtidig som det er helt naturlig i utlandet også? Behøver ikke skrives med c for at noen i England skal forstå det akkurat.

Erik

Simen

Andreas

William

Lisa

Maria

Tina

Louise

Mia

Nina

Det finnes mange fine norske navn, som også er vanlige i andre land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...