Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener å ha hørt at gravide ikke skal spise dette.. Kontaktet klinikken og de sa: spis i veg og kos deg...

Er jo veldig glad i den type mat, men vil for all del ikke gjøre noe som kan utsette mine håpefulle for noe som helst..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spise spekemat og salamipølse. Men da må det ha vært fryst ned i minst 2 dager før du spiser det!!

Skrevet

Dette er feil fordi spekemat kan inneholde BÅDE listeria og toksoplasmose må spekemat både fryses OG varmebehandles før man spiser det.

Røkelaks kan du spise så lenge det er fra en pakke som nettopp er åpnet som nevnt over :)

Skrevet

Det stemmer at spekemat inneholder begge bakteriene, men det er ikke nødvendig med både nedfrysing og oppvarming, for ingen av dem tåler varme. Så det holder å varmebehandle:)

Skrevet

Det er riktig at røkelaks av god holdbarhet og fra helt nyåpnet pakke egentlig skal være trygg. Personlig ville jeg holdt meg unna, da det faktisk viser seg at den av og til inneholder listeria likevel. Og med listeria skal det veldig lite til for å fremkalle abort. Hvorfor ikke spise varmrøkt i stedet? Det tryggeste er å varmebehandle all mat, men jeg kan være enig i at det ville føles litt hysterisk.

Spekemat bør absolutt varmebehandles. Husk at en del av prosessen med å lage spekemat, er å la den henge til tørk i relativt varme omgivelser. Ideelt for oppformering av listeria.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...