Gå til innhold

dårlig resultat på blodprøver (duotest)

kosemæ

Anbefalte innlegg

Var i utgangspkt ikke spesielt opptatt av kromosomfeil før jeg skulle på ultralyddelen av dobbeltesten. Hadde nærmest overbevist meg selv om at fosteret var dødt etter mye att og fram tidlig i svangerskapet, samt tidligere MA, og var bare overlykkelig da ultralyden viste levende sprellende foster. Jordmor som utførte testen fant ikke neseben, men forøvrig så alt normalt ut, og ikke forstørret nakkefold. Hun sa at det alt i alt så bra ut, og jeg slo meg til ro med det, og ofret nesten ikke blodprøvene en tanke!

Men; så ringte hun i dag med blodprøvesvarene. Risikoen for trisomi 21 var lav, men for trisomi 13 og 18 var det høy risiko. Jeg ble helt sjokkert, fortsatte å jobbe som normalt, men gråten tok meg rett før jeg skulle dra hjem og her sitter jeg og gråter.

Ble så sjokkert at jeg ikke fikk meg til å stille henne noen spm. Hun henviste meg til ny ultralyd, for disse trisomiene kan man iflg henne se på ultralyd. Skulle få time innen 2 uker. 2 UKER!!!! Akkurat nå føles det forferdelig lenge!!! Er 14+3 i dag etter str på foster, 17+2 uker iflg menstermin og dato for positiv graviditetstest. Synes jo selvf det haster litt!

Er det noen som vet noe om hvor mye "høy risiko" vil si? Er det 50%, eller 1:500? Og er det noe vits med ny ultralyd? Må man ikke ta fostervannsprøve eller morkakeprøve for å finne ut mer?

Huff, må stramme meg opp litt, kan ikke gå slik og bli til nervevrak ila de neste ukene...

Fortsetter under...

Hei

så trist. Mitt barn hadde Trisomi 13. Det var ikke vanskelig å se det på Ul i uke 15. Hodet var for lite og det manglet hjernevev. Hun hadde små ører og ingen nese. Jeg valgte å ta fostervannsprøve for å få ett svar. først når svarene på fostervannsprøven var klar kunne de fastslå at det var Trisomi 13. Valgt da abort. Vi valgte å se fosteret noe jeg ikke angrer på

Hei igjen

Glemte å si. Håper du ikke trenger å gå igjenom det vi måtte og at babyen din er frisk. Mange vill ikke ta fostervannsprøve pga abortfaren. Det gikk nå bra med meg selv om jeg like gjerne kunne abortere etter prøven. Når jeg allikevell skulle det. Det kom ikke noe fostervann eller blod ut.

takk for svar, lillyanda! Trist å høre at utfallet ble som det ble for dere. Vi er nok bestemt på at det blir senabort her også dersom det er så gale.

Har ikke vært inne på dette forumet før; blir jo straks mer virkelig når man leser om alle som har gått gjennom dette. Huff, dette blir 2 lange uker, altså. Synes kanskje ventetiden nå er litt for lang, men mange må jo vente lenger enn dette på behandling og undersøkelser for mer alvorlige ting så kan vel ikke klage.

Huff, så rart at du ikke fikk vite hva høy risiko var. Jeg vet at 1 av 250 regnes som forhøyet risiko for trisomi 21, men vet ikke for de to andre. Jeg fikk 1 av 265 etter duotesten (jeg er 28 år og ultralyd viste normal nakkefold så det var blodprøvene som slo ut på meg også). Tok fostervannsprøve og alt var bra. Har du vurdert fostervannsprøve? Det er det eneste som er diagnostisk.

Lykke til. Ikke noen grei følelse det der.

så fint å høre at det gikk bra for deg. Jeg kommer nok til å ønske fostervannsprøve dersom neste ultralyd tilsier at noe er galt. Kom ikke på alt jeg lurte på når jordmora ringte i dag...ble bare helt satt ut da hun ringte og hadde ikke forberedt meg på dette i det hele tatt. Heldigvis på en måte; er jo greit å slippe grue mer enn nødvendig for det man likevel ikke kan gjøre noe med. Men tenker nå i etterkant at det hadde vært fint med en ny sjanse om et par dager for alle spm jeg ønsker å stille.

Annonse

så fint å høre at det gikk bra for deg. Jeg kommer nok til å ønske fostervannsprøve dersom neste ultralyd tilsier at noe er galt. Kom ikke på alt jeg lurte på når jordmora ringte i dag...ble bare helt satt ut da hun ringte og hadde ikke forberedt meg på dette i det hele tatt. Heldigvis på en måte; er jo greit å slippe grue mer enn nødvendig for det man likevel ikke kan gjøre noe med. Men tenker nå i etterkant at det hadde vært fint med en ny sjanse om et par dager for alle spm jeg ønsker å stille.

hei

2 uker er lenge å vente. Det går ann å prøve å ringe og spørre om å komme inn før. Vil jo si at dette er en hastesak. Det tar jo også kankje 1-2 uker å få svar på fostervannsprøven. Hvis du vill snakke med jordmora så skriv ned det du vill vite. og ring henne. Hun har sikkert tid til å snakke med deg. Jeg fikk vite at jeg hadde 6% sjanse for å få et sykt barn. Det 94% for et friskt. Det er ganske opp til 100. Vi var ganske sike på at dette ville gå bra. Det var ikke oss. men så helt ut av det blå slapp legen bomben. Vi var blant de 6 %.

Et stort hurraaaa!!! fra meg:)

Tok kontakt med jordmor i går morges fordi jeg trengte flere svar. Fikk vite at det var 1:16 risiko for trisomi 13 og 18, altså litt over 6%. Jeg ble litt letta over det; tross alt mye større sjanse for at det ikke var denne typen kromosomavvik.

Senere på dagen kontaktet hun meg og fortalte at det var dukket opp en mulighet for ultralyd hos spesialist senere samme dag. Han fant absolutt ingenting galt med barnet, bortsett fra at det fortsatt er lite i forhold til sikre datoer for graviditetens start. Det vokser imidlertid som normalt nå, så da får vi tro det skal gå fint. Dersom det var trisomi 13 eller 18 ville det gitt så store utviklingsavvik at det ville vært synlig på ultralyd, slik at han mente det var helt unødvendig med fostervannsprøve. Er så lettet!!!!

Tenker ikke på å ta fostervannsprøve, og skal forsøke å leve meg litt mer inn i graviditeten fremover. Har på en måte tatt litt avstand til alt siden det har vært mye usikkerhet hele tiden.

Føler virkelig med deg lillyanda og andre som opplever å være blant de som får et trist utfall. Det er fryktelig tungt å miste et barn man har drømmer og planer for. Selv har jeg tidligere mistet i uke 12, og skjønner jo at prøvelsen er enda større for de som mister senere i svangerskapet.

Hei

det var i begynelsen av jannuar. 4 jannuar er vel den værste dagen jeg har hatt. Termindaton var 24 juni. Gruer meg til den dagen men det går nok bra. Er i moden alder så jeg vet ikke om det blir noe ny baby. Er ikke så lett og tiden går. Men jeg har 2 barn som er ganske store så jeg har opplevd babylykken. Har en fantastisk samboer så livet er ikke bare tungt. Takk for omtanken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...