NostraStoria Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Det er lite! Jeg hadde gått opp 4,5 kg i uke 29, jm mi reagerte på dette. Men så er jeg ikke akkurat tynn og utsulta heller og med den magen. Den lille er gjennomsnittlig stor også. Meeen, hun sa til meg at plutselig kan det komme 10 kg på en uke pga vann i kroppen osv. Kjente et lite iiiik inni meg. Men så er vi gravide da, skal ikke gå rundt å veie oss hele tiden.
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Hva som er mye og lite er veldig individuelt. Jeg la på meg 14 totalt forrige gang. Alle kom etter uke 30. Ser ut til å bli likedan denne gangen.
NostraStoria Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Sist hadde jeg lagt på meg dobbelt så mye på denne tiden og endte på totalt 19 kg - så håper på å slippe så ekstremt mye ekstra denne gangen. Utenom det så er jeg ikke noe opphengt i vekt, er vel legen min som er det.
SmalaSussie Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Er nok helt normalt mye/lite. Er 29+4 i dag og har nettopp vært på kontroll hos JM. 4,5 kilo opp, og hun mente jeg hadde en jevn, fin vektoppgang.
SuperMaria Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Hvor mye man går opp i vekt iløpet av et svangerskap, avhenger jo av endel ulike faktorer, som hvor stor man er i utg.punktet, hvor mye vann man evt har i kroppen, hvor mange fostre det er inni der, osv. Men 6 kg høres forsåvidt ut til å være innen normalen ja..!? :-)
malingus Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Sist la jeg på meg MYE! Husker ikke hvor mye jeg hadde lagt på meg på dette stadiet, men med tanke på at jeg la på meg 25 kg, må det ha värt mer enn nå. Nå er jeg midt i uke 33 og i fölge MVC (helsestasjonen) har jeg bare lagt på meg 6-7 kg. I fölge badvekta her hjemme, rundt 10 kg. Så jeg er egentlig ganske fornöyd jeg!
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 Akkurat like mye som jeg hadde lagt på meg i uke 29. Nå er jeg i uke 37 og har lagt på meg 10. Det er normalt for meg, muligens litt i minste laget. Jeg har trent mye hele svangerskapet så jeg tipper det er derfor. Symfyse-fundusmålene mine er veldig bra, og det er jo det viktigste. Om det er normalt eller ikke for deg er umulig å svare på her. Det kommer an på hvor mye du hadde i utgangspunktet. Mange mener at jo tynnere man er når man blir gravid, jo mer må man legge på seg for å få nok reserver. Uansett er det jo en forutsetning med mosjon og et sunt kosthold. Regn med at lege/jordmor følger med på deg, de ville sagt ifra hvis noe ikke er som det burde!
♀ RosaPåVei ♀ Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Er vel ikke så gale det da? Nå er jeg 37+3 og har lagt på meg 7 kilo,og det er også normalt
♥Blåvinge og epleungen♥ Skrevet 16. mai 2011 #11 Skrevet 16. mai 2011 Noen legger på seg lite, andre mye. For mange er 20 kg pluss helt normalt, og ikke noe problem å gå ned igjen etter fødsel. For andre er 10 kg normalt, og kan kjennes mye ut i forhold til den kroppen de hadde før graviditet. Så forskjellige som vi er blir det helt umulig å si hva som er normalt eller ikke. Jeg har snart 6 barn, og lagt på meg forskjellig hver gang og fått alt fra 4,5 kg til 3,5 kilos babyer. Det har variert hvor raskt jeg har gått ned etterpå, men det har tatt ca to år, pluss minus, før kroppen var lik den jeg hadde før graviditet. Tror det er viktig å ikke henge seg opp i begrepet den generelle normalen, da dette ikke eksisterer. Hva som er normalt for deg kan jo også variere. Så lenge du føler deg frisk, og barnet i magen har det fint så betyr kiloene svært lite. Skjønnhetsmessig finnes det heller ingen fasit, men det er stort press fra moteblader og annen kulørt ukepresse på hvordan kjendiser og modeller ser ut rett etter fødsel. Dette kan sette en falsk standard som blir ganske umulig å etterleve. Mulig jeg gikk langt vekk fra HI sitt utgangspunkt for innlegg her, men denne vekt-pesingen synes jeg ikke er så nødvendig.
min<3 Skrevet 16. mai 2011 #12 Skrevet 16. mai 2011 Jeg er i uke 36 og har lagt på meg 6.5 kg. jordmor har ikke sagt noe negativt til det.
NostraStoria Skrevet 17. mai 2011 #13 Skrevet 17. mai 2011 Blåvinge, jeg syns du har et veldig viktig poeng. Ikke at jeg tror at HI stresser noe med vekta, men en hører så mye forskjellig at en vil jo sammenligne seg selv med andre og lurer på om en er "normal". Ikke uvanlig i det hele tatt. Men så er vi alle like normale.
Amy*75 Skrevet 17. mai 2011 #14 Skrevet 17. mai 2011 I uke 29 hadde jeg lagt på meg 18 kg. Forrige svangerskap endte jeg på 26 kg ekstra tilsammen, og det rant rett av igjen etter fødselen. Jeg var slank i utgangspunktet, og har ikke noen av gangene stresset med vektoppgangen. Har venninner som har lagt på seg 5-6 kg ila hele svangerskapet og som sliter med å kvitte seg med kiloene etterpå. Ingen fasit her tror jeg, for meg er kun en ting viktig og det er at babyen har det bra!!
Kenga Skrevet 17. mai 2011 #15 Skrevet 17. mai 2011 Må si jeg generelt liker det faktum at vi snakker mindre om vekt her enn i 2 tri. Er så ufattelig individuelt hvor mange kilo man legger på seg og når de kommer...
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 17. mai 2011 #16 Skrevet 17. mai 2011 For et teit spørsmål... regner med at du har fått de svarene du var ute etter..
MinAndreSkatt Skrevet 17. mai 2011 #17 Skrevet 17. mai 2011 jeg er uke 28 og har gått opp 1,5 kg. Jeg gikk ned 5 kg i løpet av de 3 første mnd. og nå har jeg gått opp 1,5 kg fra org vekt. Legen sier at det ikke er noe problem, siden jeg ikke er noe stilk. (men jeg er ikke overvektig) Lille gutten i magen er -7% i vekst, men ingen bekymringer fra hverken meg eller legen.
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 17. mai 2011 #18 Skrevet 17. mai 2011 jeg er 34 uker å gått opp 10 kilo mer enn deg hehe. Men jeg er ganske tynn til vanlig, så kanskje det er derfor..Selvfølgelig spist mye drit også
J3F Skrevet 17. mai 2011 #19 Skrevet 17. mai 2011 Hei Er helt individuelt og kan også variere fra et svangerskap til neste... Her er en link jeg har brukt og som stemmer ganske godt for meg: http://mammanett.no/gravid/vektkalkulator
Woodstock Skrevet 23. mai 2011 #20 Skrevet 23. mai 2011 Jeg er i uke 28, og har ikke gått opp NOE. I begynnelsen gikk jeg ned 2 kilo, disse er nå tilbake, men er fortsatt på samme vekt som jeg var før jeg ble gravid. Men alle synes magen min er diger, og legen sier barnet er over gjennomsnittlig stort. (Min mann var også veldig stor, så det er sikkert derfor.) Så barnet stortrives, og har "stjålet" vekt fra meg Var normalvektig i utgangspunktet, og er nå temmelig slank, bortsett fra struttemagen. Dette passer meg utmerket, for folk sier jeg ser veldig sprek ut som gravid, og det er et lyspunkt oppi alle vondtene og plagene jeg ellers har hatt i løpet av graviditeten. Legen er overhodet ikke bekymret, for barnet har det bra. Det er tydelig at det er store individuelle forskjeller her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå