iepiemarie Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Jeg tror jeg har forstått riktig...eller? http://www.mariesme.no/2011/04/guide-til-svangerskapspermisjon-og-fedrekvote-hos-nav/
Adele :) Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 det jeg ikke helt forstår er dette med feriepengene. Vil det si at til neste år så får man nesten ikke feriepenger??kunn for 12 uker... Hvis det er sånn føler jeg at man blir fratatt endel penger...eller? Ellers så har iallefall jeg gjort som du har skrevet Men får man en bekreftelse fra nav når de har mottat og behandlet søknaden?
NostraStoria Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Får man feriepenger kun for 12 uker hvis man får betalt direkte fra arbeidsgiver også?? Hjeeeelp sier jeg bare!
NostraStoria Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Får ikke opp siste svaret her...noen som vet?
<harmoni> Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 får man lønn fra arbeidsgiver får man ferie penger som vanlig fra de, men får du fra nav så er det 12 uker ved 100% permisjon og 15 uker med 80% permisjon.. så vi som har lønn fra nav i permisjonen taper myyyyye penger desverre!
NostraStoria Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Takk AJ, nå ble jo jeg letta. Men det er jo helt vanvittig at dere som får direkte fra NAV ikke skal få feriepenger for hele året!...Det blir jo latterlig lite?
iepiemarie Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. mai 2011 Arbeidsgiver KAN gi deg feriepenger, men får ikke disse refundert av Nav - de gir deg dermed en gode om du får det. Jeg tapte:-(
NostraStoria Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 Vel, det står vel på lønnsslippen hvis jeg ikke får fullt gjør det vel? På forrige slippen stod det full ferierutbetaling hvertfall. Da har jeg den goden!
SmalaSussie Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Jeg jobber i kommunen og får lønn fra arbeidsgiver. Jeg får normalt med feriepenger til neste år også Tror det er vanlig når arbeidsgiver betaler lønna. Klager ikke på det i allefall:)
LCG80 Skrevet 16. mai 2011 #11 Skrevet 16. mai 2011 Jeg har sendt inn til NAV for ca 2 uker siden, men la ikke ved noen lønnslipper - hvor står det på skjemaet for søknad om foreldrepenger? Jeg får lønn av arb. giver, og de skal sende inn eget skjema for hva jeg tjener, holder ikke det?
Kanelbulle Skrevet 16. mai 2011 #12 Skrevet 16. mai 2011 En ting til som jeg har funnet ut av: Hvis noen har tenkt å gjøre som oss å ta 100% utbetaling (mest økonomisk gunstig…) og la mor ta ulønnet permisjon siste ukene før far tar ut permisjon, så må far huske å søke om utsettelse av fedrekvoten via et ekstra skjema. Svaret jeg fikk fra NAV; - Far må søke om utsettelse av fedrekvoten ca. 4 uker før mors siste lønnede permisjonsdag. - Far kan utsette fedrekvoten pga fars lønnet arbeid, men ikke dersom dere utsetter fedrekvoten kun pga mors ulønnet permisjon. - Skjemaet finner dere på https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/Vedleggsveileder?key=248825 (Fyll inn dette i tillegg til fars “vanlige” søknad) Dvs man må ikke angi i fars søknad at man egentlig ønsker utsettelse for at mor skal ha ulønnet permisjon – da kan man få avslag…
Herkules Skrevet 16. mai 2011 #13 Skrevet 16. mai 2011 Feriepenger. De feriepengene som står på lønnslippen din nå er jo det du har tjent deg opp hittil i 2011 og som du får utbetalt i 2012. Det er altså perioden fra permisjonen begynner å løpe man ikke tjener seg opp feriepenger utover de første 112/15 ukene. Så de som går ut i pern i disse dager vil få feriepenger for et drøyt halvår i 2012 og det samme i 2013 om man begynner å jobbe i midten av året. Dette med utsettelse av fedrekvoten syns jeg er så rart det at nav skal ha en grunn, vi har søkt muntlig en gang og den andre gangen gav vi ikke noen grunn. Fikk også beskjed om at far måtte ha en grunn da jeg snakket med nav
NostraStoria Skrevet 17. mai 2011 #14 Skrevet 17. mai 2011 Herkules: Ang feriepenger på lønnslippen så kan det umulig stemme at jeg allerede i år har tjent opp 37.000 i feriepenger fra jan til mai?? Derfor jeg vil tro dette er feriepengene for utbetaling i år. Men nå ble jeg veldig usikker her så må snakke med lønningssjefen i morgen. Jeg får betalt direkte fra arb giver.
NostraStoria Skrevet 17. mai 2011 #15 Skrevet 17. mai 2011 Fant ut av det, hehe. En ting er feriepengegrunnlag (opptjent hittil), men feriepenger til utbetaling er hva som utbetales i år....jeeeei! Snakk om å være svimete, jaja. Gratulerer med dagen alle sammen!
Herkules Skrevet 17. mai 2011 #16 Skrevet 17. mai 2011 He he ja det er nok riktig det at du har tilgode for 2011 37000 i feriepenger som utbetales gjerne juni eller juli og at feriepengegrunnlaget sier noe om hva du får til neste år. Gratulerer med dagen:)
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 17. mai 2011 #17 Skrevet 17. mai 2011 Dytter denne igjen, noen som vet; "Jeg har sendt inn til NAV for ca 2 uker siden, men la ikke ved noen lønnslipper - hvor står det på skjemaet for søknad om foreldrepenger? Jeg får lønn av arb. giver, og de skal sende inn eget skjema for hva jeg tjener, holder ikke det? " LCG80
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 17. mai 2011 #18 Skrevet 17. mai 2011 Dytter denne igjen, noen som vet?; "Jeg har sendt inn til NAV for ca 2 uker siden, men la ikke ved noen lønnslipper - hvor står det på skjemaet for søknad om foreldrepenger? Jeg får lønn av arb. giver, og de skal sende inn eget skjema for hva jeg tjener, holder ikke det? " LCG80
NostraStoria Skrevet 17. mai 2011 #19 Skrevet 17. mai 2011 Jeg leverte mitt personlig på NAV og de ville ha lønnsslipp i tillegg. Men ga dem bare forrige lønnsslipp siden jeg har fast lønn og fast stilling. Ring dem i morgen for sikkerthetsskyld! Jeg får og lønn fra arb giver, de må sende et eget skjema i tillegg.
megh Skrevet 19. mai 2011 #20 Skrevet 19. mai 2011 duedate13juni: Jeg ville ringt nav en gang til. For det er jeg ikke sikker på at stemmer. Jeg ringte nav og fikk først et svar av ei som ikke forsto meg. Vi har tenkt at jeg tar all min permisjon og så tar jeg ulønnet permisjon etter det. Under min ulønnede permisjon skal far ha sin kvote. Dette står på nav sine sider : "Hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent. " Lenger ned så står det jeg tror folk blir forvirret av : "Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden. " Men det gjelder jo hvis far skal ha mer en kvoten sin. Altså utover sine 10 (12 om etter 1.juli) uker. Enten så er det nav som har skrevet helt feil på sine sider. Eller så er jeg stokk dum.. Men hun siste dama jeg snakket med på nav sa at slik hun hadde lært det hadde det ikke noe å si om jeg hadde ulønnet permisjon når pappaen hadde fedrekvote. Sånn som jeg også hadde fortsått det... Så ring en gang til du..
iepiemarie Skrevet 19. mai 2011 Forfatter #21 Skrevet 19. mai 2011 Hei alle! Jeg er ikke helt i mål altså - NAV kan ikke se å ha mottatt det jeg levere direkte i deres boks for mange dager siden. Jeg ANER ikke om ting er riktig fyllt ut, og arbeidsgiver har virkelig ikke peiling på hva de skal gjøre - de fyllte ut det ene dokumentet mangelfullt til og med. Jeg FATTER ikke at dette blir så surrete gjort - vi er jo utrulig mange årlig som leverer slike papirer og går igjennom dette? Lønsslipp la jeg ved "just in case"- jeg stoler ikke på at ting går av seg selv eller blir riktig her;-)
megh Skrevet 19. mai 2011 #22 Skrevet 19. mai 2011 Jeg sitter og skal fylle ut og sende nå. Det papiret du må sende nå er nav 14-05.09 Søknad om foreldrepenger, engangstønad eller fedrekvote ved fødsel og adopsjon. med det skal det ligge en terminbekreftelse. Har du fastlønn? Da trenger du ikke legge ved lønnslipp. Får du penger utbetalt av jobben? eller nav? Det vet du om du har vært sykemeldt. Uansett skal jobben din levere et papir til nav innen tre mnd etter fødsel. (de kan bare få tilbakebetalt 3 mnd) Dette er et liknende papir de sender inn om du skulle være sykemeldt. Men om du har vært det i svangerskapet må de uansett sende inn på nytt. Når det gjelder papirer til far. Om han skal ta det etter din permisjon har du god tid. Skal han utsette det, så må det være inne minst 4 uker før din permisjon er ferdig. Og da tror jeg det er to papirer. (litt usikkre på hvilke) Jeg er i uke 32 nå, og skal sende det i morgen. Det vil si at nav tidligst får papirene sine før min uke 33. De vil helst ha de inne en mnd før termin. For at det skal gå lettest med betalinger. Hvor lenge siden er det du sendte det? Ting tar tid med nav, så mulig de har det i huset men ikke fått det registrert på papiret. Dama i nav sa at jeg skulle skrive tlf nr mitt på og så ta kopi av alt, så jeg hadde det i tilfelle det ble noe kluss. Men. Man kan i allefall få tilbakebetalt etter tre måneder om alt skulle skjære seg hvis jeg har fortstått det rett. så det går nok bra. Og tenk på de som føder før de rekker å sende inn papirene. De får penger de og
megh Skrevet 19. mai 2011 #23 Skrevet 19. mai 2011 Forresten. Hvor bor du? Jeg bor i asker, og mine papirer skal til oslo. Vet ikke om det gjelder for hele landet. men det får du opp når du skal skrive ut papirene, den adressen som står øverst. Så om dine også skal til oslo, og du har gitt det til lokalkontoret, så vil det jo sikkert automatisk ta litt lenger tid.
Kanelbulle Skrevet 19. mai 2011 #24 Skrevet 19. mai 2011 Har både snakket og mailet med NAV, så jeg er sikker på at far MÅ fylle inn det ekstra skjemaet hvis mor skal ha ulønnet permisjon før far tar ut sin fedrekvote. Jeg har også en kollega som mistet sin fedrekvote (på 10 uker) fordi han glemte å be om utsettelse før mors lønnede permisjon var over. På NAV sine sider står at: "Dersom far ønsker å utsette fedrekvoten, må han søke om dette før stønadsperioden som ikke er fedrekvote (fellesukene), er slutt." http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel
Kanelbulle Skrevet 19. mai 2011 #25 Skrevet 19. mai 2011 Men - hvis far i deres fall begynner sin permisjon direkte etter at dine betalte permisjonsuker er over så trenger han så klart ikke søke om utsettelse. Dette gjelder kun for de som skal ta noen uker ulønnet permisjon FØR far begynner på sin fedrekvote.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå