frklykke & kosefisen Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Mandag 9 mai reiste jeg inn på sykehuset for å bli satt i gang. Var da 36+3 og skulle settes i gang tidlig siden jeg har diabetes type 1. Møtte opp halv ni på morgenen, de sjekket åpning og tok ctg. hadde 1-2 cm åpning og svake rier naturlig. Klokka 10.40 ble det satt inn ballongkateter som jeg skulle gå med til det falt ut av seg selv eller i 24 timer. Og så fikk jeg reise hjem. Klokka 13:30 måtte jeg ringe tilbake til føden siden jeg hadde så vondt og fikk komme tilbake å være på sykehuset. klokka 20:00 datt kateteret ut og jeg hadde 2-3 cm åpning. De ville ikke sette meg igang med modningspiller siden det var så seint. Fikk litt smertestillende og sobril til å sove på rundt midnatt og fikk sove i 1,5 time. Hadde regelmessige rier ca hvert 7 minutt. Ny ctg og åpningssjekk, fortsatt bare 2-3 cm. Klokka 6 på morgenen tirsdag 10 mai trakk jeg i snora igjen. Jordmora kom inn, ny ctg og åpningsjekk. Rier hvert 4-5 minutt og 3 cm åpning. Hun la meg inn på fødestua klokka halv 7 og satte klyster. klokka halv åtte kom ei ny jordmor for å sjekke åpning, som da var kommet tilm 8-9 cm. Jeg hylte etter epidural, men det rakk vi visst ikke. Ting gikk plutselig veldig fort. Fikk lystgass, og de fikk takk i samboeren min som kom klokka 8:10. Klokka halv 9 kom ei jordmor og satte en pudental blokade, klokka 9 tok de vannet og satte meg på riestimulerende drypp. Plutselig mistet de kontakt med babyen og tok vekk lystgassen, til fordel for ren oksygen. Klokka 10 på halv 10 ble det bestemt at jeg måtte klippes, så de klippet og jeg revnet litt i tillegg, og klokka 5 på halv 10 var Even ute. Jeg fikk Even opp på brystet og han var utrolig nydelig. Og der lå vi i 1 time mens jeg ble sydd, før barnepleierne gav han litt mat og målte blodsukkeret hans. Og alt var tipp topp. Jeg tilbragte resten av dagen i senga og rullestol, mens lille Even lå på nyfødtintensiven hvor de fulgte med blodsukker og gav han mat. Lille Even ble født fire uker før tiden og var 3120 gr, 48cm lang og 34 cm i hodeomkrets. Og han var så frisk som en fisk, og slapp å være på nyfødtposten i tre dager (som er det vanlige for barn av mødre med diabetes) og fikk komme til mamma på barsel etter 1 døgn. Alt av prøver og alt sammen var tipp topp, og fredag 13 reiste vi hjem. Hadde en kjapp og smertefull fødsel, men alt var verdt det. dagen etterpå var stortsett alt det vonde glemt, og når man ser den flotte gaven man har fått, blir man minnet på hvor heldig man er.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Gratulerer så masse med lille Even!! Nydelig navn dere har valgt!!
summer85 Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 *Gratulerere med gutten og takk for fødselshistorie =)
mossirose Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Gratulerer med vesle Even! Og takk for at du delte fødselshistorien din med oss. Jeg har selv diabetes type 2 og er blitt forespeilet at de kommer til å sette i gang fødselen i uke 38. Derimot har ingen sagt noe om at det er vanlig at babyen må ligge på nyfødtintensiven. Hm. Jeg skjønner jeg har mer å spørre og grave om på neste kontroll ... Lykke til videre med den lille!
M-Sophie-Har født Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Gratulerer med prinsen og så fint navn :0) Lykke til i barseltiden :0)
Frisør-mamma♥ Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Gratulerer så mye. Kan jeg spørre hva blodsukkeret han lå på? Jeg fødte også 10 Mai, har svangerskapsdiabetes. Og min lille tulle hadde 2,8 etter fødsel og gikk ned ytteligere til 2,4 etter en stund.
frklykke & kosefisen Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 18. mai 2011 Even hadde 6,0 i blodsukker når han kom ut, etter 2 timer var det 2,0. da fikk han litt bankmelk, også gikk det greit. de målte blodsukkeret annenhver time og gav han mat annenhver time i et døgn, før han fikk komme til meg på barsel. de sa til meg at bra blodsukker på en baby som kommer fra en mor med diabetes 1 er alle tall over 3,0. alle de senere målingene etter det på 2,0 lå på over 3!
frklykke & kosefisen Skrevet 18. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2011 Ser at jeg lenger opp har skrevet at han fikk mat etter en time, men leste nettopp gjennom epikrisen hans fra sykehuset for å gi deg et utfyllende svar frisør-mamma, og ser at jeg skrev feil i hovedinnlegget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå