Gå til innhold

Bunad fra Hedmark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det nærmer seg 17.mai og som alltid på denne tiden så angrer jeg bittert på at jeg ikke fikk bunad til konfirmasjonen.. Vurderer å rett og slett kjøpe meg en bunad, men det er vanskelig å velge hvilken man kan ha..

Jeg har bl.a. bakgrunn fra Hedmark og har sett at det er en "ny" hedmarksbunad (http://www.husflidenhamar.no/?id=100&p=110) - er det noen som har denne, eller som har sett denne "in real life"..?

Jeg synes denne er finere enn den "vanlige" blå hedmarksbunaden egentlig..

Hva synes dere?

Skrevet

Jeg har denne bunaden, dersom det er 1985 modellen du mener. Jeg synes også at dette er den fineste av bunadene, og den er også etter det jeg har hørt egentlig eldre. Jeg fikk sydd den bunaden for noen pr siden, og er kjempefornøyd. Synes den er mye finere enn den andre modellen som har brokadevest.

Skrevet

nei, det er ikke den jeg mener.. det er den som heter "rekonstruert kvinnebunad", med mønstret stakk, svart forkle, rød/oransje vest

:)

Skrevet

Ok, fikk ikke opp den da jeg trykket på linken din isted. Denne bunaden kjenner jeg ikke noe til, tror ikke det er så veldig mange som har den, de to blå variantene er nok mest vanlig så vidt jeg vet.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg har sett den rekonstruksjonen, Puppen og lillemor! Den er kjempefin!!! Anbefales.

Selv har jeg 1700-talls rekonstruksjon fra Gudbrandsdalen, og de har litt til felles. :-)

Skrevet

googlet akkurat 1700-talls rekonstruksjon fra Gudbrandsdalen, Hercule Poirot, og den var superfin! Og det synes jeg den rekonstruksjonen fra Hedmark også er - men jeg vil liksom ha ordentlig bunad og ikke "tulle"bunad hvis dere skjønner.. så hvis det er slik at ingen egentlig anser den nye rekonstruksjonen som en Hedmarksbunad, så vil jeg heller ha den blå (som jeg egentlig synes er litt kjedelig)

men hvis husfliden selger den så burde jeg jo være på trygg grunn :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jo selvfølgelig anses rekonstruksjonen som en Hedmarksbunad! Jeg synes absolutt du skal gå for den og ikke for den (ja, helt enig) kjedelige blå.

Broderte ullkjoler er kjedelig, rekonstruksjoner er flotte! Ikke sant? ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...