Gå til innhold

Dersom man dyrker en urinprøve

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok. Fikk telefon fra en jeg hadde sex med for ca. ett år siden. Han hadde fått klamydia, men visste ikke når. Jeg hadde UVI for ca. tre mnd siden. urinen min ble sendt på dyrking da, og derfor lurte jeg på om de da automatisk ville ha sett klamydia om jeg hadde det når de dyrket for en uvi?

Man ser ikke klamydia i urinprøve hos kvinner. Vi blir smittet seksuelt og bakteriene lever i skjeden og videre opp i livmoren evt. Hos menn derimot så er det samme rør som smitte er og urin kommer ut av. Så at du dyrket urinen din vil ikke gi deg noen konklusjon på klamydia.

Eh, jo.

"Klamydia kan påvises ved å ta prøve fra urinrør, livmorhals, endetarm, halsen eller øyet. Bakterien kan også påvises i urinprøve. I dag brukes for det meste en analysemetode som tester for arvestoff eller DNA fra clamydiabakterien. Urinprøve er spesielt nyttig ved rutineundersøkelser hos personer som ikke har symptomer. Urinprøve bør da tas minst èn time etter siste vannlatning, og prøven bør samle opp de første 15-20 ml av urinen."

folkehelseinstituttet

Annonse

Ved vanlig dyrkning av urinprøve ved mistanke om UVI ser de kun etter bakterier som forårsaker UVI. Man kan teste for klamydia i urinprøver fra kvinner også, men da er det en helt annen test - ergo må laboratoriet prøven sendes til vite at de skal teste for nettopp det.

Hilsen ei som jobber på legekontor

Man kan se klamydia i urinprøve, men det er noe annet enn en dyrkningsprøve. En dyrkningsprøve blir gjerne dyrket på legekontoret før det sendes til mikrolab'n. Sender man dermed en urinprøve, så kan de finne ut av det. Man ser ikke klamydia på en uricult

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...