TerminJulaften :) Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 noen som vet hvordan man lett kan lære seg det? Kan jo å strikke. men kunne tenke meg å strikke NOE. Vil gjerne strikke en sparkebukse..UTEN FOT i første omgang... men hvor begynner jeg?? Og hvordan??? begynner man med beina? Hvordan i huleste?? Må han ha rundpinne, eller kan man strikke med to vanlige?? Må man ha fire kanskje???
Carina_1975 ❤ 2 kjekke gutter Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Anbefaler deg å få fingrene på en skikkelig strikkeoppskrift. Er mange gratis på nett, f.eks på www.garnstudio.no, men stikker du innom en god, gammeldags garn-/strikkebutikk får du med masse gode råd og tips på kjøpet. Både i forhold til valg av garn og type pinner du bør bruke. Jeg har også fått god hjelp på en slik butikk hvis jeg har stått fast. Lykke til!
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 15. mai 2011 #3 Skrevet 15. mai 2011 Ja, du bør nok finne deg en oppskrift enten på internett eller i en garnforretning. Og som hun over her skriver, så kan det være mye hjelp å hente i en garnforretning hvis du kjøper det der, da kan de veilede og gi tips som kanskje ikke er like lett å få via nettet Jeg strikket akkurat en baby-ulljakke uten oppskrift, og det ble faktisk veldig fin *stolt av meg selv* hehe... Men om du ikke har stikket noe slikt før, så anbefaler jeg deg absolutt å følge en oppskrift, sånn at ting blir riktig i forhold til hverandre. Skal du strikke en sparkebukse vil du iaf trenge 5 enkle pinner til å strikke beina og evt ærmene, hvis den skal ha det. Ofte strikker man med en pinnestr. på vrangborden nederst på benet/ærmet og bytter til en pinnestr større når man fortsetter videre, men dette står beskrevet i oppskriftene, og i butikken vil du få hjelp med å finne alt du trenger. Om du skal strikke med strømpepinnene på hoveddelen også, avhenger av oppskriften, men i noen oppskrifter står det at man skal strikke med rundpinne på hoveddelen. Så det kommer som sagt helt an på hva som strikkes, og hva som står i oppskriften. Kan kanskje også være lurt å starte med en enkel oppskrift? Så ikke du tar deg "vann over hodet" og ikke får det til eller blir lei før du får den ferdig Oftest strikker man beina først, setter den på rundpinne, og strikker opp til dit hvor evt. ærmene skal være. Så legger man strikketøyet til side, imens man strikker begge ærmene. Så settes de og på hoveddelen, og strikkes sammen. Men det finnes også oppsrifter hvor ærmene sys på etter at hoveddelen er stikket ferdig. Men jeg syes det fineste er om man strikker dem sammen Lykke til med strikkeprosjektet!
Babysyk85 Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 Jeg anbefaler garnstudio.no http://www.garnstudio.com/lang/no/search.php Her er noen bukser/sparkebukser du kan se på. Om du ikke har strikka så mye før, så kan jeg anbefale boken Myk Start. Der er det veldig enkle, men fine oppskrifter for nybegynnere. Ellers er oppskrfitene på garnstudio også ganske godt forklart. I tillegg har de noen instruksjonsvideoer der. Står også hva slags pinner du skal bruke i oppskriftene. Som de to andre her skriver så kan du få hjelp i en garnbutikk.Kjøper du mønster og garn der, hjelper de deg med oppskriften også! Har sett flere ganger jenter som sitter i butikken og strikker, for å få hjelp Min erfaring fra jeg begynte å strikke annet en skjerf og slikt er at det ofte er mye lettere enn det ser ut til! Lykke til, og bare spør her om du trenger hjelp!
TerminJulaften :) Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. mai 2011 problemet mitt er at jeg skjønner ikke noenting av slike oppskrifter.. jeg har prøvd å lese mange av dem, men det er ingenting som når inn. jeg trenger oppskrifter av typen : "først så finner du fire pinner av størrelsen 5. så legger du opp x antall masker på hver pinne. Så strikker du 15 rader rett frem, før du hekter alle maskene over på en rundpinne, og strrikker......" jeg har prøvd å forstå "strikke-språket", men jeg skjønner det bare ikke
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 Jeg kjenner meg veldig igjen der altså!! Jeg har brukt litt penger på å kjøpe meg noen sånne oppskrifts-hefter, og oppskriftene der er overraskende forståelig Akkurat nå holder jeg på med en kjempe søt sparkebukse uten ben, søte små sokker, lue og en jakke fra et hefte fra Dale-garn som heter "hentesett". Jeg har også funnet ut at på garnstudio.no så har de masse videoer som viser steg for steg hvordan ting gjøres! Så hvis det er noe i oppskriften jeg ikke skjønner så googler jeg det, og ender som regel opp med en sånn snutt.. Kjempe kjekt!!! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå