Lotta2010x2012 Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Jeg har så lyst til å begyne å prøve på neste mann, vår første er nå 7 måneder. Vi brukte ett år på å bli gravid med han, så vet dette kan ta tid.. Men jeg har noen spørsmål til dere med to tette barn. Hvordan var graviditetene og fødslene i forhold til hverandre? Hvor mange måneder gikk det fra første mann kom til du ble gravid på ny? Hadde du noen komplikasjoner? Hvordan synes du det er med to tette? Blir ille glad for svar:)
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Hei! Her er det 19,5mnd mellom gutta og minstemann har nettopp fylt 2 år. Vi ønsket oss to tette, men ble overraskende tett da det ble klaff med en gang. Førstemann var nemlig også hos oss et ettårig prosjekt Vi bestemte oss for å prøve på nr.2 da mensen kom tilbake 10mnd etter fødsel, og som nevnt klaffet det med en gang. Eldstemann ble ammet til 14mnd og da var jeg nesten 4mnd på vei med minste. Eldstemann begynte å gå før graviditeten gjorde seg gjeldende, noe som jeg føler var en fordel i forhold til om de hadde vært tettere. Jeg hadde mye kynnere i siste halvdel av svangerskapet og da var det ikke ideelt å bære rundt på eldste. Det førte til premature rier, men disse ble stoppet med medisiner. Eldste er født 1 dag før termin, minste 2 dager før termin. Fødslene har egentlig hatt mange likhetstrekk med langt forløp, dårlige rier og bruk av medisiner og hjelpemidler. Forskjellen ble at nr. to ble hentet ut den "vanlige" veien Angrer ikke på valget vi tok, men det er fryktelig slitsomt til tider. Tror det er viktig og ha et solid forhold i grunn og at man innser at forholdet står litt på vent i småbarnsperioden. En av fordelene med to tette er jo at man korter ned småbarnsperioden Det vi ikke helt innså da vi satt med en søt liten baby og ønsket oss to tette var trassalder på 2stk og urolige netter*2 når vi begge er ute i jobb. "Ufrivillig heltid" i ny stilling 1 time unna tar litt luven av meg om dagen! Men det man lærer seg underveis er at alt går i faser og sklir over med tida. Eldstemann var svært krevende som fersk og sov ekstremt lite. Så overgangen med ny baby i hus ble ikke riktig så voldsom som forventet da vi fikk en fornøyd og søvnig gutt nr. to. Eldstemann reagerte med frustrasjon overfor oss voksne da han fikk mindre oppmerksomhet. Sjalusien ble rettet mot lillebror da han ble mobil og det ble rift om lekene. Eldstemann har allikvel vist stor omsorg overfor lillebror hele veien. Og lillebror ser opp til storebror! Nå føler jeg at vi "får igjen" for strevet. Gutta har et kjempegodt forhold, leker, skravler og passer på hverandre. Hverdagen hjemme synes jeg fungerte greit, men er mye alene med ungene og det å ta seg ut med to små barn har vært strevsomt. Selvom vi har vært to voksne har jo begge vært opptatt med hvert sitt barn og restaurantbesøk og festlige lag har egentlig vært lite kos og mest stress fram til i det siste. Siste familiebursdag kunne jeg faktisk skravle med de voksne, og jeg var der alene med gutta! To bleiebarn synes jeg har vært helt greit, er egentlig glad eldste ikke var nyavvent fra bleier og måtte skynde seg på do mens jeg ammet, he he! Vurderer felles bleie- og smokkeslutt i sommer. Lykke til med valget!
Lotta2010x2012 Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2011 Tusen takk for svar:) Tenker vi venter en måned eller to til før vi prøver igjen. Synes det er viktig å kose seg med han vi har også, og så kan den jo sitte på første forsøk, som på 11. forsøk:p Blir spennende ihvertfall. Jeg har 50% BH plass fra høsten, det er jeg glad for.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Nå er ikke mine så veldig tette da, 2 år og 4 mnd mellom. Hvis man tenker på vanlige graviditetsplager som kvalme o.l så var det ganske likt. 2 forskjellige kjønn, og var litt mer kvalm med jente nå enn jeg var med gutt sist, om det i et hele tatt har noe å si da. Mot slutten ble det mye tyngre nå 2. gang. Mer plager i bekkenet og generelt tung og vond i kroppen. Vi slet mye med søvnen til førstemann til han var nesten 2 år, og jeg var vel ganske sliten når jeg ble gravid igjen, det kan ha sitt og si for formen i graviditeten også. Jeg var også hjemmeværende med han, så å slappe av hvis jeg følte behov for det var ikke bare bare å få gjort. 1. fødsel var igangsatt fødsel, 1 uke over termin. Varte litt over 8 timer. 2. fødsel startet spontant 3 dager før termin, ble styrtfødsel(1 t og 20 min fra jeg skjønte jeg hadde rier) Vi brukte nesten ett år på førstemann, med neste ble jeg gravid uten at det var helt planlagt. Bare lot være å bruke prevensjon og før vi visste ordet av det var jeg gravid. Hadde ingen komplikasjoner verken 1. el 2. svangerskap/fødsel. Nå er som sagt ikke mine så veldig tette, men tettere ville jeg ikke hatt de heller. Man skal ha tid til begge to, og jo mindre de er jo mer krever de. Jo eldre de er, jo mer selvstendige er de. Min er vel midt i mellom å kreve en del og å være selvstendig. Og det er ikke bare bare når babyen krever sitt, og eldstemann helst skulle hatt hjelp eller litt oppmerksomhet til det han styrer med. Vanskelig å unngå at han blir litt tilsidesatt innimellom. Men så er han jo hjemme med meg hele dagen, hadde han vært i barnehage ville det vært noe annet. Ellers har det gått over all forventning. Eldste fins ikke sjalu, og han er snill og omsorgsfull overfor babyen.
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Jeg har nesten 22 mnd mellom jenta mi og gutten min. Hvordan var graviditetene og fødslene i forhold til hverandre? Med nr 1 hadde jeg hypermesis og fikk litt bekkenløsning. Spydde rundt 15-20 ganger i døgnet fra uke 3 til fødselen. Var ikke så ille på slutten men. Bekkenløsninga kjente jeg ingenting til den siste måneden da hodet festet seg. Hadde vaginal fødsel hvor jeg mistet 1,5 l med blod og hadde pressrier i nesten to timer. Men det gikk helt greit. Med nr 2 begynte jeg å spy i uke 3 da også og spydde hver eneste dag (1-2 ganger om dagen) til jeg kom til uke 30 eller no. Da begynte jeg bare å spy om morgenen. Bekkenløsningen derimot ble så ille at jeg ble sykmeldt 100% uke 8. Klarte ikke å gå da jeg var halvveis i sv.skapet. Klarte ingenting så da fikk jeg ks. En helt utrolig opplevelse. Mye bedre enn vaginalt (syns jeg). Både tiden før, under og etterpå. Hvor mange måneder gikk det fra første mann kom til du ble gravid på ny? Jeg ble gravid da jenta mi var rundt 1 år. Og den satt på første forsøk. Hadde du noen komplikasjoner? Tja, vet ikke helt hva du sikter til med komplikasjoner. Men var bekkenløsningen og hypermesisen som var jævlig da jeg var gravid. Blodtapet under og etter fødsel med nr 1 og bekkenløsningen med nr 2. Ble også litt dramatisk under ks pga lillegutt lå så lang oppunder ribbeina mine at de fikk ikke tak i han. Etter at de stod over meg og presset albuene nedi så ble han til slutt tatt med tang. Noe som nesten aldri skjer under ks. Hvordan synes du det er med to tette? Slitsomt når man har ei jente på 2 år som er i trassalderen. Men når hun ikke er forbanna så går det veldig fint. Da er det ikke så slitsomt som jeg trodde det kom til å bli Jenta mi er ikke sjalu i det hele tatt og koser så mye hun kan med lillegutt.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 16 mnd mellom våre to- eldste er to år og tre mnd og snuppa er snart ett år. - graviditetene var ganske forskjellige, nesten på alle punkt- blir en hel avhandling å nevne alt, men altså- ikke veldig mange likheter- eneste er vel at jeg la på meg omtrent det samme- og begge i sum var "like lette/ vanskelige" men med ulikt innhold, om du skjønner-.. - Fødselene: førstemann kjapp fødsel (ca 6 timer), hadde gått enda fortere om de slapp å bruke vaakum... syntes selv det var en grei fødsel likevel! På nr. to gikk vannet 8.5 uker før termin, hun ble født 7 uker før termin, ved ks. Så vanskelig å sammenligne fødselene- men riene kjentes like ut. smertene var like, og det gikk enda fortere; ca. 5.5 timer, (hadde nesten full åpning da de måtte ta keisersnitt) -Førstemann var vel drøye 8 mnd da jeg ble gravid med nr to -Komplikasjoner: som nevnt, premature, først vannavgang og så rier som starta og førte til katastrofesnitt til slutt (pga navlestreng på tur ut...) - to tette er bare fantastisk, så definitivt en heldagsjobb ja, men vi planla det slik, og jeg skal være hjemme med de to noe utover permisjonstiden. Ville gjort det samme igjen!! Ellers; vi prøvde også et års tid før jeg ble gravid med førstemann, og hadde dette i tankene da vi for alvor prøvde på en til. Brukte forøvrig ikke prevensjon mellom barna- men unngikk sex en drøy ukes tid rundt eggeløsninga- (hadde veldig regelmessig mens og testet ved el- tester innimellom.....) Da vi bestemte oss for å prøve å bli gravide igjen gikk det ved første forsøk!! Tok to uker før jeg testet, for jeg trodde bare mensen var forsinka fordi jeg var litt spent.. hehe... Så ble i grunn litt tettere enn vi tenkte- både fordi jeg ble så fort gravid igjen- og fordi ho ble født så tidlig- men som sagt: ville gjort det samme om igjen om vi skrudde tia tilbake:)
tine0810 Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Akkurat 2 år mellom mine. Graviditet: ganske likt, bortsett fra bekkenløsning andre gangen fødsler: ganske likt, men litt raskere og lettere andre gangen komplikasjoner: nei to tette: slitsomt, men gøy. og regner med de vil få masse glede av hverandre etterhvert...og har det også allerede.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2011 #8 Skrevet 20. mai 2011 16,5 mnd mellom mine to. Planlagte ikke nr to (eller nr en for den del - overraskelse etter kun 8 mnd sammen:)) men hadde snakket om det, og funnet ut at han var ønsket uansett når det måtte skje, og var dermed uforsiktige, og jeg ble gravid da eldste var knappe 8 mnd. Graviditetene var ganske like. Litt trøttere andre gangen, men det er vel normalt når man har et barn å ta hensyn til i tillegg til seg selv. Ammet også eldste til hun var 14 mnd - da var det nesten ikke plass på magen lenger:) Fødsel nr to var myyyye bedre. Gikk helt etter boka følte jeg og taklet den kjempebra. Første fødsel var langdryg, tok 60 timer fra første rie til fødsel, var utslitt og endte med epidural. Eldste gikk ikke før yngste var 1 mnd, så det var litt slitsomt på slutten som høygravid, og i begynnelsen med to som måtte bæres... Men har aldri angret :-D Jeg har alltid ønsket meg tette barn. Ser allerede nå at de er glade i hverandre og gir hverandre mye. Eldste er nå passert to år, yngste 8 mnd. Har aldri hatt problemer m sjalusi. Viktig med et godt forhold og at begge er innstilt på at det er mye arbeid med små barn. Det er tøft til tider, mye rot, lite søvn, lite voksentid. Men man korter jo ned småbarnsperioden med tette barn, og de vokser opp "sammen", og kan leke mer sammen, det er veldig positivt synes jeg. Jeg er ikke så veldig glad i babyperioden, hvertfall ikke denne gangen, når eldste har helt andre behov en yngste, så gleder meg til de er litt mer på samme nivå og begge feks kan være på lekeplassen og kose seg. Nå har vi begynt å tenke på nr tre:))) Men blir en stund til det enda.... Fire år mellom eldste og yngste tenker jeg:)))
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2011 #9 Skrevet 21. mai 2011 Det er 18 mnd mellom mine to gutter. Jeg hadde helt normale svangerskap og raske fødsler med begge to. Litt kvalme men mye bekkenløsning. Jeg kunne ikke gå og det var vanskelig da jeg var gravid med yngstemann og måtte passe på eldstemann som ikke var i barnehage. Ellers ingen komplikasjoner. Jeg er super glad for to tette. Jeg fikk høre mye før jeg fikk dem om hvor slitsomt det ville bli, men jeg ble overrasket over hvor mye bedre det var med to enn en. To tette er nå min drøm. De leker sammen, de har mange ting sammen, de har mange felles venner, de har alltid en lekekamerat på ferie, de følger hverandre i barnehagen og på skolen og er der alltid for hverandre med tanke på den tryggheten og gleden det gir. De kan krangle men det er svært lite. Jeg er veldig glad for at jeg hadde alt rundt iorden da jeg fikk dem. Jeg hadde god utdannelse, jobb, var lykkelig gift, hadde ett hjem og alt lå godt til rette. Dette gjorde det lettere med tanke på å være hjemme et ekstra år med dem i sammen.
Lotta2010x2012 Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2011 Takk for mange svar:D Tenker vi begynner å prøve på sensommeren, da er han ca. 10 måneder. Gleder meg, blir utrolig spenende, og tror det kan vre en fordel at dem har hverandre når de blir litt elde. Kunne selv tenke meg nr. tre når føste mann er 4-5 år, da kommer nok savnet etter en liten en igjen, og så har de roet seg litt med de to elste.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2011 #11 Skrevet 29. mai 2011 Graviditetene og fødslene var ganske like. Mer sliten med nummer 2 da det ikke var mulig å slappe av på ettermiddagene. Hatt enkle og greie fødsler uten komplikasjoner. Eldstemann var nesten 1 år da jeg ble gravid med nummer 2. Satt vel igrunn på første forsøk. Vel 20 mnd mellom dem. Var foreberedt på at det kom til å bli travelt, så ble litt overrasket over at det gikk så mye enklere enn jeg hadde trodd i starten. Det ble travlere etterhvert. Mens eldstemann var en snill og rolig baby, så var minstemann krevende. Kolikken meldte seg etter noen uker og han var generelt missfornøyd frem til han kunne stå på egne bein. Mye skriking på dagtid, men sov greit på nettene så da gikk det greit. Eldstemann gikk i barnehagen og det var jeg veldig glad for siden minsten var krevende. Mannen jobbet i den perioden jeg hadde permisjon alt for mye, 120-150%, så jeg måtte ofte levere og hente i barnehagen. Det var litt stress når minsten måtte være med. Opplevde ingen sjalusi, og vi så fort at de hadde glede av hverandre. Minstemann plukker opp mye fra eldstemann så oppdragelsen av han har så langt vært mye mindre konfliktfylt enn med eldstemann. Nå går vi vel trasstiden i møte for fullt, men tror trassen vil bli vestentlig mindre enn det eldstemann hadde. I dag er de 2 1/2 og 4 og er veldig gode venner. Minstemann tror nok at han er 4 han også og får ofte være med i leken med eldstemann sine venner. Anbefaler absolutt å få to tette når jeg ser hvor glade de er i hverandre og hvor kjekt de leker sammen. De er bestevenner sier de selv. Er nå gravid med nummer 3. Blir spennende å se hvordan det går. Guttene gleder seg veldig og vil være henholdsvis knappe 3 år og 4 1/2 år. Tror det blir bra.... (vurderer nesten å få to tette igjen... men får se først hvordan livet med 3 små barn arter seg)
Tante Gustava Skrevet 1. juni 2011 #12 Skrevet 1. juni 2011 Den andre graviditeten var både tyngre og lettere enn den første. Jeg var mer sliten i ryggen, men slapp unna endel av de andre plagene jeg hadde første gang. Den andre fødselen gikk MYE fortere, og jeg var kjempesprek etterpå. Etter første fødsel hadde jeg også plager pga hemoroider og sting, men andremann gled rett ut uten behov or et lite pyntesting en gang. Min teori er at etter første fødsel var vevet fortsatt tøyelig Jeg ble gravid med nr 2 når eldste var 6 mnd. Vi brukte 2 år på å bli gravid med førstemann, så det var helt uventet. Vi prøvde ikke engang, vi var bare litt uforsiktige. Ingen komplikasjoner. Jeg syns det er veldig fint med to tette. Ja, det er travelt, men utrolig moro også. Det er så mange fordeler som oppveier for alle ulempene og travelheten. Lykke til, vi hadde absolutt gjort det samme igjen
Lotta2010x2012 Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #13 Skrevet 5. juni 2011 Alle de fine og bra kommentarene får det virkelig til å kile i magen. Nå er jeg helt sikker på at neste pp starter vi opp for fult. Gleder meg masse, blir sååå spennende:D Guttem vi har nåe er veldig lite krevende, bortsett fra at han krabber i fullfart, og Reiste seg opp bare 6,5 måned gammel. Men ellers er han bare bli, og lett å legge om kvelden. Sover hele natten gjør han også Takk for alle kommentarene!
Lotta2010x2012 Skrevet 5. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 5. juni 2011 Alle de fine og bra kommentarene får det virkelig til å kile i magen. Nå er jeg helt sikker på at neste pp starter vi opp for fult. Gleder meg masse, blir sååå spennende:D Guttem vi har nåe er veldig lite krevende, bortsett fra at han krabber i fullfart, og Reiste seg opp bare 6,5 måned gammel. Men ellers er han bare bli, og lett å legge om kvelden. Sover hele natten gjør han også Takk for alle kommentarene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå