Gå til innhold

Dere med 2 tette..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til å begyne å prøve på neste mann, vår første er nå 7 måneder. Vi brukte ett år på å bli gravid med han, så vet dette kan ta tid.. Men jeg har noen spørsmål til dere med to tette barn.

Hvordan var graviditetene og fødslene i forhold til hverandre?

Hvor mange måneder gikk det fra første mann kom til du ble gravid på ny?

Hadde du noen komplikasjoner?

Hvordan synes du det er med to tette?

Blir ille glad for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv lurer jeg på det siste spørsmålet ditt jeg også!

Begge graviditetene mine har vært like vonde, håper fødselen kommer av seg selv denne gangen.

Vi ble gravide når mini var 10 mnder, tenkte at det ville ta sin tid, men neida den satt på første forsøk(!)

Bekkenløsningen er like kraftig denne gang og begynte 1 1/2 mnd tidligere, så kjenner dette blir siste gangen for min del. Gleder oss masse til å få en liten baby i hus igjen om et par måneder :)

Skrevet

Eldstemann var 10 mnd da jeg ble gravid på nytt. Svangerskapene var ganske like, og forholdsvis like men jeg hadde mer bekkenløsning med nr 2. Jeg hadde tøffe fødsler med begge, dro ingen nytte av at jeg fødte tett iallefall! :)

Det er utrolig morsomt og utrolig slitsomt med to tette. Det er 19 mnd mellom guttene og de krangler det ene øyeblikket og er bestevenner det neste! :) Ville ikke gjort noe annerledes i dag selv om det har vært stritt til tider! :) Nå er guttene 4 og 5 1/2 og vi venter nr 3.

Skrevet

jeg ble gravid da lillegutt var 3-4 mnd (ikke planlagt):) Tenkte at det skulle gå greit da jeg hadde en fin graviditet første gangen.

Men d viste seg at jeg skal ha tvillinger og jeg har slitt med kvalme i 6 mnd (nylig bedret seg). Dette gjorde at jeg var mye sengeliggende og det passet ikke så bra da jeg var i mammapermisjon:( Fortsatt er jeg veldig avhengig av hjelp selvom pappan har pappaperm nå, og jeg får ikke nytt våren med lillegutt. Dette er litt sårt.

Jeg aner ikke hvordan d blir å ha TRE tette, hehe, venter i spenning på det:)

Lykke til med avgjørelsen:) Jeg er kjempeglad for at vi skal ha tre tette med tanke på gleden de forhåpentligvis får av hverandre! Travelt men gøy:)

Skrevet

Jeg ble gravid når eldstemann var 3 mnd... Svangerskapet har vært kjempe lett akkurat som første, men noe mer kan jeg ikke svare deg på da han ikke er født ennå:)

Skrevet

Mine blir ikke like tette, ca 22-23 mnd mellom dem. Svangerskapene har vært ganske forskjellige. Forrige gang var jeg så og si ikke kvalm, denne gangen gikk jeg ned 5 kilo de første mnd da kvalmen satte i. Bekkenløsninga kom tidligere denne gangen, men har faktisk bedret seg og er ikke like ille som sist! Det kan ha noe med at jeg har roet ned på jobbinga tidligere enn sist?? Ellers var jeg mye trøttere sist, men kanskje jeg hadde TID til å være trøtt da, men jeg sov i alle fall mye mer sist.

Magen er mindre denne gangen (symfysemålet er det samme) og lavere enn sist. Mer hormonell denne gangen, men det er bedre nå enn det var i 1. tri!! ;)

Skrevet

Jo, forresten, vi prøvde å bli gravide da Veslefrøkna var 3-4 mnd gammel, men da det ikke gikk så gikk jeg på pilla i 5-6 mnd før vi startet prøvinga på nytt, det tok da ca 4-5 mnd (Veslefrøkna satt på første forsøk, men det var også ca 5 mnd etter pilleslutt).

Skrevet

Jeg ble gravid da storesøster var 5 mnd. Det var planlagt og svangerskapet var tyngre, men greit. ikke mer bekkenløsning, men flere kilo og mere vann. Ammet gjennom hele svangerskapet .- det tror jeg gjorde at kvalmen var bedre i 1. trimester (skal gjøre det visstnok).

Nå er ungene 3 og 4 år og det har vært både slitsomt og fint. De er veldig avhengig av hverandre, de sover i dobbeltseng liker ikke å ligge på hvert sitt rom. Leker mye sammen, forsvinner stort sett opp på rommet når barnehagen er ferdig. Sammenligner seg mye - noe som er litt sårt for lillebror som alltid konkurrerer med en som er ett år eldre. De er viltre og samtidig veldig flinke til å samarbeide. Vil helst gifte seg med hverandre når de blir store. Har de samme interessene og bruker de samme klærne - mye dongeri / t-skjorter. Leker med de samme lekene. Storesøster har begynt å lese og skrive litt og det er sårt for lillebror. Men hun er veldig søt og prøver å hjelpe ham. Bursdager i barnehagen er såre for lillebror som har opplevd å ikke bli invitert - han regner dem som jevngamle og argumentet om at det er for 4-åringer biter ikke noe sårlig på ham. Storesøster er veldig obs på at hun klarer ting bedre, samtidig har hun masse omsorg for ham.

Er veldig spent på hvordan det blir å få en til - ungene gleder seg men mistenker at de ikke helt har skjønt hva som skal skje:)

Skrevet

Fødselen med nummer 2 var helt fantastisk, rask og tilnærmet smertefri. :)

Jeg ble gravid når førstemann var 8 måneder, så det er 17 måneder imellom dem. :)

Jeg hadde endel blodtrykksfall som forårsaket at jeg besvimte ettpar ganger, også hadde jeg bekkenplager, men under fødselen hadde jeg ingen komplikasjoner, som sagt...det var en fantastisk fødselsopplevelse.

To tette er slitsomt i begynnelsen, spesielt om du har begge hjemme (som jeg hadde) for hos meg ville ikke minstemann sove om natta og eldstemann var jo stort sett våken hele dagen unntatt en lur på 2 timer midt på dagen...og var jeg virkelig uheldig så var minstemann våken da. Så det var en lang periode med særdeles lite søvn, og jeg var nokså sliten. Nå er guttene 4 år og 2,5 år, og det er fantastisk. De har alltid en lekekammerat og det er så godt at de kan underholde hverandre. :) Det er mye knuffing også, naturlig nok, men det er ingen tvil om at de to guttene er veldig glade i hverandre. :)

Skrevet

Er på besøk fra 2-tri!

Jeg er 19 uker på vei med nr 4, og 2 tette. Ble gravid da mini var 6mnd. Det var planlagt, men regnet ikke med jeg ble gravid så kjapt! satt på 1 forsøk. Forige sv.skap var grusomt med så kraftig bekkenløsning at jeg nesten ikke kunne gå+ enorme kynnerer fra uke 12 med nedpress. Kvalme hele sv.skapet med oppkast fram til uke 22. Har vært dårlig med alle 3, men nå med nr 4 går det som en drøm.

var kvalm de første ukene og veldig trett, men gikk over i uke 13. Merker heller foreløpig ingenting til bekkenet:)

Men sliter veldig med migrene da, men det er bedre enn b.l.

Gleder meg veldig til å få 2 tette, de kommer til å få sååå glede av hverandre:) Lykke til:)

Skrevet

Jeg synes 2- 2,5 år er den ideelle aldersforskjellen mellom søsken, og siden det klaffet på første forsøk ble det akkurat 2 år (23 mnd) mellom mine to=)

Jeg ville ikke ha dem tettere, fordi jeg ønsket at storesøster skulle bli litt større først (ha et godt språk, være litt mer selvstendig osv), og fordi jeg ønsket at hun skulle være litt mer stabil på natten først også (nattevåk med 2 små fristet IKKE for å si det sånn;). Samtidig ville jeg ikke at alderforskjellen mellom dem skulle bli FOR stor heller, slik at de skal få mest mulig glede av hverandre i oppveksten med tanke på lek osv, og da synes jeg ca 2 år er perfekt, mens 3-4 år blir litt mye.

Var nettopp en tråd om dette inne på småtroll-forumet forresten;

http://www.dinbaby.com/forum/thread/143212459

Svangerskapene var ganske like egentlig, men svangerskap nr 2 var naturlig nok hakket mer slitsomt pga aktiv 1,5-åring i hus (som sto vedsiden av meg og "trøstet" meg når jeg kastet opp om morgenen, og som elsket å smøre babymagen med solkrem og klappe og kose på;) Men ikke mye tid til å hvile på sofaen nei, spesielt siden eldste ikke gikk i barnehage og var hjemme med meg på fulltid.

Tja, hva skal man si... Det er travle dager, og tidvis ganske slitsomt, men også utrolig koselig og fantastisk flott å se søskenkjærligheten og samspillet barna i mellom. De første månedene med ny baby i hus gikk veldig greit synes jeg- babyen sover jo mye, og man får god tid til å ta seg av eldste også. Etterhvert som yngste vokser seg til, sover mindre om dagen og blir mer mobil, blir det travlere dager og tidvis mer hektisk/ stressende, men også mer gøy siden samspillet mellom søsknene øker og de begge blir større. Nå er eldste 2,5 år og yngste snart 8 mnd, og vi har til nå opplevd lite sjalusi, og MYE kos og klems og fryd og gammen, så det har i grunn gått over all forventning det hele, og jeg koser meg som travel men lykkelig tobarnsmamma=)

Skrevet

Hvordan var graviditetene og fødslene i forhold til hverandre?

- De var ganske lette og forholdsvis like begge graviditetene. Merket litt mer til bekkenløsning (vond i symfysen) med nummer 2. Merket også at det var mer slitsomt å gå gravid når man har en liten å ta hensyn til i tillegg. Man kan ikke sette seg ned etter jobb med bena høyt da gitt....

Hvor mange måneder gikk det fra første mann kom til du ble gravid på ny?

- Ble gravid med nr. 2 da nr. 1 var 9 mnd. Så det er 18 mnd. mellom dem.

Hadde du noen komplikasjoner?

- Nei. Bortsett fra førstefødt ikke kom normalt, det måtte keisersnitt til. Nr. 2 kom på vanlig vis. 1,5 t på sykehus... vips så var hun ute.

- Perfekt. Nå er de 5 og 4 år gamle. Er veldig enkelt å ha de i samme avdeling i barnehagen. Er gøy på ferie, da vi kan gjøre de samme tingene... De har samme inteteresser (ref. kino, etc). De har STOR glede av hverandre.

Det er så ok at jeg nå går løs på nr. 3. =) har 2 mnd. igjen. Men dette svangerskapet har vært tungt!!!

Skrevet

Alt i alt, så virker det som at dem som hadde et bra 1. svangerskap/fødsel også hadde en grei 2. svangerskap/fødsel:)

Tenker vi venter en måned eller to til før vi begynner å prøve. likte veldig godt å gå gravid, så gleder meg til det igjen. Håper det blir like bra som sist:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...