Gå til innhold

NOen som jobber 75 prosent i turnus her? Eller som vet sånn va hvordan en slik turnus vil se ut?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobba 75% turnus i hjemmesykepleien for noen år siden.

Vi hadde 8 ukers turnus med jobbehelg hver 4. helg.

Jeg jobba forskjellig alle disse 8 ukene.

I snitt blir det vel ca 4 jobbedager i uka, men noen uker kunne jeg jobbe 5 dager, mens en annen uke bare to dager.

Også var det flest dagvakter. Aldri mer enn 2 kveldsvakter i uka.

Men sånne turnuser er så forskjellige.

Var det noe spesielt du tenkte på i fht turnusen?

jeg skal jobbe i hjemmesykepleien jeg også, med arbeid hver 3.helg. Jeg tenkte på å ha eldstejenta 60 prosent i SFO istedetfor 100. Men det går vel gjerne ikke om turnusen er så uforutsigbar...var det bra å jobbe i hjemmesykepleien?

Kan du ikke be om å få en utskrift av den turnusen du skal gå?

Kanskje litt vanskelig å få til 60% sfo plass, men det kan jo hende at du får en litt mer regelmessig turnus enn den jeg hadde.

Jeg har aldri lært så mye som de åra i hjemmesykepleien.

Man lærer seg å bli selvstendig og blir ekspert på mange forskjellige ting. Særlig syns jeg sårstell var morsomt, siden jeg lærte så mye om det. Ellers er det hektisk, men arbeidsdagen går veldig fort.

Det tar kanskje litt tid å bli vant til å komme hjem til alle mulige folk, men etterhvert blir det også en vane.

De fleste er veldig takknemlige for at man kommer og hjelper dem. Det fins jo selvfølgelig enkelte som man kvier seg litt for å gå til, fordi de er generelt sure eller fordi man ikke kommer godt overens av andre grunner. Men utrolig lærerikt altså!

Grunnen til at jeg slutta var at vi bytta sjef og hu var fullstendig talentløs. Mange som slutta i protest etter hu begynte, deriblant meg. Synd, men sånn ble det nå engang.

Du kommer nok til å trives:)

Annonse

Oi, det var et vanskelig spørsmål.

Du vil jo få opplæringsvakter før du begynner for fullt, for å se hvordan man gjør forskjellige ting på din arbeidplass.

Jeg tror ikke man egentlig må kunne så mye fra før, for etterhvert vil du oppdage hvor forskjellige brukerne er og hvor forskjellige rutiner de har på den samme tingen. Det som er vanskelig er å finne balansen mellom å være ydmyk for å komme inn i andres hjem og respektere deres rutiner på ting, og å ikke la seg overkjøre og manipulere til å gjøre alt mulig man egentlig ikke kom dit for å gjøre. Hehe, øvelse gjør mester!

I en sånn type jobb blir man overlatt mye til seg selv. Jeg mener den viktigste egenskapen man har er å tørre å spørre de andre hvis man er usikker på noe. Hvis man føler seg usikker på et spesielt stell eller en prosedyre av noe slag, så be heller om at noen blir med deg og viser deg den første gangen, eller få det godt forklart. Hvis du er midt oppe i noe som du føler du ikke kan håndtere alene, så ikke nøl med å ringe etter hjelp. Alle har forståelse for at man vil spørre mye i begynnelsen, men alle er ikke like flinke til å tilby seg å hjelpe.

Også vil jeg råde deg til å få noen av de andre til å nummerere lista som du skal gå den første tida, så du vet sånn ca hvem du skal gå til tidlig og hvem du kan vente med til litt utpå dagen. Dette er noe som går av seg selv når man har jobba en liten stund, men som kan være vanskelig å se i begynnelsen.

Jeg vil tro de fleste føler seg litt usikre i begynnelsen, for man blir liksom kasta rett uti det, men etter en liten stund, føler du deg mer sikker på deg selv enn noen gang.

Jeg er sikker på at det kommer til å gå veldig bra. Og bare husk at selv om det er mange navn og mange adresser å forholde seg til i begynnelsen, så vil du nok i løpet av en måned kjenne til de aller fleste på alle listene. Man blir fort kjent!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...