Gå til innhold

hjemmelaget babymat - gode oppskrifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg vil prøve å være litt flinkere med nr 2 enn nr 1...og lage litt hjemmelaget (middags)mat. Trenger tips. Vil noen gi meg noen gode oppskrifter som er fine å starte med til ei lita jente på 6 mnd? (hun har foreløpig kun fått pupp og grøt, men tenkte begynne med litt mer snart).

husker at jeg så et innlegg med en link til en blogg med babymat på, men jeg finner den ikke igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn helt i starten gjorde jeg det veldig enkelt..lagde grønnsaksmos av potet, gulrot, søtpotet, brokkoli og blomkål (andre grønnsaker kan selvfølgelig brukes).

Jeg lagde ofte mos av grønnsakene hver for seg, og hadde i isbitformer. Slik kunne jeg ta opp bare det jeg trengte og jeg kunne blande som jeg ville. Tok opp av fryseren, tinte i mikroen og hadde i litt olje og noen ganger litt MME.

Nå har jeg begynt å lage litt mer avanserte middager til henne - disse lagde jeg f.eks. i går (lager alltid store porsjoner og har i fryseren)

Laks

brokkoli

søtpotet

hvitløk

basilikum

Laks

gulrot

potet

blomkål

ingefær

dill

hermetiske tomater

squash

kylling

oregano

basilikum

Alt tilberedes på samme måte - deles i små biter og kokes til det er helt mørt. Moses med stavmikser

Skrevet

Ja, det var din blogg Custamummy:-) (nå har jeg lagt den på favoritter) Tusen takk for svar alle sammen! Skal ta en dag til uken å få laget opp litt til fryseren, og så er det bare å håpe på at mini liker det. Nå har jeg mange fine oppskrifter å følge. Glimrende!

Et spørsmål til: kan man gi alt av grønnsaker, kjøtt og fisk og pasta fra 6 mnd? laks og kylling er kanskje greit å starte med? eller kanskje bare gi grønnsaker først, og vente med kjøtt og fisk til 7-8 mnd?

Skrevet

jeg har fått vite at man begynner fra 7 mnd med kjøtt og fisk.

Skal snart begynne med litt kylling her og regner med å gi det i en liten ukes tid før jeg forsøker meg på mer, ser litt ann på hvordan han reagerer på det :)

link til når introdusere hva

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article240309.ece

Skrevet

ok!

Tusen takk for link, nyttig! Lykke til med kyllingen:)

Skrevet

Så flott blogg! Flink du er:-) Takk.

Skrevet

ja, kjempefin blogg, men er ikke jeg som har skrevet den!! Kom over den når jeg søkte på babymat :)

Skrevet

Den grønnaksmosen til puppen og lillemor var nammy. Tusen takk. Godt i gang med smaksprøver den. Og gleder meg til å prøve oppskriftene til Costamummy også! Hjemmelaget babymat er jo mye bedre og enklere enn jeg tenkte på forhånd. Dessuten har ikke min 2 åring eller snart 40-åring vondt av litt grønnsaksmos heller;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...