Flaggermusa Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Mini kunne sove i flere timer på dagtid frem til han var ca 3 mnd, etter det har han blitt en såkalt 30-minutters baby. Det kan være slitsomt i lengden både for meg og han. Er dette bare en periode de er gjennom eller vil det være sånn for alltid? Han er 4 mnd.
Canari Skrevet 15. mai 2011 #2 Skrevet 15. mai 2011 Minstemann begynte å sove litt og litt engre fra ca 8 mnd alder. Sov lengre ved trilling i vogn da.
Flaggermusa Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. mai 2011 I vognen kan han sove mange timer når vi er på tur. Sover gjerne en stund etter vi er kommet hjem også, men det er ikke vits å legge han i vogna å la den stå i ro. Da er det 30 minutter på slaget.
SAE + MAE <3 Skrevet 15. mai 2011 #4 Skrevet 15. mai 2011 Jeg har også hatt en 30 min baby lenge, men så leste jeg et sted at en baby bruker 30 min fra de sovner, går inn i dyp søvn også tilbake til lett søvn. Mange klarer ikke overgangen til dyp søvn igjen så derfor våkner de etter 30 min. Jeg fulgte litt med på klokken og når det nærmet seg 30 min i sovingen var jeg klar og puttet inn smokken igjen og vogget litt på vogna, da sov han videre. Nå har vi en lang lur hver dag, hvor jeg da rundt hver halvtime "hjelper" han å finne søvnen igjen Man må være klar når de begynner å røre på seg og våkne, for er an for treg våkner de for mye og da går det ikke
bitthen Skrevet 15. mai 2011 #5 Skrevet 15. mai 2011 Gikk over ved ca 9 mnd- alder. Det hender ennå at han av og til sover bare 30-40 minutter. I vogna er det umulig å få han til å sove mer enn 30 min. I senga kan har sove opptil 2 timer på en god dag. Du må nok bare smøre deg med tålmodighet, ellers så kan du prøve som SAE foreslår, det funker for noen
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. mai 2011 #6 Skrevet 15. mai 2011 Vii har/hadde også en 30 minutters baby... Han begynte med dette ved da han var ca 2 mnd.. Utrolig slitsomt,og ikke minst upraktisk!! Nå er lillegutt snart 8 mnd og det har blitt betraktelig bedre! Fra han var 6 mnd gammel kunne vi gjøre som hun over her sier,passe på å stå klar med sutten og rugge på vogna,så kanskje,kanskje,han sov videre.. Etterhvert funket det bedre og bedre. De siste to ukene har han sovet lenge på den første duppen.. Dvs mellom 1,5 time og 2.. Og det uten at vi trenger putte sutt eller rugge på vogna. Av gammel vane kikker jeg alltid bort på han når det har gått en halv time (han sover i vogna på terassen som er synelig fra stua...), og han våkner alltid etter 30 min fortsatt men han sovner igjen med engang,av seg selv. Har hørt mange si at det er vanlig at det går over ved 8-10 mnd alder, så du har nok en god stund med 30 min dupper firan deg ;-) du får håpe på det beste men forberede deg på det "værste" :-)
Flaggermusa Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 15. mai 2011 Jeg gjorde som SAE sa i dag, stod klar over vogga Fikk han til å sove igjen og han sov i 2,5 time Men, når han begynner å røre på seg og jeg får han til å sove igjen begynner man på nytt da? Og må stå klar etter 30 min igjen?
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. mai 2011 #8 Skrevet 15. mai 2011 Så bra :-) min erfaring er at du trenger ikke det! De gangene vi fikk han til å sove igjen etter 30 minutter så sov han bare videre.. Kom han seg først over 30 minutter kunne han sove leeenge,da var liksom dagen reddet hehe :-)
Flaggermusa Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. mai 2011 Skal vokte vogga som en hauk fremover nå
SAE + MAE <3 Skrevet 15. mai 2011 #10 Skrevet 15. mai 2011 Så bra det fungerte hos dere også!! Jeg har også erfart at man ikke trenger å gjøre det på samme måten etter enda 30 min, at da sover han bedre av seg selv.. Men noen ganger "hjelper" jeg han igjen senere i søvnen, men han pleier ikke sove så lenge etter rugging nr to, tror det har med at da er han egentlig uthvilt og vil ikke sove mer.. Er bare den første kneika etter 30 min jeg trenger å hjelpe han med. Her sover han max 2 timer på den "lange luren", men da er han som regel smørblid og klar for mer av verden så da er det jo greit
Fru Tuttemor Skrevet 15. mai 2011 #11 Skrevet 15. mai 2011 Takk for et flott råd,ska stå parat imorgen jeg å prøve håper det funker Liker ikke helt at han MÅ trilles for og sove lenge nok..
Karma! Skrevet 16. mai 2011 #12 Skrevet 16. mai 2011 for de fleste går det over ved 9mnd ( det er da man virkelig kan finne ut om man har noen gode "duppere" ) du kan se om du klarer å få han over denne 30min kneika som de andre sier, men det er litt av et styr hvis han blir avhengig av "hjelp" hver gang han skal sove! Snakker desverre av erfaring! Vi holdt på å slite oss i hjel med å hjelpe han over kneika! vi prøvde alle disse rådene man finner her inne, men tilslutt var det bare å innse at vi måtte vente til han var rundt 9mnd. (dette med 9mnd er noe som visst nok er forsket på, kan ikke huske hvor jeg las det, uansett det går over!) er nå snart1,5år og sover sikkert 3-5timer mer i døgnet enn da han var mellom 4-9mnd :-o
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 16. mai 2011 #13 Skrevet 16. mai 2011 Trur jeg har fått en sånn baby jeg også. Sovingen har gått knirkefritt og forutsigbart frem til 3 mnd. Sov sammehengende 8-9 timer på natta og så 3 timer sammenhengende midt på dagen. Nå er det ikke orden på noe lenger - må ha med bæresele på trilletur siden han ofte sover en kort stund og skriker hvis han ikke blir tatt opp. Funker fint, men det blir jo ikke mye søvn av det. Sovner stadig ved puppen dog, så det er tydelig at han trenger søvn. Dersom jeg lar ham ligge på fanget sover han 30min-1,5 timer.
SAE + MAE <3 Skrevet 18. mai 2011 #14 Skrevet 18. mai 2011 Jeg var hos fysioterapeut forrige dagen og hun fortalte noe interessant ang det med å våkne igjen etter 30 min. Hun sa at hvis plassering og omgivelser er annerledes etter 30 min enn da de sovnet første gang våkner mange fordi de ikke klarer den "kneika". Så hvis vogna rører på seg da de sovna vil de våkne igjen etter 30 min hvis vogna da ikke rører på seg, hvis de sovner ved puppen vil de våkne igjen etter 30 min hvis de blir lagt et annet sted o.s.v. Jeg har lurt på hvorfor lillemann ikke våkner etter 30 min når han blir lagt i senga si for kvelden, men det er jo fordi der blir han lagt våken og sovner selv, og utifra det fysioterapeuten fortalte er det jo ikke så rart han ikke våkner etter 30 min da
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 18. mai 2011 #15 Skrevet 18. mai 2011 Ja, dette kalles søvnassosiasjon, les mer her; http://www.sovlillebaby.com/assosiasjon.htm Men det stemmer ikke alltid at de kommer seg over kneika- min eldste sovnet så fint i sengen sin på kvelden på egenhånd, men våknet likevel til etter 30 min, og måtte bysses eller synges videre i søvn..
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 18. mai 2011 #16 Skrevet 18. mai 2011 Det stemte ikke her heller.. kunne legge ungen i vogna uten byssing, men han våknet fortsatt etter 30 min, uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå