Gå til innhold

Er så redd babyen min egentlig er sulten - å ikke får nok mat :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei du :)

Jeg har fullammet nå i 1 mnd - med brystskjold pga flate brystvorter. Det har i grunnen gått helt greit frem til nå. Nå føler jeg at jeg begynner å få mindre melk, pluss at hun ikke går så fort opp i vekt som det er ønskelig at hun skal. Hun sovner ofte ved puppen og det resulterer jo i at hun ikke suger så bra og dermed ikke blir ordentlig mett. Etter det gulper hun ganske mye, og så føler jeg at jeg må begynne på nytt igjen - MED lite melk :( Jeg er livredd for at lillemor ikke blir mett, at jeg holder henne litt på pinebenken ved at hun ikke får nok melk. Jeg har forsøkt å gi henne bryst uten skjold - prøvd mange tips og råd, og hun har fått tak et par ganger, men slipper veldig fort igjen. Får ikke i seg noe melk :(

Jeg har gitt mme en natt, og pumpet endel ganger og gitt henne på flaske. Det er koselig å gi flaske når jeg vet det er mm, men så fort det er mme føler jeg meg som "dårlig mor". Å det er ikke godt :( Det svirrer i hodet mitt hver dag: "Du må jobbe mer med amminga! Ikke gi opp enda!" Men jeg føler egentlig at det beste for Sofia hadde vært å kun få flaske, for da vet jeg at hun blir mett + at det blir mindre styr med amming, pumping og tankearbeid hos meg. Men så kommer tankene om at amming er best osv...så får jeg dårlig samvittighet...så veksler jeg mellom disse følelsene og tankene i ett sett. Hvorfor skal det være sånn??? Sukk...

Dessuten har jeg sluttet på medisiner jeg tar pga en kronisk sykdom, kun fordi jeg har lyst å amme henne (det går ikke å gå på dem mens man ammer.). Ingen vet hvor lenge jeg kan holde opp å ta de medsinene, før jeg må ta dem igjen, så svirrer det å baki hodet der.

Jeg vil jo egentlig amme, men jeg føler bare det er masse masse styr når hun aldri blir ordentlig mett, og ikke legger ordentlig på seg. Jeg vet at man ikke er noe dårligere mor om man gir mme - for all del - det er bare det at man så inderlig gjerne vil få til å amme!

Hva syns dere jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du vet hva som er best for jenta di og deg, men trenger støtte på det. Jeg ammer selv, men utdannet sykepleier. Synes det er altfor stort fokus på amming, man skal liksom gjøre det uansett. Jeg tenker at en mett jente på mme og en rolig og frisk mamma er mye bedre enn det du beskriver nå. Skjønner at det er et vanskelig valg, men barn på mme blir like friske som de som får mm. Hun har jo fått mm en måned nå, hvis man kan amme er det jo viktigst i starten. Det er da min mening :) Lykke til! Klemmer

Skrevet

Støtter Vimsa27. Lykke til!!!

Skrevet

Hvor mye har hun lagt på seg i det siste da? Jeg ammer jenta mi og hun la også på seg litt lite i starten. Var først etter 6 uker at vekten virkelig skjøt fart. Jeg ble veldig stresset av det, men når jeg endelig fikk roet meg og slappet av litt fikk jeg mye mer melk. Kanskje du sliter deg ut med amming, pumping og bekymring? Dette er jo noe som virker negativt for melkeproduksjonen. Virker hun rolig og fornøyd da? Slapp? Ikke alle legger på seg så lett i starten selv om de får bra med melk.

Hva med å droppe pumpingen og heller legge henne til så ofte hun vil? Det er som regel mye mer i puppene enn det du klarer å pumpe ut. Jeg ble ihvertfall veldig stresset av å pumpe, fordi jeg syns jeg fikk ut så lite!

Kanskje problemet er at hun sovner og ikke at du har for lite melk? Gode tips for å holde henne våken under amming er å kle av henne litt, slik at hun ikke ligger å har det for godt å varmt. Ikke så hun blir kald selvfølgelig! Massere inni hånden og under foten stimulerer sugerefleksen. Eller hva med å ta bleieskiftet midt i måltidet, slik at hun våkner igjen hvis hun sovner?

Kan også bli litt "feil "å gi mme hvis målet er å fullamme, siden det da blir mindre etterspørsel etter melk fra brystet og derfor mindre produksjon. Men skjønner veldig godt at det er betryggende å gi litt mme for å sikre seg at hun er mett! Du kan jo også halvblande mm og mme å gi på flaske :)

Ammehjelpen.no har mange fine artikler og tips.

Syns du skal gjøre det som føles riktig for deg. Enten det er amming, mm på flaske eller mme på flaske. Viktig å ikke slite deg ut og prøve å nyte tiden så godt du kan. Jenta di har jo fått mm i 1 mnd, noe som er kjempe flott :)

Skrevet

Og en annen ting.....

Kommer melka di raskt, eller må hun suge en stund før den kommer? Hvis det er tilfelle kan du dra til legen å få resept på syntocinon spray som gjør at melken kommer lettere :)

Skrevet

Jeg fullammet i 2 mnd,og gutten min virket fornøyd.Han spiste hver 2 time, sov litt og ingen grining. MEN han la ikke på seg mer enn ca 800g fra fødsel og til 8 uker,og det er altfor lite.

Dermed ammet jeg han og ga mme etterpå,men etter 2 uker slik fikk han bare mme.Nå vett jeg at han er mett og fornøyd og vet hva han får i seg,har også lagt godt på seg.Men ikke er enn nordmalt for baby på 3 1/2 mnd.

Det som er merkeligt er at det virket som jeg hadde nok melk for det rant bare fra det ene brystet når han fikk fra detandree brystet...

Skrevet

Med 1. mann slet jeg med lite melk, men ville heller ikke gi opp amminga.

Det jeg gjorde var å amme i 5-10 min på begge bryst, for så å gi flaske. Så mye hun ville ha. Max 3 timer imellom.

Da gikk ikke melkeproduksjonen ned, vekta gikk opp og jenta var god og mett!

Skrevet

Hvor ofte ammer du? Har dere noen rutine på ammingen? Hvis hun får mat for ofte, så blir hun kanskje ikke så veldig sulten, sånn at det kan føles som om hun ikke får nok mat?

Jeg er også veldig usikker noen dager på hvor mye lillebror får i seg. (Vi fødte jo omtrent samtidig) Han sliter med å holde på puppen, og blir veldig sliten av å amme fordi han har en skikkelig låsning i nakken. Denne gjør at han også spiser superfort, så han kan godt være ferdig på 5-10 minutter og stappmett. Da går det fort 3-4 timer før han vil ha mat igjen. Gir jeg mat for tidlig, blir det bare tull, og han ender opp med å småspise, og jeg blir råstressa. Mye deiligere når jeg holder meg til 3 timers "regelen" min. De sier jo fort ifra hvis de er sultne, iallefall gjør lillebror det.

Jeg regner med at vi blir tryggere på dette etterhvert jeg, vi har tross alt ikke kjent smårollingene våre mer enn en måned, og de er små og ikke så sterke enda. Det blir sikkert bedre!

Skrevet

Kan du ikke bare gi litt mme etter du har ammet ? :)

Skrevet

Eller prøve med en flaske mme om kvelden? Det gjorde jeg. Gutten min la på seg for lite med bare amming. Med en flaske om kvelden ble det ca. 150g per uke, noe som helsestasjonen "godtok". Nå har han begynt med grøt og vekta er ikke lenger noe issue her i gården - stor gutt!

Skrevet

PS: kom til å tenke på det med medisinene dine. Hvis du velger mme og å starte opp på medisiner som du trenger, er i alle fall dårlig samvittighet det siste du skal ha!! :-)

Skrevet

Å som jeg føler med deg!

Jenta mi fikk ikke nok mat fra hun var ca 10 dager til 1 mnd gammel. Hadde kolikk frem til hun var ca 1 mnd gammel (ble kurert med kiro) og sovnet ved puppen. Ble en ond sirkel som gjorde at hun ikke fikk i seg nok mat og nok ble slappere og slappere. Som 1 gangsmor trodde jeg hun fikk i seg nok mat da hun ikke var slapp eller sutrete. Typiske tegn på for lite mat. Hun hadde også gått opp 200g på 3 dager ved 1 kontroll etter hjemkomst fra føden. Fikk derfor SJOKK da vi var til hs da hun var 1 mnd gammel. Hadde kun gått opp 100g på 14 dager. Hs mente jeg skulle fortsette å amme henne slik jeg hadde gjort en uke til å så ta en ny vektkontroll. Jeg ble mildt sagt stresset men gjorde som hun sa. Neste uke hadde hun gått ned 50 g og jeg begynte med MME. Var helt fra meg å gråt hele den dagen som så klart resulterte i at jeg hadde lite melk da jeg pumpet meg for å sjekke hvor mye melk jeg hadde. Følte meg som verden verste mor og at jeg hadde sultet ungen min.

Mine erfaringer er at du IKKE er noe dårligere mor om du gir MME. Jeg slet veldig med dette selv men fikk gode råd fra søstern om å stole på meg selv å ikke stresse. Ingenting virker inn så negativt på produksjonen som stress. Jeg mener også som andre at du kan godt droppe pumpingen da du ikke får ut like mye som om hun ammer selv. Legge henne til brystet så ofte hun vil og gjerne hver annen time. Dersom du synes det blir for mnye stress kan du gjøre som meg å delamme. Dvs at jeg gir henne bryst først før jeg gir henne MME. Har forsøkt med økedager over flere dager uten at produksjonen har tatt seg opp. På natten gir jeg henne kun MM.

Og ikke glem at hver minste dråpe med MM er gull verdt for babyen din. Om det så bare er 1x i døgnet er det bra. Prøv å kos deg med ammingen:)

Uansett hvordan det blir har du gjort ditt ytterste og er absolutt ikke noen dårligere mor om du gir deg.

Anbefaler også ammehjelpen:)

Lykke til!

Skrevet

Å tusen takk for gode svar alle sammen - det er så godt å høre at vi er flere i samme båt! Jeg har nå blitt fortrolig med å gi henne mm så mye jeg kan, og deretter gi henne mme. Hun får mme om kveldene og av og til om natta - resten er ammig. Det fungerer ganske bra nå jaffal...så får jeg se åssen det utvikler seg. Hun hadde lagt på seg 100 gr på 5 dager, og det er jo kjempebra!!!

Takk for at dere er her og gir råd og støtte - er så takknemlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...