Gå til innhold

Tilrettelegging av arbeid i barnehage -noen med erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er 5+4 på vei med barn nr 3 :)

Jobber som ped.leder i barnehage og har en hektisk og aktiv hverdag! Bekkeløsningen fra de forrige graviditetene henger igjen, men har ikke blitt noe spesielt værre etter at jeg startet i jobb. Den holder seg stabilt ustabil kan man kanskje si :P Dvs noen dager på jobb er jeg nesten helt fin, andre er det VONDT hele dagen, og litt vanskeligheter med å gå, men dette er jeg vant med. Men pga mye løft og enkelte feilbelasninger som er umulige å unngå på en småbarnsavdeling, så har korsryggen også begynt å få gjennomgå, og spesiet etter at jeg ble gravid har jeg hatt mye vondt i ryggen i tillegg til bekkenet.

Nå har utmattetheten også kommet og tatt meg litt. Føler liksom ikke jeg klarer å yte max på jobb, er sliten, trøtt, kvalm og stadig svimmel. Sover veldig dårlig om natta, siden "morgenkvalmen" foreløpig er værst på nattestid for meg, og flere netter har jeg ikke fått noe søvn i det hele tatt.

I den jobben jeg er i er det ikke bare å "gå på pauserommet og ta seg en hvil ved behov", dette vil gå utover barna og de andre voksne på avdelingen, da vi ikke er fler enn vi må være. Hva kan liksom gjøres av tilrettelegging i en slik type jobb? Det hadde liksom vært en helt annen sak om jeg hadde kontorjobb, men jeg har jo et aktivt omsorgsyrke og da går det ikke an å legge seg ned ved behov. Lurer veldig på om noen andre av dere har erfaringer med dette? Hva har blitt gjort av tiltak både ift bekken og rygg og ift generell dårlig form som gravid? Ligger som et slakt når jeg kommer hjem, og har dårlig samvittighet overfor barna mine...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

Skjønner hva du mener, jeg er så glad for at jeg bare har ca 4 uker igjen på jobb før jeg går ut i perm....

Jeg jobber også i en barnehage der det går 33 barn fra 1 til 2 år, og ja d er travelt hele dagen...

Nytter ikke å legge sg nedpå innimellom..

Jeg har fått tilbud om lengre pauser, så lenge jeg føler for, men selfølgelig sunn fornuft, de dagene jeg føler for det...(har ikke brukt det mer enn 4-5 ganger), og så får jeg ligge å passe på de som skal såve på madrass... det tar mange ganger 3 kvarter og det jelper på det også...

Jeg blir spurt somregel om jeg vil stå på kjøkkenet å lage mat eller kle på ungene å få dem ut , noe som har vært litt tungt å bøye seg ned spesielt med så mye klær de må ha på vinteren...

Myyye bedre nå når det blir sommer...

Får sitte å lage litt bursdagskroner og er den som får holde på med bordaktiviter som maling og perling... (liker det godt også)

Det er bare du som hvet hva slags tilrettelegging du føler du trenger for å klare dagen....

For å si det sånn så har jeg ingen andre plager enn at jeg var utrolig sliten og utslitt i en periode fra uke 15 til 23, men etter uke 23 har alt vært heeelt topp, så nå er planen at jeg skal jobbe helt til siste dag slik jeg har gjort med mine to andre barn...

Lykke til med tilrettelegging...

Det kan jo hjelpe med 40% sykemelding slik at du får fri 2 dager i uken..

Skrevet

Vi har ei på jobb nå med bekkenløsning, og følgende tiltak: en pilatesball på avdelingen så hun kan sitte og "vippe" på den i stedenfor å sitte på gulvet (ekstremt populær leke blant barna og), lite løft (dvs at alle barn som kan kommer seg opp i vogner, på stellebord selv og stoler selv). Ekstra lange pauser og en ekstra pause utpå ettermiddagen + at hun bruker varmepute ved behov.

Det finnes masse tilrettelegging å gjøre hvis bare både leder og ansatt er innstilt på at dette skal gå. Ta kontakt med en jordmor og spør om råd for tilrettelegging, de har masse erfaring og kunnskap også om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...