Gå til innhold

Kan dette komme av vanskelig fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk 16 dager over tiden og ble satt igang etter 14 dager. Vannet gikk og det var misfarget, men ble liggende i nesten to døgn før noe skjedde. Da fikk jeg feber og ungen ble tatt ut ved akutt ks. Ingen dramatikk og jeg fikk epidural. Han fikk apgarskor (eller hva det heter) på 6 eller 7 først og så 9 en stund etterpå.

Nå har han etter flere år med utredning for autisme fått diagnose ADD og epilepsi. Så jeg lurer på om denne fødselen kan være årsaken til dette. Han har også fått påvist kromosomfeil på autismekromosomet, men usikkert hva det gjør med han.

Jeg har nå søkt om planlagt ks, men vet ikke om jeg får det. Hørt at SUS er det strengeste sykehuset i landet med tanke på planlagte ks. Kan også nevne at jeg fikk påvist bakterien som tok livet av flere babyer sommeren -06 når jeg fikk barnet mitt . Husker ikke hva det heter.

Nå er jeg 20 uker på vei og gruer meg veldig for resten av svangerskapet pga jeg ikke vet om jeg får ks eller ikke. Legen min sier det kommer an på hvor god jeg er å snakke for meg når jeg er på samtale med fødselslegen der. Jeg er ikke god å snakke for meg. Er sjenert og tør ikke si så mye. Huff.

Hva om de lover meg at jeg ikke skal gå på overtid osv... vil liksom ikke hjelpe min redsel noe...

Har spurt inne på Spør jordmødrene, men har ikke fått svar ennå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det hjelper å bli hysterisk og ikke vise all din ro rundt dette, da bestemmer de hva som skal være agenda.

jeg har flere to venninner og noen bekjente som har stått på for å få keisersnitt og fått det fordi de ikke ga opp, men var så redd og engstelig rundt dette. Det stemmer nok, de var redde og hysteriske, men det hjelpåer lite å ti stille og ikke vise de den redselen.

Skrevet

Jeg tror ikke at diagnosene på barnet ditt kommer av en vanskelig/lang fødsel, men jeg kan godt forstå at du opplevde det som traumatisk og derfor ikke ønsker vaginal fødsel igjen.

Apgar score på 9 etter 5 minutter er jo en bra score, så det ville jeg ikke hengt meg opp i.

Hadde du streptokokk B den gangen?? Det hadde jeg under den første fødselen min, og barnets øyne, nese og munn ble derfor skylt rett etter fødsel i tillegg til at jeg fikk antibiotika intravenøst da fødselen startet. Dette kan gjøre at barnet får en infeksjon etter fødsel, men vil nok ikke kunne forårsake hverken ADD eller epilepsi.

Ved min andre fødsel var vannet misfarget, og minstegutt fikk lungebetennelse som følge av dette. Lå innlagt på nyfødtintensiven i en uke etter fødsel.

Hvis ditt ønske om keisersnitt bunner ut i fødselsangst kan det også hjelpe å snakke med en jordmor om dette. Jeg kjenner flere som har fått god utbytte av dette, og valgt vaginal fødsel fremfor keisersnitt i etter samtaler:)

Ta med deg mannen på samtale angående keisersnitt! Kanskje han kan hjelpe deg med å få frem det du mener:)

Ønsker deg masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...