Gå til innhold

hvordan få opp melkeproduksjon! hjelp meg søte snille damer =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har kjøpt meg pumpe i dag.

jeg har lite melk og jenta får mme i tillegg til amming.

men jeg VIL fullamme!

jeg klarte ikke amme første barnet mitt, så jeg er virkelig innstilt på å få det til denne gangen.

hva øker produskjon?

hvilken mat senker produskjon?

kjerring råd?

hvor ofte skal jeg pumpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Min gutt er nå blitt 7 mnd og jeg fullamma til han var 6 mnd.

Jeg vet det høres slitsomt ut, men det som gjorde susen for oss var at babyen fikk mat hver gang han var klar - og det var hver annen time dag og natt. Og om kvelden var det av og til bare 30 min i mellom måltida. En slitsom tid men det lønnet seg:) Når han var to og en halv mnd stabiliserte det seg med mer melk, og lengre tid mellom hvert måltid.

Brukte aldri pumpe, men kan hende det er riktig for deg!

stå på:)

Skrevet

Altså - svaret mitt er helt uvitenskapelig og ikke fundert på ekspertråd eller noe annet enn egen logikk og ting jeg har hørt sånn vagt. Så ta det med en klype salt.

Har hørt at havre skal hjelpe, så de første ukene spiste jeg mye havregrøt. Ellers var jeg veldig påpasselig på å få i meg mye kalorier i form av kjeks, frukt...og bittelitt sjokolade (min logikk er at da har kroppen min lettomsettelig energi til å produsere melk av, men jeg vet ikke om de som har greie på slikt er enige med meg). Jeg fikk fort opp produksjonen, og jeg har fulgt samme "oppskrift" i perioder jeg plutselig har hatt mindre melk, og for meg har det hjulpet.

Pediateren på sykehuset foreslo forøvrig at jeg skulle ta meg et glass øl i ny og ne - han sa at det også øker produksjonen av melk.

Skrevet

Jeg har forsøkt å pumpe opp produksjonen, men det funket ikke. Tror du må legge babyen til så ofte hun vil ha. Jeg fikk ikke melk i den ene puppen og prøvde å legge til babyen og pumpe i tillegg, men ga opp til slutt. Nå fullammer jeg på en pupp. Tror bare du må legge henne til ofte og prøve å la henne ligge og suge selv etter at brystet er tomt, og så prøve å gi så lite mme som mulig.

Jeg pumpet meg om natten og prøvde å pumpe annenhver time, men fannt til slutt at det ikke funket i praksis over en lengre periode.

Skrevet

Jeg testa også ut brystpumpe i starten. Jeg fikk ikke opp skikkelig produksjonen før det hadde gått flere uker etter fødselen. Brystpumpe hjalp meg i hvert fall :) Flere har fått god hjelp av det i tillegg til at en må legge til babyen ofte. Jeg la henne til ikke sjeldnere enn annen hver time.

Jeg må bare skryte veldig av ammehjelpen sine nettsider. Der kan du også sende mail eller ringe til en ammehjelper for å få gode råd. Ta en titt der inne. Jeg er sikker på at du finner masse info du får bruk for.

Lykke til. Og KOS deg med å være mamma enten du kommer til å fullamme eller ikke. Men jeg tror dette kommer til å ordne seg for deg :)

Skrevet

Jeg har en 3 mnd gammel jente og jeg delammer etter at produksjonen dalte. Prøvde med pumpe men min erfaring er babyen får ut mer enn det pumpen viser. Jeg ble stresset etter at jeg kun fikk ut små skvetter men fant ut at hun svelget flere store slurker når hun spiste.

Jeg har også villet fullamme og har prøvd med økedager hvor jeg ammer henne så ofte som mulig og helst annenhver time. Nå sover jenta mi veldig godt på natten. Har ofte sovet til halv 5 og da har jeg tidenes melkespreng.Var en peiode jeg vekket henne kun for å få opp produksjonen men dette sluttet jeg med. De sier jo at nattamming er spesielt gunstig for å få opp produksjonen.

Fikk råd fra hs om å amme henne annehver time i 3 dager hvis jeg ville ha opp produksjonen. I tillegg har jeg lest at alkoholfritt øl ska hjelpe på nhi.no. Øl med alkohol kan visstnok minske produksjonen. Selv drikker jeg munkholm. Har hørt at havre skal hjelpe men det gjorde ikke susen for meg. Vet ikke av noen mat som senker produksjonen men har hørt av hvitløk skal gjøre melken bedre.

Ellers anbefaler jeg å ta kontakt med ammehjelpen. Jeg gjorde det og fikk mange nyttige råd.

Lykke til:)

Skrevet

AMMETE!! kjøpte for å drikke fordi lillemann hadde sånn luft i magen,skulle hjelpe mot det da,men måtte kutte det ut siden jeg konstant gikk med sprengte pupper...skikkelig vondt.. så den funket vertfall på min melkeproduksjon..:)

Skrevet

Jeg slet veldig med ammingen med min første. Mistet mye blod under fødselen, noe som førte til dårlig melkeproduksjon. Hun fikk 1-2 flaske mme om dagen allerede på sykehuset. Selv ville jeg gjerne fullamme, synes det var noe styr med disse flaskene. Fulgte derfor ALLE råd jeg fikk om å pumpe, legge til ofte (hver time), ammete osv.

Det som reddet meg var når ei jordmor hvisket meg i øret; "Drikk ett lite glass rødvin hver kveld"

Dette kunne man gjøre når babyen hadde blitt 6 uker gammel og var visstnok ett gammelt råd Gro Nylander pleide å bruke. Men, det er kun ett glass da. Ikke flere.

Jeg drakk hvertfall litt rødvin, og etter noen dager flommet melka. Var helt sprøtt... Og da hadde jeg gitt 1-2 flasker daglig i 6 uker.

Dette rådet er nok noe omdiskutert. Er kanskje lurt å ta dette glasset når du vet babyen har en lang soveøkt? Evt sende pappan ut på trilletur?:)

Skrevet

Ta glasset rett etter (*mumle stille* eller under) amminga, så blir det ikke særlig mye alkohol til neste måltid (det tar en halvtimes tid før nivået er på topp også, derav mumlesetningen). Et lite glass vin gir deg en promille på mellom 0.2 og 0.5 (under den gamle alkoholgrensa for bil), og dette blir alkoholinnholdet i melka også. Så drikker barnet melka, og får en promille som ligger....nja, lavt. (Munkholm, nybakt brød og kefir har cirka like mye alkohol.)

Dog kan alkohol motvirke utdrivingsrefleksen, så det kan altså ha motsatt virkning også. Det er mulig det er den avslappende virkininga av rødvin som funker? :) Andre kjerringrpåd er vørterøl eller stout (Guinnes), vørterøl er alkoholfri mens stout ikke er det. Det var vanlig å gi øl på barselavdelinga langt inne på 1900tallet, og vørterøl fortalte min mor at hun fikk på 70-tallet.

Kjerringråd fra Ammehjelpen: http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk

Merk spesielt lista over urter som kan redusere melkemengden, vær forsiktig med pizzakrydringa. (Aner ikke hvor mye/lite som skal til, men har hørt om kvinner som fikk sterkt redusert produksjon etter en middag krydra med salvie.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...