Oslojenta79 Skrevet 14. mai 2011 #1 Skrevet 14. mai 2011 Jenta mi på 19 mnd sovner så sent. Lager ikke noe nummer ut av å bli lagt(1830) men ligger opptil 2 timer og prater. har prøvd å legge tidligere,hjelper ikke. Senere blir bare til skriking og løping til senga en million ganger.. Hun sover 1,5 timer i bhg. Sov tidligere 2 timer og da var det likt. Bør jeg kutt ned enda mere? hun sover forresten til ca 07 om morgenen. Sjeldent lengre.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. mai 2011 #2 Skrevet 14. mai 2011 Vi måtte kutte dagsovingen til vesla helt nå fordi det ble så mye tull med leggingen. Hun får seg en power-nap på 10-15 minutter om hun trenger det, men ikke mer. Vi kuttet dette for ca 2 uker siden, og nå bruker hun sjelden mer enn mas 15 minutter før hun er sovnet (mot 1-1,5 time før), ofte sovner hun på under 5 minutter også. Deilig! Forsøk å kutte dagluren helt dere, se om det hjelper.
81-Mamma<3<3 Skrevet 14. mai 2011 #3 Skrevet 14. mai 2011 Hmm.. akkurat det svaret jeg var på leting etter gitt Vi har problemer i timevis hver kveld, og jeg lurte på når man kan prøve å slutte med dagsoving. Jeg trodde det var litt tidlig enda, vår jente blir strax 21 måneder. Men vi fikk omtrent samtidig Alva, så hvis du har sluttet, så prøver jeg og! Andre som også har kuttet ut dagsoving tidlig?
Oslojenta79 Skrevet 14. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2011 Har tenkt tanken,men trodde kanskje det var litt tidlig. Men da skal jeg jammenmeg prøve å la henne sove f eks en halvtime imrg og se. Krysser fingre!!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 15. mai 2011 #5 Skrevet 15. mai 2011 Ja, det er litt tidlig å kutte når de er under 2 år, men noen barn har mindre søvnbehov. Min er akkurat 21 mnd gammel, og var da altså 20,5 mnd når hun sluttet å sove på dagen. Det tok noen dager før vi fikk effekt av å kutte ut luren, så det kan være lurt å huske på at en overgang gjerne ikke er gjort etter bare et par dagers forsøk. De to eldste guttene mine var vel ca 2,5 år når vi kuttet ut dagsoving, og minstegutten omtrent akkurat 2 år. Antagelig er det helt tilfeldig, men av alle de jeg kjenner med barn later det til at jenter oftere har mindre søvnbehov enn gutter når de har passert 1,5 år. For min del må jeg innrømme at det var en lettelse å kunne kutte dagsovingen, den har ofte skapt litt trøbbel for oss med å være midt på dagen (ca 12-14) som er den tiden det passer best å komme seg avgårde på ting med de store barna osv. Nå må vi ikke planlegge inn dagsoving når vi skal finne på ting,vi bare kommer oss avgårde når vi er klar :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 15. mai 2011 #6 Skrevet 15. mai 2011 Jenta mi begynte å tulle noe voldsomt ved legging da hun ble 18 mnd gammel, men dette løste seg med en gang da vi kuttet ut dagsøvnen- da sovnet hun fort og greit på 10 minutter igjen, og sov lengre og bedre på natta også. Så det kan anbefales å forsøke ihvertfall=)
PeppaPig Skrevet 15. mai 2011 #7 Skrevet 15. mai 2011 Jeg har nettopp kuttet ut dagsovingen til jenta mi på 21 mnd også. Den siste uka så har hun bare tullet ved leggetid og sovnet ikke før 22tiden på kvelden. Både igår og idag så har hun bare sovet minimalt (45 minutter i bilen på lørdag og 30 min i bilen idag) og begge kveldene sovnet hun iløpet av 10 minutter. Hun våknet i dag tildlig 7.45 (sov som regel aldri lenger enn til 7-7.15) så enn så lenge så ser det ut til at det å ha kuttet ned på dagsovingen har fungert. Men hvordan gjør dere det med barnehagen? Ber dere de om å vekke ungen, eller ikke la ungen sove i det hele tatt? Barnehagen jenta går i har strenge rutiner på at ungene styrer søvnen selv så der sover ungene så lenge de selv ønsker. Jenta mi sover som regel kun halvannen time og hun blir lagt kl 19.30 på kvelden og holder det gående til kl 22 før hun slokner .(hun gråter ikke, bare prater og leker og har det gøy)
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 15. mai 2011 #8 Skrevet 15. mai 2011 Dette med soving er veldig individuelt ser jeg. Jobber selv i barnehage og har fortsatt 3 åringer som sover. De vekkes etter 30 min og 1 time. I barnehagen hvor jeg jobber er det foreldrene som bestemmer hvor lenge barna deres skal sove. Jeg syns det blir feil at barnehagen skal bestemme dette, det ville jeg som mor protestert på.
PeppaPig Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 Jeg er enig med deg vinterbarnet - det burde jo være opp til foreldrene å bestemme sovetiden til sitt eget barn. Men på den annen side så forstår jeg jo hvorfor barnehagen ikke vil vekke ungene, men heller la de våkne av seg selv. Jeg skal se det an denne uken her - om det enda er kjempemye krøll ved leggetid så får jeg nok ta opp problemstillingen med leder for barnehagen. Jeg har snakket med noen andre mødre som har unger på samme alder som min og de sliter også med akkurat det samme - så vi får kanskje forme en gruppe og legge litt press på at reglene skal endres litt. Takk for synspunkt
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Hvis min sønn skulle ha sovet til han våknet av seg selv, kan han nok sove til 3- halv 4...... Jeg syns også det er helt forferdelig å vekke barna, men sånn må det bare bli når de fortsatt har behov for litt søvn på dagen. Håper det retter seg for deg da:)
malla09 Skrevet 16. mai 2011 #11 Skrevet 16. mai 2011 Vi har en jente på snart 19mnd., og det har vært et mareritt med legging spes siste uken. Legges kl.19,men sovner ikke før kl. 21-22.30.. Sover ca 1 1/2 time på dag, og ca 9-10t på natt. Blir ikke mye totalt. Jeg lurer også på å prøve å kutte ut dagsoving. Syntes det var litt tidlig,men ser jo at flere har hatt nytte av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå