Gå til innhold

problemer med legging!!? (5 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal gjøre altså...

Tusta er nå blitt 5 mnd, og leggingen har egentlig aldri vært et problem.. De første mnd sov hun mye, og hadde liksom sin egen døgnrytme, og la henne inn på rommet når vi la oss. Hun har aldri hatt noen problemer med å sove i sin egen seng, men har blitt til at hun av og til sover litt i vår seng også, fordi jeg av og til sovner mens jeg natt-ammer. Uansett, har hele tiden prøvd å legge henne tidligere og tidligere, ettersom hun sover mindre på dagen og er trøttere om kvelden. Har nå gått fra å legge henne 22:00, til 21:30, til 21:00, til 20:30, de siste ukene har jeg prøvd å få henne i seng senest 20:00, ved å begynne med kveldsstell ca 18:30, så gi grøt og litt mm etter det. Gikk greit et par ganger, hun sovner gjerne til puppen, men kunne fint legge henne inn i senga og hun sov da til 08:00. (Våkner da ca 2 ganger i løpet av natta.)

Plutselig er alt annerledes, hun kan fint sovne rundt 20:00, men når jeg legger henne inn i senga, tar det bare 10-20 min, så våkner hun. Da er hun helt hysterisk. Prøver å ta henne opp, trøste henne og bysse i søvn, hun sovner, men så fort jeg legger hodet hennes på puta våkner hun og blir like hysterisk igjen. Og sånn holder hun det gående, gjerne til 22:30-23:00. Og fortsatt våkner hun 08:00, kanskje 08:30. Hun begynner jo å bli stor, og det er jo opplagt at hun trenger mer søvn. Det som er rart er at hun fortsatt er blid og fornøyd på dagen, og sover ikke noe mer enn det hun skal da. (En lur i vogna på formiddagen fra 1-2,5t, og en litt kortere litt senere, av og til noen små dupper innimellom.) Det skal sies at hun ikke pleier å sove etter ca 16:30, og da burde hun jo være god og trøtt for å legge seg i 19:00-20:00 tiden? Vet ikke hva vi skal gjøre. Men syntes dette med leggingen blir så vanskelig! Merker at mamma og pappa trenger litt voksentid på kveldene også..

Huff, dette ble veldig langt, setter utrolig pris på om noen i det hele tatt gidder å lese gjennom og gode tips mottas med stor takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har litt samme erfaringen. Snill og grei prinsesse som aldri har vært noe problem å legge. Hun har justert leggetiden selv, men siden jeg er et b-menneske legger jeg henne halv ni hver kveld, slik at hun sover litt lenger på morgenen. Men da hun ble seks mnd forandret ALT seg. Hun våktner mye på natta, og vet du hva det er? Tenner. Rett og slett. Hun er grei på dagen, selv om hun er blitt litt mer sutrete da også akkurat da de to tennene nede brøt ut. Men det begynte altså ca tre uker før hun fikk tennene, og da med urolige netter, så det kan være det. Nå er hun sju mnd og vi sliter litt på nettene enda, men vi smører med dentinox og da blir hun roligere. :)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har samma erfaringer som SpinellaOgPrinsessa skrev lenger opp. Måtte også tilslutt ty til Dentinox på tannkjøttet hans for å få han til å sove godt.

En ting ang.Dentinox, hvis du ikke har prøvd det på han tidligere og skal gjøre det på han, husk å teste det ut på et lite område og se om han reagerer negativ til det. (Noen unger tåler dessverre ikke dette og får allergi lignende symptomer). Og husk å smør det KUN på tannkjøttet og ikke på tennene som dukker opp.

Lykke til :)

Skrevet

Tanken har streifet meg faktisk. Har allerede gått til innkjøp av dentinox, men merker ikke noe særlig til at den hjelper da.. Håper nesten det er det, for da ser jeg lyset i enden av tunnelen:) Hun sover veldig greit hvis hun får lov til å ligge på magen til mamma, men er liksom litt redd for å venne henne til det også, sånn uansett. Eller, jeg er ikke så redd, men pappan vil helst at hun sover i sin egen seng, da han fortsatt er redd for å knuse henne mens han sover.. Blir spennende å se om det kommer frem noen tenner snart da :)

Skrevet

Kanskje du skulle prøvd å legge henne i våken tilstand, så hun kan lære seg å finne søvnen i senga si selv?

Her er en kjempefin side om barns søvn, og noen metoder man kan bruke for å lære de å finne søvnen selv.

http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=190

Det aller viktigste er å få barnet til å bli trygg og god i sengen sin, og at det ikke er "farlig" å ligge der, at mamma/pappa er der for meg hvis jeg gråter, og at jeg skal sove nå :)

Når gutten min runda 4mnd (4mnd og 3uker nå) begynte han også å protestere når han ble lagt i sengen sin (hadde aldri problemer tidligere)

Og nå sovner han på maks 15minutter, fra vi legger han til han sovner :)

Etter pysj og stell, amming og deretter kosing/rolig "lek" på stua så legges han i senga da jeg ser han er tydelig trøtt (alltid mellom 19-20), og vet han er mett og god, tørr bleie på etc. Sier natta og går ut. Det tar ikke lange tiden før han begynner å klage/sutre litt, da venter jeg bittelitt (teller til 40 inni meg, litt fort telling, ellers virker det eevig lenge:)går inn, gir han smokken/stryker han over hodet, fjerner meg(går enten ut eller setter meg ved siden så han iikke ser meg), hvis han sutrer igjen, teller jeg til 50, gir smokk, hvis sutrer igjen, teller til 60, smokk igjen, og nå pleier han å sovne.

Men dette telletullet funker ikke hvis han begynner å gråte ordentlig(ikke sutring), da gjør det bare vondt værre.

Hvis han gråter så prøver jeg først å roe han i senga si, stryke han på hodet/kinnet, synge med rolig stemme etc, og det pleier å hjelpe her i gården, Hvis ikke må jeg ta han opp og trøste og kose før jeg legger han ned igjen, og så starter prosessen på nytt.

Og det må sies at leggingen blir 100 ganger værre hvis han er overtrøtt! da kan det ta opp til 1 time før han sovner, med mye gråting, og det er ingen koselig slutt på dagen.. Og leggetiden blir bare tidligere og tidligere er min erfaring. Nå i det siste har han vært stuuptrøtt i 19.00 tiden, så har lagt han da, og det har gått kjempebra uten et knyst :D

Vet ikke om det var noe til hjelp, blei litt langt svar da :D

Uansett, masse lykke til!

Skrevet

Glemte å si at de neste gangene teller man aldri lenger enn til 60 :D (og litt fort telling her i gården, syns det er helt grusomt i mammahjertet å høre på babyn sin sutre) hehe... jeg skrev han pleier å sovne etter kort tid, men det er nå.

Første gangen tok det vel 30minutter før han sovna! (og du måå jo ikke telle selvfølgelig, kan jo bare vente litt isteden, men jeg syns det hjalp meg veldig hvertfall!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...