Gå til innhold

Føde i utlandet, dokumentasjon for engangsstønad?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppholder meg midlertidig i et spansktalende land. Oppholdet blir tilsammen på under ett år, og vi flytter tilbake til Norge litt etter fødselen, så jeg tror jeg har rett til engangsstønad.

Men jeg skal føde her, og lurer på hvordan jeg gjør det med dokumentasjon fra utlandet for å få engangsstønad. Har nå passert uke 26, og vil gjerne ha pengene så fort som mulig.

Jeg må vel ha bekreftelse fra lege på termin, og den må sikkert være oversatt (holder det med engelsk?) og ha apostille (stempel/bekreftelse på at dokumentet er ekte)? Hva tror dere?

Skal sende mail til NAV også, men lurer på om noen i forumet her har noen kjappe innspill på dette? Er utålmodig :)

Fortsetter under...

Ringte NAV for litt siden, og de sa følgende:

Jeg har rett på engangsstønad fordi jeg har vært borte under ett år, desuten hadde de ikke engang registrert noe om at jeg hadde reist til utlandet.

Man må sende inn søknad som vanlig, og legge ved bekreftelse fra lege om termindato. Denne må oversettes, men hun sa det holdt med engelsk. Hun påstod at apostille ikke var nødvendig.

Skjemaet og hjelp til utfylling (Søknad om foreldrepenger eller fedrekvote ved fødsel) finner man her:

https://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/vedleggsveileder?key=267385&languagecode=53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...