mflette Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 vi pusse opp fordi huset skal selges snart.jeg maler, men bruker gassmaske.noen som tror at jeg er trygg for skadelige gasser da?? er 6 uker på vei
mflette Skrevet 14. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2011 er vannbasert,men lukter ikke akkurat godt....harmoni veggmaling
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 14. mai 2011 #4 Skrevet 14. mai 2011 Tror ikke vannbasert maling er så ille, sørg for god lufting, og unngå løsemidler og oljemaling, lim o.l
Enknerteiertogenspire Skrevet 14. mai 2011 #5 Skrevet 14. mai 2011 Hei! Vannbasert er faktisk verre enn oljemaling. Du bør helst unngå å male og oppholde deg i rom som pusses opp...
Liten2012 Skrevet 14. mai 2011 #6 Skrevet 14. mai 2011 Løsemidlene i vanlig maling, både vann- og oljebasert, er skadelig for fosteret. Du får ikke "unngått" løsemidler i vanlig maling; løsemidler er en fellesbenevnelse for en gruppe kjemikalier som får diverse løsninger til å fungere i løs form, slik som maling, og deretter herde. Herdingstiden varierer litt fra maling til maling, men stort sett har den blir mye kortere (og dermed bedre for helsa) de siste årene.Vannbaserte er gjerne litt verre for helsa enn oljebaserte, da de har lengre herdingstid, dvs. løsemidlene finnes lenger i lufta før de"lukkes inn" når malinga herdes. Det finnes masker for å unngå løsemidler, bl.a. fra 3M; de skal ha et eget brunt filter spesielt for løsemidler og er ganske kostbare og en er avhengig av å bytte filter ved minst hver bruk for at de skal fungere optimalt. Men en god investering! (: Malinga Sense inneholder ikke løsemidler og avgir heller ikke skadelig emisjon/avdamping, så du kan male med Sens når du er gravid. Lykke til! (:
tinapin Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Altså Vi pusser opp badet. Jeg letter faktsik ikke en finger, det er det mannen min, svigerfar og svigermor som gjør. Holder meg langt unna når de maler lister og sånn.. Har hørt at masken ikke fungerer.. Så ville ha latt være hadde jeg vært deg;) mne gjør som du selv vil:) Ellers er det bare og pusse opp;) Er vel ikke farlig med støv og sånn, men maling og sånn er ikke bra;)
septemberpiken Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Pass på god utluftning, og unngå oljemaling, white spirit, lynol etc. Vannbasert maling i dag har så lite løsemidler at det ikke er grunn til bekymring (det er riktig at de avgir avgasser lengre enn oljemaling, men det er altså løsemiddelgasser du bør være forsiktig med, og det er det lite av i vannbasert maling i dag). Ta kontakt med produsenten av malingen hvis du er usikkert, forhandleren kan kanskje hjelpe deg med datablader for produktet også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå