Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 mnd. En eller annen hvetegrøt fra Nestlè. Et par-tre teskjeer første gangen.

Skrevet

Smaksprøver med grøt begynte jeg med i slutten av måned 4. Starta først å gi et par teskjeer ganske tyntflytende maisgrøt på morgenen. Maisgrøt er mildt å starte med. Det er lurt å gi smaksprøver på morgenen første gangene i tilfelle magen blir litt urolig. Greit å slippe baluba hele natten p.g.a. urolig mage hos mini :) På dagen er det liksom litt lettere å takle. Regn med at den lille ikke helt skjønner det med grøten de første gangene. Men det er helt normalt. Det er bare å prøve til det sitter.

Skrevet

Begynte med smaksprøver da han var 3,5 mnd.. var oppe i en full porsjon når han var litt over 4 mnd. Vi startet med risgrøt med banansmak fra nestle (den var 4 mnd..)

Skrevet

Begynte forrige helg, da ble han 4 mnd.

Par-tre tskjeer de første dagene så økte vi litt etterhvert. Nå spiser han litt hver morgen og hver kveld. Han elsker det :)

Han får Hipp med banan og fersken.

Skrevet

blir vel halshugget om jeg svarer :P

nestlés havregrøt da gutten var 2 og en halv måned.

i samråd med helsesøster riktignok :)

da fikk han ca 2 spiseskjeder.

og nå på 3 mnd kontrollen fikk jeg råd om å begynne med et måltid til siden han drikker litt for mye.

:)

Skrevet

glemte å si at jeg blandet i litt sviskemos i grøten. for å være sikker på at det ikke stoppet seg i magen hans.. og jeg bruker det fortsatt ;)

Skrevet

Blir vel halshuggd eg og:P

Begynte sist søndag, (i mårå e han 3 måneder)

Laget grøten i en konsistens mellom grøt og suppe. begynnte med noen skjeer men han vil bare ha mer og mer. i går spiste han nesten en hel porsjon, pluss drakk meg tom:P han er jo en stor gutt så må ha masse mat, var hele 7 kg for 3 uker siden:P hehe Gir han nestle banan 4 mnd og hipp sin banan med ferseken 4 mnd.

Magen fungere som den skal, mange bæsjebleier til dagen, slik han har brukt å ha:) Så da lover det jo godt:)

Skrevet

Neida, dere blir ikke halshugd, vi er fler!!

Lillemor startet da hun var 3 mnd. 5 mnd med brødskiver og vår middag. Hun er nå 9 mnd og spiser alt! Å ammes i tillegg ;) ;)

Alle barn er forskjellige, å vi ser selv når barna er klare for annet enn melk ;)

Skrevet

Lurer litt på om knerten på 3 mnd her også begynner å bli klar for litt mer enn mammas melk... når vi spiser middag sitter han på fanget mitt og slår i bordet, griper etter middagstallerkenen min og kikker på mannen mens han smiler og smatter. Tenkte jeg skulle veie han hos hs til uka og se hvordan vektøkningen er da jeg selv føler han går litt lite opp i vekt for tiden, om han ikke øker nok så tror jeg definitivt vi må begynne og prøve litt velling/tynn grøt. Det med sviskesaft var forresten en god idé, tror vi låner! hehe

Skrevet

ja jeg synes det funker bra med sviskemosen ;)

merker også at han liker grøten bedre da :) risgrøt med banan fra nestlé liker han også uten svisker, men havregrøten er nok litt tam på smaken virker det som.. han spiser bedre når det er litt smak på den ;)

Skrevet

Skal faktisk gi han smaksprøve i morgen tidlig, han er 3,5 mnd. Bare en skje for å smake, så øker jeg jo litt etterhvert :)

Skrevet

Begynte da babyen var nesten 5 mnd. Etter 2,5 uke er vi oppe i full porsjon. Hun er veldig glad i grøten og nettene som er heldigvis blitt bedre.. Bank i bordet!!

Skrevet

Begynte ved 4 mnd med eldstejenta (hun var flaskebarn med dårlig vektoppgang), og 5 mnd med yngste (bare små smaksprøver fram til 6 mnds alder, fullammet)

Det er ikke anbefalt å begynne med grøt før tidligst ved 4 mnd, fordi tarmene deres ikke er ferdig utviklet enda, og dermed ikke klar for fast føde. Her er de offisielle anbefalingene;

Når spedbarnet er seks måneder gammelt, bør fast føde gradvis introduseres som tillegg til morsmelken, slik at behovet for energi og næringsstoffer dekkes. Noen barn kan ha behov for fast føde før seks måneders alder, men introduksjon bør skje tidligst ved fire måneders alder. Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres til fast føde ved 4-6 måneders alder.

http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn

duracellkanin- kan jeg få spørre hvorfor helsesøster mente at det var lurt å starte med grøt allerede ved 2,5 mnds alder?

Skrevet

Jeg lurer også fælt på hva som er grunn nok til å starte med grøt ved 2,5 mnd?

Skrevet

Gutten min var 3,5mnd.... startet med noen t-skjeer, og det tok noen dager før han skjønte greia med å svelge. Da han var ca 4 mnd fikk han full porsjon til kvelds. Begynte med nestè sin risgrøt, har variert mye i ettertid, både med og uten tilsatt smak, med og uten gluten osv...

Skrevet

jada. spør og du skal få svar ;)

gutten min spiste ekstremt mye.

han ble ikke mett og siden det bare var flytende han fikk så ble han litt oppblåst.

han ville bare ha mer og mer selv om magen egentlig var full..

litt vanskelig å forklare.. men melka rakk tydeligvis ikke å fordøyes før han var sulten på nytt.dette resulterte i en sulten og missfornøyd unge..

de regnet med at når han fikk tykkere føde så ville han bli mer mett over en lengre periode :) og dette stemte bra :) men jeg fikk jo også beskjed om at ved minste lille tegn til forstoppelse eller magevondt skulle jeg slutte med grøt og kontakte hs.

men det gikk veldig bra :)

ingen tegn til magevondt i det heletatt og fin avføring.. ingen tegn på huden heller :)

så da var problemet løst :) nå er han verdens mest fornøyde unge :) og helt perfekt i vekt :)

var en stor forandring å gå fra en sulten gråtebaby til en baby som bare og smiler.. om han ligger for seg selv eller hos meg så har han alltid et smil om munnen :)

hs sa at man faktisk må vurdere hvert barn individuellt.

ja, noen barn har mager som ikke tåler grøt før en viss alder,men det finnes også andre, som min gutt, som faktisk fungerer bedre med litt fastere føde ;)

og for min del er det viktigere at ungen har det bra, er frisk og trives, enn å følge de "generelle" anbefalingene til pungt og prikke ;)

håper dere fikk svar på det dere ville ;)

klemmer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...