Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan bruke vanlig nesespray?

Jeg var på apoteket nå, og damen der mente at ej kunne bruke vanlig spray (otrivin) i moderate mengder. På pakken står det derimot at den ikke anbefales for gravide.

Jeg gikk for saltvannspray, men det funker jo så dårlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber selv på apotek, og ifølge hva jeg har lært, så kan ikke Otrivin brukes under graviditet. Rhinox kan derimot brukes, men ikke mer enn det som står på flaksen.

www.fellekstalogen sier følgende om Rhinox; Graviditet/Amming: Preparatet kan brukes under graviditet og amming i terapeutiske doser.

Om Otrivin derimot;

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten. Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Grunnen til dette er at Rhinox og Otrivin inneholder 2 forskjellige virkestoffer, men de fungerer på samme måte.

Skrevet

Takk for god informasjon! Da skal jeg ta meg en ny tur og kjøpe Rhinox.

Skrevet

Bare hyggelig!! :o)

Er veldig plaget med tett nese selv. Er en kombinasjon av graviditeten og pollenallergi antar jeg. Saltvann og Rhinox gjør susen.

Skrevet

Her er jeg så innmari forkjøla, ikke noe gøy når kvalmen herjer samtidig. Men nesen blir ihvertfall bedre :)

God bedring du også!

Skrevet

Heidu;)

Bare en advarsel, Når man er gravid og er forkjølet er det en VELDIG dårlig kombinasjon ved å bruke Otrivin!

Jeg gjorde det i mitt første svangerskap og jeg ble avhengig av å bruke nesespray... Jeg Var avhengig i nesten 2 år før jeg bare MÅTTE slutte..

Otrivin ødlegger slimhinnene og øker sjansen for varig tetthet!

ikke gøy å være det så bruk ALT annet enn otrivin;P

lykke til og god bedring med tetthet og forkjølelse;)

Skrevet

Takk!

En skal jo heller ikke bruke Otrivin når en er gravid, da det advares mot dette i pakningsvedlegget. Hvis en skal bruke noe, er det Rhinox som jeg skriver over, men da bare dosen som står på pakningen.

Skrevet

Hei :)

Leste denne tråden, og da jeg selv også har slitt mye med tett neste så langt i graviditeten (er bare 6+0 ennå), dro jeg på apoteket for å kjøpe Rhinox, i og med at det kun er Otrivin vi har hjemme. Da jeg kom dit ble jeg spurt om jeg trengte hjelp, og jeg sa at jeg var på utkikk etter en nesespray som kan brukes under graviditet. Jeg holdt da en Rhinox-flaske i hånda. Hun jeg snakket med pluss ei til som jobbet der tok da frem Otrivin og sa at Otrivin er den som kan brukes under graviditet, men at man ikke må bruke den i lengre perioder av gangen enn hva som er anbefalt, og helst så lite som mulig,¨da det er fare for å bli avhengig av den. Så det endte med at jeg ikke kjøpte noe, da vi som sagt har Otrivin hjemme...

Er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå...Folk sier jo så mye forskjellig! Det er kun når jeg skal legge meg at jeg tar nestespray da, og jeg prøver å ikke ta nesespray til hver natt. Men de nettene jeg ikke tar nesespray er jeg jo helt potte-tett og det er umulig å sove! Så...ser for meg at detta blir en festlig tid...heh... :P

Skrevet

Fikk anbefalt Zymelin jeg - noen andre som har brukt den? Har kun tatt noen få ganger ved helt krise, og da barne-nesesprayen.

Skrevet

Jeg vil anbefale å lese pakningsvedlegget til nesesprayen! Der står det om den kan brukes av gravide eller ikke. Dersom det står at den ikke er anbefalt, bør den ikke brukes! De som jobber på apoteket kan jo huske feil de som alle andre! Dersom pakningsvedlegget er kastet kan man søke på www.felleskatalogen.no

Skrevet

Jobber selv på apotek, og har lært klart og tydelig at det er Rhinox som er FØRSTEVALG ved tett nese når en er gravid, Har lest litt i FK i dag, og funnet ut at Zymelin også funker. Men Otrivin har vi alltid fått beskjed både av produsent og fagpersonell at en ikke skal bruke under graviditet. Det står litt mye om, men, kankje i FK akkurat om Otrivin, så jeg ville ikke ha brukt den selv.

Skrevet

I pakningsvedlegget og i felleskatalogen er det produsentene selv som skriver informasjonen. De er pliktig til å oppgi alle mulige risikoer, selv om det kun har skjedd i ett tilfelle. Og det er jo forsåvidt greit nok.

Når det gjelder Otrivin, så står det i det utdraget du tok ut fra felleskatalogen at selve virkestoffet i seg selv (xylometazolin) ikke er bra for et foster, MEN hvis du leser litt mer så står det også at så lite v virkestoffet tas opp gjennom nesen at det ikke kommer ned til fosteret dersom du bruker anbefalte doser. Det samme gjelder de fleste nesesprayer. Risikoen er der fordi man har vist at vrikestoffene alene er skadelige, men fordi det brukes lokalt i nesen er det svært lite som går over i blodet og kan skade fosteret.

Jeg vil råde alle som skal bruke medisiner under graviditet å spørre en farmasøyt på apoteket, snakke med lege eller lese selv i legemiddelhåndboka. Dette er en mye bedre kilde, da den er produsentuavhengig.

Skrevet

Zymelin er foresten det samme som Otrivin.

Samme virkestoffet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...