Gå til innhold

Til alle dere som svarer "norske" når dere skal betale med kort i Sverige....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man blir jo alltid spurt om ni ska betala med svenska eller norska? Når man drar kortet...

Da bør dere vite at det er dyrere å betale med norske enn svenske. Sier du at du skal betale med svenske, får du en annen betalingsterminal og trekt beløp blir lavere siden du slipper gebyr....

Ler hver gang jeg hører; selvfølgelig skal jeg betale med norske.... :-)))

Fortsetter under...

Skrevet

....og da bør du vite at det er ikke alle kortholdere som blir belastet gebyr.....

Skrevet

Om du velger svenske, når du betaler med kort.. Så kan det bli dyrere enn om du velger norske.

Butikken har ofte en egen valutta som de bruker, som da gjerne er høyere enn banken.

Skrevet

Nei, men det er neppe alle som har gebyrfrie kort. Og det skor svenskene seg godt på!

Skrevet

Det har aldri blitt dyrere å bruke svenske for meg. Ser av kontoutskriften at det blir tilnærmet lik kursen, kanskje med 0,01 øres diff.

Hvis jeg derimot har tatt feil kort eller brukt det vanlig visakortet mitt der de bare har norsk terminal, har det alltid vært gebyr på kursen.

Skrevet

Lønner seg aldri å betale med norske kroner, butikken har ofte dyrere kurs enn banken din.

Så om du feks får valget mellom å betale i dollar eller kroner på amazon.com - velg altid dollar. Det lønner seg i følge økonomiekspertene.

Annonse

Skrevet

Blir det 100 svenske betaler du jo ikke 100 norske om du betaler med norsk. Da regner de jo om kursen og du betaler da 87,50kr i stedet (alt etter hva kursen er da selvfølgelig)

Skrevet

Nei, men det skjønner jeg jo. Men alt etter om du bruker den svenske eller norske terminalen, kan det jo variere fra at 100 svenske blir 87,5 eller 90 kroner til og med.

Det er d jeg vil fram til, det er forskjellig kurs!

HI

Skrevet

Handler mye i Sverige og har aldri fått det spørsmålet

Skrevet

Ikke altid. Jeg skulle kjøpe noe på Rema ved grensen. Sto til 99 NOK. Da jeg sa jeg ville betale i svenske ble jeg belastet 99 SEK.

Kanskje jeg bare var heldig den dagen:-)

Skrevet

Hæ? Jeg blir spurt hver gang og det er ingen som helst tvil om at det lønner seg å betale i svenske kroner. En butikk vil alltid ha dårligere kurs enn en bank, ferdig med det. Dette har heller ikke noe med kortgebyr å gjøre, det kommer i tillegg for dem som har gebyr ved kortbruk enten man velger den ene valutaen eller den andre.

Skrevet

Har aldri blitt spurt om dette når jeg betaler med kort, de spør da bare om man skal betale med kontanter?

Skrevet

Da er det enda større grunn til å være på vakt... Dvs dette fenomenet er vel bare i grensebutikkene, da. I Charlottenberg blir man spurt, og det er virkelig veldig mange som ikke egentlig skjønner hva de blir spurt om, betaler i norske og taper en del penger på det, desverre...

Hi

Annonse

Skrevet

Jeg handler på Nordby og der spør de alltid om jeg skal belastes i norske eller svenske kroner. Betaler aldri med kontanter.

Skrevet

He, he - folk tror de skal betale i norske fordi de er nordmenn ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...