Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Nettopp funnet ut at jeg er gravid,og går på noe som heter Cipramil....Legen har bedt meg trappe ned til 5 mg om dagen,men jeg er fortsatt veldig bekymret for at dette kan skade fosteret??noen som har noen råd??kanskje jeg får slappet mere av da...

Mvh ei bekymret jente...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ifølge www.felleskatalogen.no står det følgende; Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. Dyrestudier viser reproduksjonstoksiske effekter ved toksiske doser for moren, men ingen økt forekomst av misdannelser. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og bare etter nøye vurdering av nytte/risiko. Bruk av SSRI i 3. trimester kan føre til seponeringssymptomer, inkl. organisk betingede adferdsforstyrrelser hos den nyfødte. Følgende er rapportert hos nyfødte ved brukt av SSRI helt frem til fødselen: Irritabilitet, tremor, hypertoni, økt muskeltonus, vedvarende gråt, die- og søvnvansker. Dette kan enten være tegn på serotoninerge effekter eller seponeringssyndrom. Behandlingen må aldri avsluttes brått når SSRI brukes under svangerskap. Overgang i morsmelk: Går over i små mengder. Det er mulig at barn som ammes kan påvirkes. Bør ikke brukes under amming.

Det går helt sikkert bra, men det er veldig viktig for deg selv at du trapper ned. Jeg har ingen erafring selv, men anbefaler at du kanskje prater med helsesøster/lege/jordmor om dine bekymringer.

Skrevet

Hei, er i samme båt som deg, jeg går på efexor. Men har fått mindre doser av legen og skal slutte helt om tre dager. Gleder meg. Det er ikke noe å bekymre seg over. Bare dumt å brule energi på å tenke på det. Det viktiogste er at du slutter så fort kroppen og hode ditt takler. Grunnen til at de skriver sånne er at det er så utrolig lite forskring på det med piller og graviditet. Bare slutt og ikke bekymre deg du. Det tror jeg hjelper :)

Masse lykke til hvertfall :)

Skrevet

går på cipramil jeg også,er 6 uker på vei og trapper ned. dette er ingenting og bekymre seg over heldigvis!!

Skrevet

Cipramil har ingen påvist effekt på fosteret så du kan trygt bruke det i samråd med legen din. Men som regel er jo også Cipramil noe man bruker over en viss periode, føler du at du kan klare deg uten fram til barnet er født og så begynne igjen så kan du jo evt. gjøre det, men igjen, i samhand med legen din selvfølgelig :)

Skrevet

Jeg gikk på cipramil i mitt første svangerskap. Har nå en frisk og rask gutt på 7 år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...